Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hade ni gjort med dessa fönsterkarmar? Är det bara att riva ut och sätta dit nytt, eller kan man göra på något annat sätt?
Redigerat:
Bästa svaret
Just den skivan kallas nog fönstersmyg om jag inte misstar mig. Karmen är den inre delen som hör till själva fönstret.
Din fönstersmyg ser ut att vara gjord i MDF och då blir det lätt så som du visar på din bild om den blir fuktig.
Den borde vara relativt lätt att byta ut. Om du har tur finns det standardmått med färdiglackad fönstersmyg som passar.
Kolla på någon byggvaruhandlares hemsida.
Här t.ex. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/fönstersmyg-mdf-vit-16x150mm-l-4-2m-868101615042
Din fönstersmyg ser ut att vara gjord i MDF och då blir det lätt så som du visar på din bild om den blir fuktig.
Den borde vara relativt lätt att byta ut. Om du har tur finns det standardmått med färdiglackad fönstersmyg som passar.
Här t.ex. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/fönstersmyg-mdf-vit-16x150mm-l-4-2m-868101615042
Tack för bra svar! Ska kolla efter fönstersmyg 
Anders243 skrev:
Just den skivan kallas nog fönstersmyg om jag inte misstar mig. Karmen är den inre delen som hör till själva fönstret.
Här t.ex. [länk]
Om du köper en ny i MDF så kan du försöka impregnera "ändträt" på den genom att t.ex. pensla på utspätt trälim eller liknande så att den inte suger upp fukt och sväller (så som dina befintliga gjort).
Jag har tyvärr inte sett någon i massivt trä, men det kanske finns om man letar mycket. (Jag är inget fan av MDF heller).
Har du verktyg så kan du ju förstås såga till en liknande bit av t.ex. limfog eller något liknande material, men det är väl en hel del mer meck med att få till snygg ytfinish då. Så personligen hade jag nog tagit en färdig MDF-smyg och penslat på lite lim på kanten och hoppats på att det räckt.
Lycka till!
Har du verktyg så kan du ju förstås såga till en liknande bit av t.ex. limfog eller något liknande material, men det är väl en hel del mer meck med att få till snygg ytfinish då. Så personligen hade jag nog tagit en färdig MDF-smyg och penslat på lite lim på kanten och hoppats på att det räckt.
Lycka till!
Hur blir fönstersmygen så fuktskadad? (Nyfiken)
Klicka här för att svara