Hej. Skulle börja skrapa en bräda under min balkong då den såg ut att behöva ommålning. När jag började skrapa föll träet i bitar. Insåg att jag har fuktproblem och började riva bort en planka. Under den satt ett plåtbleck som verkar leda ut vatten till falsat plåttak. Under plåtblecket satt en annan skadad planka, tog bort den med. Då visar det sig att även en träbalk är fuktskadad och en träpelare. Se bilder.
Funderar på vart vattnet kom ifrån (kapillärt?) och hur jag kan bygga om det till en bättre lösning. Jag hoppas kunna behålla pelaren och balken och ersätta den skadade ytterpanelen. Frågan är hur gör jag med vattenavledningen från balkongen så det inte blir problem längre fram.
ny panel under plåtbleck? Risk för kapillärkraft?
Ny plåt från Trallgolvet ned över bef. plåt?
Funderar på vart vattnet kom ifrån (kapillärt?) och hur jag kan bygga om det till en bättre lösning. Jag hoppas kunna behålla pelaren och balken och ersätta den skadade ytterpanelen. Frågan är hur gör jag med vattenavledningen från balkongen så det inte blir problem längre fram.
ny panel under plåtbleck? Risk för kapillärkraft?
Ny plåt från Trallgolvet ned över bef. plåt?
behöver jag byta ut den skadade träbalken eller tror ni den håller?
Den balken var inte pigg. Blir nog att byta ut den skadade delen av den balken.
Om det finns plats så borde det väl gå att få dit en balk bakom som man skruvar de två nya delarna i så border det hålla. alternativt om jag kan slå dit en spikplåt på utsidan dessutom.
Om det finns plats så borde det väl gå att få dit en balk bakom som man skruvar de två nya delarna i så border det hålla. alternativt om jag kan slå dit en spikplåt på utsidan dessutom.
Klicka här för att svara