Hej!

Jag försöker hitta seriöst företag som kan utföra fukt– och mögelkontroll. Har någon förslag på bra firma?

Johan

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack! Stockholm. Vad lustigt. Jag har sett OCAB på nötet och funderat på att kontakta dem. Kan du rekommendera OCAB?

Fairlane
Ocab och Polygon var de företag vårt försäkringsbolag rekommenderade för några år sen. Minns inte säkert vilket av dem vi hade (tror Ocab), men de kändes seriösa.

BirgitS
Föreningens försäkringsbolag anlitade Ocab i vintras efter en vattenskada och de gav ett bra och proffsigt intryck, både när de var i lägenheten och mätte samt den skrivna rapporten.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Båda ovannämnda företag är bra vad gäller mindre och enklare fuktskador.
Vid lite mer invecklade fall duger de inte långt.
I min tidigare tjänst blev jag ofta kontaktad av olika aktörer om att utföra olika jobb som inte tidigare nämnda företag klarade av att leverera.

Viktigt att veta skillnaden. Ovannämnda företag är inga inomhusmiljöexperter, de flesta är fukttekniker.

Så behöver du mäta om du har fukt på ett eller annat ställe så duger de bra, men behöver du ta reda på om det är fuktigt, varför samt vad det finns för konsekvens av det så rekommenderar jag titta på någon firma vars firmabilar inte syns i varenda korsning.

Fairlane Fairlane skrev:
Ocab och Polygon var de företag vårt försäkringsbolag rekommenderade för några år sen. Minns inte säkert vilket av dem vi hade (tror Ocab), men de kändes seriösa.
Tack!

BirgitS BirgitS skrev:
Föreningens försäkringsbolag anlitade Ocab i vintras efter en vattenskada och de gav ett bra och proffsigt intryck, både när de var i lägenheten och mätte samt den skrivna rapporten.
Tack!

Fairlane Fairlane skrev:
Tack!

T tyomka skrev:
I min tidigare tjänst blev jag ofta kontaktad av olika aktörer om att utföra olika jobb som inte tidigare nämnda företag klarade av att leverera.

Viktigt att veta skillnaden. Ovannämnda företag är inga inomhusmiljöexperter, de flesta är fukttekniker.

Så behöver du mäta om du har fukt på ett eller annat ställe så duger de bra, men behöver du ta reda på om det är fuktigt, varför samt vad det finns för konsekvens av det så rekommenderar jag titta på någon firma vars firmabilar inte syns i varenda korsning.
Tack! Kan du rekommendera någon sådan aktör?

BRF som vi bodde i för tio år sedan hade en stor fuktskada på lägenheten under oss och gav OCAB i uppgift att hitta källan till problemet.

OCAB kom fram till att det måste vara vårt badrum efter att ha mätt fukten i väggar och golv, trots att det var snustorrt. Vi protesterade och menade att det omöjligt kan vara vårt badrum då vi borde ha sett tydliga tecken på om det finns en läcka i vårt badrum och att dom borde kolla stammarna också. Men nej, OCAB stod på sig att det måste vara vårt badrum.

Vi skulle just då flytta utomlands och var stressade p g a det så vi panikrenoverade badrummet.

När badrummet revs så upptäckte man att det var..... Snustorrt. Föreningens styrelse tog då in firma som gjorde inspektion av stammarna, och jajemen, det var en spricka där.

Vad vill jag säga med detta - finns klåpare överallt.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
T tyomka skrev:

Kan du rekommendera ett sådant företag?

R Rennie skrev:
Kan du rekommendera ett sådant företag?
Jag vill inte lämna några rekommendationer gällande vilket företag du ska anlita men som jag skrev tidigare så rekommenderar jag iaf att inte anlita företag vars firmabilar syns överallt. Och de två omtalade företag i den här tråden hör till till de som syns överallt. Jag skulle även lägga till Anticimex till de som syns absolut mest men som levererar absolut minst.

Vet inte vilken del av landet du bor i men i Stockholm och Mälardalen där jag jobbade förut finns några seriösa aktörer som kan hjälpa dig med dina fuktproblem.

Lycka till!

T tyomka skrev:
Jag vill inte lämna några rekommendationer gällande vilket företag du ska anlita men som jag skrev tidigare så rekommenderar jag iaf att inte anlita företag vars firmabilar syns överallt. Och de två omtalade företag i den här tråden hör till till de som syns överallt. Jag skulle även lägga till Anticimex till de som syns absolut mest men som levererar absolut minst.

Vet inte vilken del av landet du bor i men i Stockholm och Mälardalen där jag jobbade förut finns några seriösa aktörer som kan hjälpa dig med dina fuktproblem.

Lycka till!
Står inför liknande utmaning. Har du någon firma i Stockholm du skulle vilja nämna så tar jag tacksamt emot tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.