Hej!
Ska snart flytta ut ur en lägenhet och har detta i köket.
Går det att göra något på egen hand så det ser bättre ut? Eller är det att förvänta sig att hyresvärden vill byta golv?
Hjälper oxalsyra på såna här fläckar?
Det är torrt sedan länge men nu missfärgat efter vatten.
Vill inte göra det värre iaf..
Ska snart flytta ut ur en lägenhet och har detta i köket.
Går det att göra något på egen hand så det ser bättre ut? Eller är det att förvänta sig att hyresvärden vill byta golv?
Hjälper oxalsyra på såna här fläckar?
Det är torrt sedan länge men nu missfärgat efter vatten.
Vill inte göra det värre iaf..
Det är nog svårt att bleka med oxalsyra utan att slipa bort lacken först. Kan vara så att man kan slipa/sickla bort lacken på en yta runt och över skadan, bleka med oxalsyra (om det inte går bort vid slipning) och sen lacka med en lack som har samma glans.
Jag gissar att det inte behöver bytas helt om värden inte accepterar en sådan lagning utan en slipning och lackning av hela golvet borde räcka.
Sen kan man fundera på om det är att betrakta som normalt slitage i en lägenhet där man bor. Trägolv i kök är känsligare och kommer att se sämre ut än t ex linoleum efter ett tag. Vi har det med men är medvetna om "risken" och har valt att acceptera den.
Jag gissar att det inte behöver bytas helt om värden inte accepterar en sådan lagning utan en slipning och lackning av hela golvet borde räcka.
Sen kan man fundera på om det är att betrakta som normalt slitage i en lägenhet där man bor. Trägolv i kök är känsligare och kommer att se sämre ut än t ex linoleum efter ett tag. Vi har det med men är medvetna om "risken" och har valt att acceptera den.
Tack för svar. Antar du kan se att det är ett lackat golv på glansen kanske? Jag hade inte kunnat gissa mig till det iaf xDT Testarn skrev:Det är nog svårt att bleka med oxalsyra utan att slipa bort lacken först. Kan vara så att man kan slipa/sickla bort lacken på en yta runt och över skadan, bleka med oxalsyra (om det inte går bort vid slipning) och sen lacka med en lack som har samma glans.
Sen kan man fundera på om det är att betrakta som normalt slitage i en lägenhet där man bor. Trägolv i kök är känsligare och kommer att se sämre ut än t ex linoleum efter ett tag. Vi har det med men är medvetna om "risken" och har valt att acceptera den.![]()
Klicka här för att svara