1 906 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Fuktproblem garage
Hallo.
Har problem med fukt i mitt garage och hoppas på att någon kan hjälpa mig komma till rätta med det. Garaget är isolerat, står på betongplatta, men utan värme. Det är träpanel utvändigt, 100mm isolering och så plast o sen gips på det. Det var vävtapet på väggarna invändigt som jag fick för mig att dra ner. Då fick jag syn på att det var svart prickar under. Inte överallt men på ganska många ställe. Antar det är mögel. Minns att i vintras så var det ibland vatten på insidan av rutorna!!! Nu till mina frågor...
1. Hur blir jag av med det???
2. Jag har plan på att sätta antagligen renoveringstapet eller så en ny gipsskiva utan på och så bara måla den.
3. Hur hindrar jag att möglet kommer tillbaka? Det finns 2st ventilationventiler, den ena på kortsidan och den andra på ena långsidan. Finns även ett venthål i varje port i botten(2st).
Hoppas ni förstår
MVH Jonny Nilsson
Har problem med fukt i mitt garage och hoppas på att någon kan hjälpa mig komma till rätta med det. Garaget är isolerat, står på betongplatta, men utan värme. Det är träpanel utvändigt, 100mm isolering och så plast o sen gips på det. Det var vävtapet på väggarna invändigt som jag fick för mig att dra ner. Då fick jag syn på att det var svart prickar under. Inte överallt men på ganska många ställe. Antar det är mögel. Minns att i vintras så var det ibland vatten på insidan av rutorna!!! Nu till mina frågor...
1. Hur blir jag av med det???
2. Jag har plan på att sätta antagligen renoveringstapet eller så en ny gipsskiva utan på och så bara måla den.
3. Hur hindrar jag att möglet kommer tillbaka? Det finns 2st ventilationventiler, den ena på kortsidan och den andra på ena långsidan. Finns även ett venthål i varje port i botten(2st).
Hoppas ni förstår
Av diskussionen att döma i tidigare trådar får man välja mellan plast och värme eller ingen plast och ingen värme. Jag är ingen expert på området men kalla utrymmen ska inte ha plast var vad som sas.
"racer" råder alltså inte nåt om hur isoleringen ska ligga utan det är plasten som ska bort om Du inte tänker värma utrymmet.
"racer" råder alltså inte nåt om hur isoleringen ska ligga utan det är plasten som ska bort om Du inte tänker värma utrymmet.
Okej. Ni verkar säkra. Men tycker ändå att det låter konstigt att det skulle hjälpa att ta bort plasten:S Men får riva gipset och sätta upp nytt utan plast.Jan-Å skrev:Av diskussionen att döma i tidigare trådar får man välja mellan plast och värme eller ingen plast och ingen värme. Jag är ingen expert på området men kalla utrymmen ska inte ha plast var vad som sas.
MVH
Hörde med en "byggare" som jag känner. Han trodde det kunde vara väven och limmet som gjorde så det möglade, eller band fukten. Vad tror ni om det??? Tog hål på ett par ställe idag och det var ingen fukt eller mögel på baksidan av gipset? Tyckte det borde vara det om det är plasten som orsakade det.. MVH JonnyN
Om man bara vill ha bort svarta prickar så funkar denna produkten klockrent, bättre än klorin även om den luktar som klorin. Det tar tom järnavlagringar på tex duschdraperier
http://www.spangajarn.se/kemtekniskt/rengoring/mogelbort
http://www.spangajarn.se/kemtekniskt/rengoring/mogelbort
Som sagt, ingen expert direkt
men plasten förhindrar väl att fukten vandrar ut ur huset och när det inte värms upp blir temperaturskillnaderna under ffa vår och höst så stora att ventilationen inte klarar av att hantera kondensen som blir. Det blir fukt på väggen som möglar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dimensionering carport/garage
Byggmaterial & Byggteknik -
Konstruktion loftgolv/garagetak, hur ska det byggas för att slippa fuktproblem?
Fuktproblem, gips mot golv i garage
Misstänkt fuktproblem garage
Grund & Markarbeten -
Garage med golvvärme (fuktproblem)
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus