Hej min svåger har drabbats av fuktskada i källare. Icke dränerat på många år och jag sa till honom för 2 år sen att du borde räkna med att göra det på omgående men nu står vi här. Ska åka o hjälpa honom i dagarna.
Han håller på o ta bort allt golv nu. Denna väggen på bild har dock klarat sig från fukt påverkan men nu hänger den i luften efter cellplast och byggskivan som låg plant är borta. Denna vägg stod på cellplast och en byggakiva (14 mm) totalt ca 8 cm. Så dom som källaren har tänkt till med underskjutande fuktpåverkan. Väggen kan vara fastsatt i källarytterväggen eller bärs upp av det bärande regelverket av huset.
Min fråga är med tanke på kallras o såna grejer(ligger cellplast ända inpå syll) kan man palla upp väggen med reglar I lämplig dimension eller är det samma grej som gäller. Lägga cellplast och golvunderlag under regelverk igen. Vilket är bäst?
Själv hade jag nog passat på och riva ner allt flr att veta mer säkerhet hur mitt hus är uppbyggt och göra allt nytt men fattar om han vill spara lite deg om det är torrt.
Se bilder.