Hej! Som vanligt har man mer otur än tur. Jag ska till å sälja kåken och de är precis utlagd. Idag hör jag ett knäppte ljud. Det visa sig var vattendroppar från taket på nedervåningen. Efter lite undersökning så visar det sig att det sitter en dyckert i ett rör till radiator kretsen på övervåningen. Den dyckert sattes för 14 månader sedan. Nu när jag öppnar väggen för att åtgärda läckan för att få igång värmen så ser jag trådliknande typ svamp i konstruktionen. Är det hussvamp???
Huset är stenkonstruktion med trä innanmätet. Det är fiberskivor direkt mot stenen och den har sugit fukt så det är blött ca 3 meter nedanför skadan i röret. Det klassiska bruna pulvret som relateras till hussvamp fanns även på golvet.
Huset är stenkonstruktion med trä innanmätet. Det är fiberskivor direkt mot stenen och den har sugit fukt så det är blött ca 3 meter nedanför skadan i röret. Det klassiska bruna pulvret som relateras till hussvamp fanns även på golvet.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
För mig ser det inte ut som hussvamp. Och har det läckt vatten i 14 månader så borde det vara mer/mycket mer svamp om det skulle vara äkta husvamp?
Jag tycker mest det ser ut som mögel.
Är dock inget proffs!
Ett förslag är följande.
Ring Anticimex och be dom titta på det.
Är det äkta hussvamp, kolla med ditt försäkringsbolag.
Är det inte äkta hussvamp.
Ta ut rörmokare som lagar röret och byt dom delar som har påväxt på sig. Ser inte ut att vara mycket.
Försäkringen täcker säkert byte av röret och lite angripet virke.
Fixa det omgående och ta inte upp det i samband med husförsäljningen, Förutsatt att du får det bekräftat att det inte är hussvamp och att alla nödvändiga reparationer utförs fackmannamässigt.
Jag tycker mest det ser ut som mögel.
Är dock inget proffs!
Ett förslag är följande.
Ring Anticimex och be dom titta på det.
Är det äkta hussvamp, kolla med ditt försäkringsbolag.
Är det inte äkta hussvamp.
Ta ut rörmokare som lagar röret och byt dom delar som har påväxt på sig. Ser inte ut att vara mycket.
Försäkringen täcker säkert byte av röret och lite angripet virke.
Fixa det omgående och ta inte upp det i samband med husförsäljningen, Förutsatt att du får det bekräftat att det inte är hussvamp och att alla nödvändiga reparationer utförs fackmannamässigt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Det är bara helt vanlig påväxt som kan bli när det är blött och det finns förutsättningar för det. Åtgärdar man problemet och det torkar upp så dör det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Avdrag vid försäljning för kostnader för gemensamhetsanläggning
Juridik -
Är kostnad för klyvning via lantmäteriet avdragsgill vid försäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Fuktskada vid fönstret efter regn
Fönster & Dörrar -
Vad ska jag göra åt fuktskadad trälist vid golvet i badrum?
Badrum -
Avdrag på vinstskatt vid försäljning av hus.
Köpa & Sälja hus