Belmlu
Hej allihopa,

Köpt ett antal Looc utomhuskameror från Imou med IP65-klassning (https://www.imoulife.com/product/detail/LOOC). Nätadapter till denna utgörs av vanlig stickkontakt med USB-utgång. Nu är jag ingen elektriker eller ens kunnig inom el men för mig är det aningen konstigt att ha detta i en utomhuskamera pga risken för både direkt vattenstänk och kondensation. Vad tycker ni?

Även om det är lite tveksamt tänker jag att det borde gå att lösa en vettig installation ändå på något sätt men skulle behöva lite tips och råd kring det. Utomhuskontakterna sitter på undersidan närmast väggen av rätt på påtagligt utskjutande tak (ca 30-40cm) så tänker att risken för direkt vattenstänk är rätt liten. Hur löser man ev problem med kondensation mellan stick- och USB-kontakten i så fall?

Hoppas frågeställningen var tydlig annars hoppas jag ni ber om förtydligande. Finns möjlighet att dela bilder mm med.

Tack på förhand! :)

R
Din beskrivning var faktiskt rätt otydlig så jag var tvungen att titta på den själv för att fatta vad du menade.

Sladden är alltså fast monterad i kameran vilket får mig att tro att den änden är vattenskyddad nog för att sitta utomhus. Den andra änden med USB-kontakten tror jag dock att du ska montera inomhus eller inuti en annan väderskyddad kapsling för där är det garanterat inte väderskyddat alls.

Om kabeln inte räcker så kan du köpa valfri USB-förlängning och dra ett par varv vulktejp över skarven, den del som är viktig att skydda är 230V-delen. Tänk bara på att garanterad funktion för USB är max 5 meter så det brukar vara den längd som ledarna är dimensionerade för. Längre än så finns det inga garantier för.

Och nästa gång du köper en kamera, leta med fördel efter en med POE. Det gör sånt här så mycket lättare.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Belmlu
Tack för svaret och tipsen!

Har du möjligtvis något förslag på sådan inkapsling?

R
Nej inte direkt. Du får söka på ipklassad inkapsling, kopplingsdosa, eller liknande.

Men det skulle vara mitt sista val eftersom det krävs att el dras i i den inkapslingen och att den är stor nog för att rymma både eluttag och spänningsadaptern. Sikta på att få in lågvoltskabeln inomhus istället.

Är det mest fördelaktigt ur brand/elsäkerhetssynpunkt att förlänga den den av sladden som är inomhus med en förlängnings-USB sladd eller en vanlig skarvsladd?

tänker mig då att skarven mellan den ursprungliga sladden från kameran hamnar inomhus.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.