Köpte nyligen hus där badrummet på övervåningen var renoverad 2008, nytt ytskikt mm. Har nu fått för mig att bygga bastu intill badrummet och tänkte riva ur badrummet i samma veva för att kakla om etc då dörren till bastun sätts in i en av kortväggarna. Upptäcker nu vid rivning av golvklinker vid dusch och runt golvbrunnen, att fixet är mörkare och ser fuktigt ut samt att det är svarta fläckar här och där (se bild) . Kan det vara fuktskada? Behöver jag/ kan jag åberopa dolda fel försäkring? Råd tack!

• Rivning av golvklinker i badrum som visar potentiella fuktskador och svarta fläckar runt golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat badrum med golvklinker, avlägsnade väggplattor och toalettstol, tecken på möjligen fuktskada nära golvbrunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det kan vara fuktigt under kakel och klinker i några månader efter att man har duschat. Så hur länge sen är det som någon duschade där?

En fuktskada är det först när vatten har kommit på fel sida av tätskiktet. Har du kommit ner till tätskiktet än?

Du bör se till att tömma och sätta in något stopp i golvbrunnen så att du inte får ner en massa skräp i den som orsakar stopp i avloppet.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Du river ju inte för att det kanske är en vattenskada utan för att bygga om. Låter som en stor omväg att driva en process om ett tveksamt fel då du ändå gör om det, liksom inte värt att bråka...

• Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson
Fixet kan vara blött. Ingen fara med det. Det är problem först om fukten är under tätskiktet. Tätskiktet har du inte kommit ner till på bilderna.

K
Varför skulle det vara fuktskadat? Vatten och fukt kommer naturligt in i alla fogar och kan vandra ganska långt i fixet bakom kakel/klinker. Det viktiga är som tidigare sagts att tätskiktet är tätt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tack för alla svar naturligtvis är det så. Fixet har nu torkat. Har lärt mig nåt nytt nu att fukten faktiskt KAN och GÅR ner under klinkret.

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Om du nu ska bygga nytt badrum själv och inte ens hade koll på detta så är mitt tips i all välmening att läsa på ordentligt om vad som gäller i badrum så att det blir enligt konstens alla regler.

• Gilla
maja.andersson27189 och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.