2 363 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Fuktmätning
Har en "nygjuten" betongplatta som är 3 månader gammal. (10 cm betong, 30 cm isolering)
I 2 månader har golvvärmen varit påslagen och hållit ca 20 grader. Huset har varit regntätt i drygt 2 månader.
Nu börjar det närma sig ytskikt med klinker i våtutrymmen och parkett i övriga.
Måste man göra en fuktmätning? (dyrt och dessutom "leveranstid" innan utförande)
Tycker förutsättningarna är en bra bit över normalbygget.
Vad säger ni?
Någon som har lite egna fakta med torktider samt uppmätta fuktkvoter hade varit intressant.
I 2 månader har golvvärmen varit påslagen och hållit ca 20 grader. Huset har varit regntätt i drygt 2 månader.
Nu börjar det närma sig ytskikt med klinker i våtutrymmen och parkett i övriga.
Måste man göra en fuktmätning? (dyrt och dessutom "leveranstid" innan utförande)
Tycker förutsättningarna är en bra bit över normalbygget.
Vad säger ni?
Någon som har lite egna fakta med torktider samt uppmätta fuktkvoter hade varit intressant.
Eftersom din betong (troligtvis) inte är VCT-kravsklassad (normalt till villaplattor) så är tumregeln att plattan har en uttorkningstid på 6 månader.
Det där med torktid i en betongplatta är bara känsligt om man ska fuktspärra eller lägga in en plastmatta. Finns det fukt kvar (18 - 20 % = torr platta) så kommer den att vandra iväg, den förintas inte. Problemet är om den vandrar iväg upp i väggarna - då får du väldigt dyra problem och mycket strul. Det finns ju fuktmätare som du kan köpa i någon elektronikaffär, men om dom är pålitliga, det vet jag inte.
Börja med att ringa till betongstationen som levererade betongen till din platta, eftersom din adress, leveransdatum och betongblandning finns lagrat i en plomberad huvuddator på betongstationen (det är lag på det) och via det kan dom förklara väldigt exakt hur du ska göra.
Det är vad jag själv skulle göra om jag inte kunde mäta fram fuktigheten.
Det är det bästa rådet jag kan ge dej....
Det där med torktid i en betongplatta är bara känsligt om man ska fuktspärra eller lägga in en plastmatta. Finns det fukt kvar (18 - 20 % = torr platta) så kommer den att vandra iväg, den förintas inte. Problemet är om den vandrar iväg upp i väggarna - då får du väldigt dyra problem och mycket strul. Det finns ju fuktmätare som du kan köpa i någon elektronikaffär, men om dom är pålitliga, det vet jag inte.
Börja med att ringa till betongstationen som levererade betongen till din platta, eftersom din adress, leveransdatum och betongblandning finns lagrat i en plomberad huvuddator på betongstationen (det är lag på det) och via det kan dom förklara väldigt exakt hur du ska göra.
Det är vad jag själv skulle göra om jag inte kunde mäta fram fuktigheten.
Det är det bästa rådet jag kan ge dej....
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Det ingår väl i KA:ans roll att mäta fukten i plattan!
Jag tycker du ska försäkra dig om att du tillräckligt låg rH innan du går vidare. Du har inte såpass bra marginal att det klarar sig under alla omständigheter.
Mätning och/eller teoretisk beräkning är väl vad som gäller.
Din betongstation bör kunna förse dig med all grunddata du behöver.
Ett ofta använt program är torka-s, jag har dock inte pillat med det själv.
http://www.fuktcentrum.lth.se/index.php?id=20446
Din betongleverantör kan med stor sannolikhet också hjälpa dig, dom brukar ha något tork-program att använda på sina datorer, då många kunder efterfrågar en betong med torktider som går i paritet med deras tidsplan.
Mätning och/eller teoretisk beräkning är väl vad som gäller.
Din betongstation bör kunna förse dig med all grunddata du behöver.
Ett ofta använt program är torka-s, jag har dock inte pillat med det själv.
http://www.fuktcentrum.lth.se/index.php?id=20446
Din betongleverantör kan med stor sannolikhet också hjälpa dig, dom brukar ha något tork-program att använda på sina datorer, då många kunder efterfrågar en betong med torktider som går i paritet med deras tidsplan.
Men vad har du för tomte. Det måste väl endå vara han som säger att det är ok att lägga tätskikt??
Hela kapitel 6:5 i BBR som avser "Hygien, hälsa och miljö / Fukt" ska givetvis en KA se till att allt som är skrivet i lagen uppfylles. Däri ska fuktmätning eller kvalificerad beräkning av plattans tillstånd innan golvläggning givetvis ingå.
MEN det är ju rent tekniskt inte KA's uppgift att göra just denna mätning, utan bara se till att den blir gjord.
Däremot tycker jag de smått löjliga arvodena till de flesta KA motiverar att dom själva utför vissa av dessa (relativt enkla) tjänster.
MEN det är ju rent tekniskt inte KA's uppgift att göra just denna mätning, utan bara se till att den blir gjord.
Däremot tycker jag de smått löjliga arvodena till de flesta KA motiverar att dom själva utför vissa av dessa (relativt enkla) tjänster.
I sin minimalaste och enklaste roll ingår det endast att deltaga i byggsamråd och sammanställa alla kontroller andra gjort i en kontrollplan.Tyresö skrev:
Men en KA som inte gör mer än så (och det är faktiskt många) tycker jag ett lämpligt arvode borde ligga i 2-3000:- klassen, inte de mer vanliga 15-25' ...
Mikael_L skrev:
Det verkar finnas alla sorters "jobb" - ibland undrar man om dom bara är påhittade,
som den skrönan om en som gick runt på storbygget med samma planka på axeln i flera år - för att det skulle se ut som han jobbade....
Det där ett typiskt resultat av när politiker stiftar lagar som tvingar någon att anlita en viss sorts tjänst.
Då blir det direkt en marknad för oskälig prissättning då kunden inte kan vägra anlita tjänsten för att den är oskälig.
Byggfelsförsäkringen är ett annat bra exempel i byggsektorn.
Blev KA frivillig skulle antingen nästan (eller kanske alla?) KA försvinna över en natt, eller så fick KA börja utföra nyttiga uppgifter åt byggherren i paritet med sin debitering.
Då blir det direkt en marknad för oskälig prissättning då kunden inte kan vägra anlita tjänsten för att den är oskälig.
Byggfelsförsäkringen är ett annat bra exempel i byggsektorn.
Blev KA frivillig skulle antingen nästan (eller kanske alla?) KA försvinna över en natt, eller så fick KA börja utföra nyttiga uppgifter åt byggherren i paritet med sin debitering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden