Matti_75 Matti_75 skrev:
Det går inte att svara på hur som helst. Du måste mäta fukten inuti syllen och kolla så den inte tagit skada av fukten
Syllen hade ca 40% fuktighet, det finns ingen synlig mögeltillväxt så jag tänker att med syllisoleringen så borde den väl torka ut? Eller är det lika bra att byta syllen när man ländå lyfter väggen?

Vid ett senare tillfälle skulle jag vilja konvertera garaget till ett varmgarage, tror ni jag även måste värma upp förrådet under i så fall för att undvika att kondens bildas under plattan mellan garage och förråd? Betongplattan mellan garage och förråd är gjuten på veckad rostfri plåt så om det bildas kondens på utsidan av plåten så finns inget organiskt material som ligger mot på undersidan då betongplattan är gjuten på lecablock.

F Funkis1955 skrev:
Syllen hade ca 40% fuktighet, det finns ingen synlig mögeltillväxt så jag tänker att med syllisoleringen så borde den väl torka ut? Eller är det lika bra att byta syllen när man ländå lyfter väggen?

Vid ett senare tillfälle skulle jag vilja konvertera garaget till ett varmgarage, tror ni jag även måste värma upp förrådet under i så fall för att undvika att kondens bildas under plattan mellan garage och förråd? Betongplattan mellan garage och förråd är gjuten på veckad rostfri plåt så om det bildas kondens på utsidan av plåten så finns inget organiskt material som ligger mot på undersidan då betongplattan är gjuten på lecablock.
Hur långt in har du mätt fukten? Visst kommer den att torka ut när du får bort fukttillskottet. Det kan funka med att inte isolera under betongen men uppvärmningskostnaderna ökar.
Det är ganska enkelt att isolera på undersidan om du skulle vilja det. Bara hyra en bultpistol och skjuta upp isoleringen med särskild spik

F Funkis1955 skrev:
Vårt garage har fuktproblem som jag söker tips på var fukten kan komma ifrån samt egna erfarenheter på hur man bäst åtgärdar det

Det är ett kallgarage byggt i suterräng med ett förråd under, golven är i betong och väggarna i den nedre konstruktionen består av lecablock samt i den övre konstruktionen är det träpanel på utsidan och spånskivor på insidan.

Fuktproblemet är bara på ena sidan av garaget och marknivån på utsidan är en meter under området där fukten är och förrådet under garaget är torrt så markfukt verkar långsökt(?).

Jag kan inte se att man lagt någon takpapp mellan betonggolvet och väggreglarna, skulle det kunna orsaka så stora skador och varför bara på ena sidan av huset?
Troligen så har du fukt i betongplattan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.