Hej!

Jag planerar bygga en carport/garage efter eget mått och behöver hjälp med virkesdimensionering. Kollat runt efter byggbeskrivningar på svenskträ efter dimensioneringsguide, men hittar inget som direkt passar mina planer.

Byggnadens planerade mått är (B)3.5m x (L)5.4m (H)2.4m (takbalk) exklusive taksprång och skall stå i snöson 2.0.

Med tanke på bredden tänker jag att någon form av sadeltak (plåt) skulle passa bäst, om det inte finns bättre konstruktioner?

Exempel.

Stolpar: 220+220+220 4x2st
Bärlina: 220mm.
Takbalkar (med stöttor): 2st bultlimmade 220mm i cc60.

Kan detta vara en hållbar lösning?

Mycket tacksam för lösningar och förslag.

Mvh Vold

Om spännvidden är under 3,5m bör väl 45*220 funka. Ett tips är ju annars att välja bättre virke dvs höger hållfasthetsklass (eller att lägga takbalkarna tätare)

Själv har jag byggt traktorcarport med hemsågad 2*8" det håller utmärkt och om nedböjningen är något större än rekomenderat är inget som stör mig då jag inte brukar vistas på taket.

• Gilla
vold
  • Laddar…
Hej,
Här hittar du vad du behöver för att dimensionera bygget. Toppenbra verktyg!

F fribygg skrev:
Om spännvidden är under 3,5m bör väl 45*220 funka. Ett tips är ju annars att välja bättre virke dvs höger hållfasthetsklass (eller att lägga takbalkarna tätare)

Själv har jag byggt traktorcarport med hemsågad 2*8" det håller utmärkt och om nedböjningen är något större än rekomenderat är inget som stör mig då jag inte brukar vistas på taket.
Ok, tack för svar!

Så uppskattningsvis skulle C24 reglar med mått 45x220 i CC60 funka fast på gränsen då? Jag föredrar lite grövre dimension för att vara på säkra sidan och hålla mig till reglerna.

Ursäkta dum fråga nu men, ökar eller minskar belastningen beroende på takkonstruktion? Ett sadeltak i mitt exempel kommer ju i ren vikt väga mer, fast samtidigt klara högre påfrästningar än ett "enkeltak" när det kommer till vind och snö, eller? Jag är absolut öppen för förslag här och gör helst det så enkelt som möjligt för mig själv då jag aldrig byggt ett tak förut.

Ett liknande exempel (se länk) med bara något mindre mått som finns på byggbeskrivningar.se har både klenare dimenioner, sämre hållfasthet och högre CC avstånd. Däremot ett "enkeltak" med lägre totalhöjd på 2.4m i jämförelse med mitt exempel som sannolikt blir närmare 4m. Att jag funderar på sadeltak är att jag inbillar mig det blir starkare typ av konstruktion vid högre höjd? Är inte så värst orolig för snö, men starka vindar på ett "enkeltak" får väl ett helt annat vindfång än på ett sadeltak därav behovet av grövre dimensioner?

https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Broschyr-Carport-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8785&Doc=Broschyr

Redigerat:
M Magnus_Nordmark skrev:
Hej,
Här hittar du vad du behöver för att dimensionera bygget. Toppenbra verktyg!
Tack men ser ingen länk?

M Magnus_Nordmark skrev:
Missade länken förut, här hittar du jättebra dimensioneringshjälp:

[länk]
Tack. Jo, jag utgår lite från beskrivningarna där men har svårt att aplicera det direkt på måtten i mitt planerade bygge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.