Hej!

Bor i hus byggt 1979. Efter flytt av en stor bäddsoffa som stått mot en yttervägg upptäckte vi mörka skiftningar i parketten. De mörka skiftningarna finns endast i hörnet av rummet. Bäddsoffan som stått där har socklar som går ner hela vägen till golvet så ventilationen har sannolikt varit dålig. Det känns osannolikt att detta skulle ha orsakats av svabbning med för mycket vatten. Det finns inga liknande problem någon annanstans i huset.

Vi är väl medvetna om de problem som kan finnas med hus från denna period (platta på mark från 60-80-tal). Golvet är inte uppreglat utan ligger på originalgolvet (plastmatta) med underlagsfoam emellan. Bifogar bild på originalritningar. Som jag förstår det på ritningen har man i detta hus i alla fall isolerat under plattan, om än med väldigt lite isolering.

Vi har mätt fuktkvoten i golvet och väggen på aktuell plats med en fuktmätare (två piggar). På de mörkaste delarna av golvet visar mätaren 11-14 procent. I väggen (antar att det är gipsskivan) närmast golvet visar den på 11-16 procent. Det finns inga synliga tecken på mögel och det luktar ingenting längs med väggen. Detta rum ligger längst bort från luftvärmepumpen i hallen och är ofta något kallare än övriga huset om det kan ha betydelse.

På utsidan av denna vägg sitter ett stuprör som går ner i marken. Jag har öppnat röret och tittat ned så gott det går. Det ser ut att leda en bra bit ner i marken och det finns inga tecken på stopp på den del jag kan se. I övrigt har det suttit buskar längs med delar av denna vägg, dessa har vi tagit bort och lagt markduk+grus istället. Huset ligger på en förhöjning och marken sluttar bort från huset på aktuell plats. Det har släppt lite i sockeln på hörnet, men inget extremt.

Vänligen se bilder nedan,

Frågeställningar:

Kan bäddsoffan stått och blockerat ventilationen mot ytterväggen och orsakat fukt i golvet?
Kan stupröret utanför ha spelat någon roll i detta?
Betyder 11-16 procent fuktkvot att det måste in ventilerade golv och hela den karusellen?

Tacksam för tips om hur ni hade gått vidare.

Trägolv i ekton möter vit skummande vägg med oskarp blomtapet i hörnet av rummet
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedrör för stupränna installerad på hörn av tegelhus med grus och plattsättning.
Skapa konto
Skärmbild av en tabell med isoleringsinstruktioner för bygg, innehållande text och beräkningar av k-värden.
Skapa konto
Illustration av en byggkonstruktion med tekniska specifikationer för bjälklag och isolering.

• Gilla
roberob
  • Laddar…
En liten tanke, det kan inte vara så att någon spillt något där tidigare? Tänker sånt händer i närheten av en soffa

• Gilla
Nyfiknast och 1 till
  • Laddar…
Jag hade sama situation i en lägenhet, jag plockade bort en bit av parketen(bara den delen som var skadat) att se hur det ser ut under, och allat var bra och torkat,det kan va att någon spilde vatten och glömde torka bort, du har plastmatta under golvet så om limet från plastmattan kommer i kontakt med fukt det brukar luktar, i din situation det luktar inte.

• Gilla
Takpannor
  • Laddar…
Tack för era svar!

Ja, vi hoppas såklart på att det handlar om överdriven svabbning och att vattnet samlats i hörnet alternativt att det har spillts något. Golvet har legat cirka 10 år.

Gör mätningar regelbundet nu. Får mellan 11-15 i hörnet oavsett var jag sticker ner piggarna (golv och vägg).

Men är det inte lite konstigt att fuktkvoten i golv/vägg visar 11-15 i detta hörn, men 2-9 i de andra hörnen i rummet? Eller är det vanligt med högre fuktkvot i ytterväggshörn?

Just nu gör vi mätningar och håller uppsikt. Bäddsoffan är borttagen vilket bör ha förbättrat ventilationen. Tanken är att byta detta golv, men vill inte bygga in något problem.

T Takpannor skrev:
Tack för era svar!

Ja, vi hoppas såklart på att det handlar om överdriven svabbning och att vattnet samlats i hörnet alternativt att det har spillts något. Golvet har legat cirka 10 år.

Gör mätningar regelbundet nu. Får mellan 11-15 i hörnet oavsett var jag sticker ner piggarna (golv och vägg).

Men är det inte lite konstigt att fuktkvoten i golv/vägg visar 11-15 i detta hörn, men 2-9 i de andra hörnen i rummet? Eller är det vanligt med högre fuktkvot i ytterväggshörn?

Just nu gör vi mätningar och håller uppsikt. Bäddsoffan är borttagen vilket bör ha förbättrat ventilationen. Tanken är att byta detta golv, men vill inte bygga in något problem.
Luften runt det hörnet kanske cirkulerar sämre jämfört med andra hörn?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.