Hej,

Vi har precis skaffat ett torp från 1920. Då golvet sviktade mot väggen mot norrsidan så bestämde vi oss för att bryta upp några plankor för att se hur ser såg ut under.

Det är ett timrat hus och syllen verkar fuktskadad nertill. I grunden ligger det Sten, slagg och ett tunt skikt med sågspån. Vad är era erfarenheter kring detta?

vänligen,
Erik

• Gilla
Isakbyggare
  • Laddar…
Ja, det ser ut som om bottenstocken är murken.
Frågan är hur mycket. Är det bara precis i nederkant, eller går rötan högt upp? Indikerar lite hur bråttom det är att byta ut den.
Sedan vill man ju inte att det ska fortsätta vara fuktigt där. Hur ser det ut på utsidan? Har du jord mot bottenstocken? Hög växtlighet? Hur är fyllningen i trossbotten? Är det där tunna skiktet med sågspån också fuktigt, eller är det torrt? Det vore ju bra om det gick att ta reda på varifrån fukten kommer.
Det ser också ut som om du har så kallad mullbänk, där det inte finns något utrymme mellan mark och golv, utan det är fyllt från mark hela vägen upp till golv. Golvåsarna ligger då oftast på separata stenar i grunden och har ingen kontakt med bottenstocken och tomtvarvet. Det gör det ju enklare för dig att byta bottenstocken utifrån.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Ja, det ser ut som om bottenstocken är murken.
Frågan är hur mycket. Är det bara precis i nederkant, eller går rötan högt upp? Indikerar lite hur bråttom det är att byta ut den.
Sedan vill man ju inte att det ska fortsätta vara fuktigt där. Hur ser det ut på utsidan? Har du jord mot bottenstocken? Hög växtlighet? Hur är fyllningen i trossbotten? Är det där tunna skiktet med sågspån också fuktigt, eller är det torrt? Det vore ju bra om det gick att ta reda på varifrån fukten kommer.
Det ser också ut som om du har så kallad mullbänk, där det inte finns något utrymme mellan mark och golv, utan det är fyllt från mark hela vägen upp till golv. Golvåsarna ligger då oftast på separata stenar i grunden och har ingen kontakt med bottenstocken och tomtvarvet. Det gör det ju enklare för dig att byta bottenstocken utifrån.
Rötan är i nederkant och går upp ca 5 cm i stocken (som är ca 15 cm grov). På utsidan går gräsmattan ca 30 cm under stocken. Det verkar vara en stengrund som sedan är murad/putsad. Ingen hög växtlighet eller liknande. Jag kan gissa att hängrännan är nyare än huset och att det kanske samlats mycket vatten. Stockarna runtom huset verkar bättre än denna som är mot norrsidan. Det verkar vara sten och slagg i botten och ett tunt lager sågspån (som isolering gissar jag). Det är torrt.

Precis, det finns inget utrymme mellan mark och golv. Golvåsarna vilar på sten/slagg på marken. Detta gör dock att golvet är lite svajigt, speciellt nära stockarna. Borde man förankra golvåsarna i stocken för att få stabilitet?

Erik_Pettersson Erik_Pettersson skrev:
Rötan är i nederkant och går upp ca 5 cm i stocken (som är ca 15 cm grov). På utsidan går gräsmattan ca 30 cm under stocken. Det verkar vara en stengrund som sedan är murad/putsad. Ingen hög växtlighet eller liknande. Jag kan gissa att hängrännan är nyare än huset och att det kanske samlats mycket vatten. Stockarna runtom huset verkar bättre än denna som är mot norrsidan. Det verkar vara sten och slagg i botten och ett tunt lager sågspån (som isolering gissar jag). Det är torrt.

Precis, det finns inget utrymme mellan mark och golv. Golvåsarna vilar på sten/slagg på marken. Detta gör dock att golvet är lite svajigt, speciellt nära stockarna. Borde man förankra golvåsarna i stocken för att få stabilitet?
Det beror ju på vilken typ av golvkonstruktion du väljer. Fördelen med att låta golvet vara fritt från väggen är ju att det är lättare att ta upp, rikta och lägga om. Jag hade nog fortsatt med den lösning som är där nu och inte fäst golvåsarna i tomtvarvet, utan jag hade grävt ur grunden och gjort en liknande konstruktion som den som är där, d.v.s. riktat upp golvåsarna och lagt dem på separata upplag, t.ex. sten eller plint. Sedan kanske fyllt grunden med leca eller skumglas som isolering.

Problemet med fukt kan komma från den putsade stengrunden. Om man putsar eller murar på stengrunden kan det bli så att den sticker ut för långt utanför väggen. Då kan det samlas vatten där som rinner in mot väggen och gör bottenstockarna fuktiga. Det nämns bland annat här: https://hallahus.se/renovera/grunden/knutstenar-och-mullbank/. En lösning är att sätta bleck, liknande fönsterbleck, ovanpå muren så att vattnet rinner av utåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.