Hej! Som vanligt har man mer otur än tur. Jag ska till å sälja kåken och de är precis utlagd. Idag hör jag ett knäppte ljud. Det visa sig var vattendroppar från taket på nedervåningen. Efter lite undersökning så visar det sig att det sitter en dyckert i ett rör till radiator kretsen på övervåningen. Den dyckert sattes för 14 månader sedan. Nu när jag öppnar väggen för att åtgärda läckan för att få igång värmen så ser jag trådliknande typ svamp i konstruktionen. Är det hussvamp???

Huset är stenkonstruktion med trä innanmätet. Det är fiberskivor direkt mot stenen och den har sugit fukt så det är blött ca 3 meter nedanför skadan i röret. Det klassiska bruna pulvret som relateras till hussvamp fanns även på golvet.

• Vägg med misstänkt hussvamp, trådliknande mönster och fuktskador nära en radiatorrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och svampskadad träkonstruktion med trådliknande strukturer som kan vara tecken på hussvamp.
    Skapa konto
  • Väggsnitt som visar tecken på vattenskada, med mörk mögelbildning och fukt på trä och skivor.
    Skapa konto
  • Öppen vägg med synliga rör och misstänkt mögelskada på inuti stenkonstruktionen.
    Skapa konto
  • Öppen vägg visar synlig vattenläcka med rostiga rör och möjlig hussvamp på fuktigt trä och isolering.
    Skapa konto
  • Skadad vägg med synliga tecken på fukt och möjlig svampangrepp i husets konstruktion.
    Skapa konto
  • Närbesiktning av trä med möjlig svampangrepp och fuktfläckar.
    Skapa konto
För mig ser det inte ut som hussvamp. Och har det läckt vatten i 14 månader så borde det vara mer/mycket mer svamp om det skulle vara äkta husvamp?
Jag tycker mest det ser ut som mögel.
Är dock inget proffs!

Ett förslag är följande.
Ring Anticimex och be dom titta på det.
Är det äkta hussvamp, kolla med ditt försäkringsbolag.
Är det inte äkta hussvamp.
Ta ut rörmokare som lagar röret och byt dom delar som har påväxt på sig. Ser inte ut att vara mycket.
Försäkringen täcker säkert byte av röret och lite angripet virke.
Fixa det omgående och ta inte upp det i samband med husförsäljningen, Förutsatt att du får det bekräftat att det inte är hussvamp och att alla nödvändiga reparationer utförs fackmannamässigt.

En bra början är väl att kontakta försäkringsbolaget? Sen får dom skicka dit anticimex eller motsvarande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är bara helt vanlig påväxt som kan bli när det är blött och det finns förutsättningar för det. Åtgärdar man problemet och det torkar upp så dör det.

• Gilla
Beckvall och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.