Mitt hus står på berg, och på baksidan av huset ligger berget emot grunden och sticker fram lite vid källartrappan inne. Nu när det smält massa snömassor och är allmänt fuktigt ute så får jag en viss inträngning där. Det rinner inte, utan fuktar bara betongtrappan lite och täckskivan på sidan har luckrats upp lite som synes på bilden. Jag tror huset är dränerat 2005 med pordrän på baksidan, jag kan iaf se en gul kantlist mot grundmuren.
Är detta något att bry sig om, och isf vad kan man göra? Eller får man räkna med det när berget tittar fram sådär, det kanske alltid rinner lite vatten över det?
Är detta något att bry sig om, och isf vad kan man göra? Eller får man räkna med det när berget tittar fram sådär, det kanske alltid rinner lite vatten över det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror att det är svårt att undvika när berget är integrerat i grunden på det sättet. Även om grundens olika delar har täta anslutningar till berget kan nog berget ändå leda in fukt, lite beroende på vilken bergart det är fråga om. Åtgärderna för att stoppa flödet helt skulle kunna bli oerhört omfattande.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej jag tror inget bruk är särskilt bra på att stoppa fukten. Om du skall reparera bör du helst använda samma typ som tidigare, hur man nu skall ta reda på det. Du kan ju pröva att isolera med asfalt på utsidan på de känsligaste ställena.
Putsen som sitter kan vara riktigt gammal. Jag kan känna där putsen släppt och känner grundmuren av sten och lera typ. Skulle man inte kunna fylla ut med något som nedan? Jag fattar inte riktigt användingsområdet men det låter ju bra
https://www.wsochcompany.se/gjutmaterial/betong-och-puts/vattentat-cementbaserad-slamma-k11-heydi/
https://www.wsochcompany.se/gjutmaterial/betong-och-puts/vattentat-cementbaserad-slamma-k11-heydi/
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Få saker inom byggområdet är så komplicerade som de som gäller puts. En tumregel är att använda samma typ av puts som senast användes. Går man längre tillbaka i tiden användes nästan bara kalkputs. Jag är osäker på om den vattentäta puts som du länkar till kan göra så mycket skillnad i det här fallet. Det blir små ytor. Försök ta reda på hur gammal putsen är och utgå från det när du väljer.
Ok tack jag förstår. Jag har husfix och bruk b hemma. Kanske kan testa att fylla hålet med husfixet, och sedan försöka putsa upp lite med b bruk. Funkar det inte var det iaf gratis 
Tanken var att måla upp med silikatfärg sen vid tillfälle. Grundmuren är vitmålad och förutom vid trappan där putsen släppt är färgen jättebra, gissar att det är silikatfärg.
Tanken var att måla upp med silikatfärg sen vid tillfälle. Grundmuren är vitmålad och förutom vid trappan där putsen släppt är färgen jättebra, gissar att det är silikatfärg.
Utan att säga för mycket, så skulle jag säga att det är i princip omöjligt att täta ett sånt läckage, framförallt från insidan. Vatten tar sig fram på ett ibland frustrerande sätt.
Jag är övertygad om att du måste jobba på utsidan om det inte går att leva med. Kanske finns det någon som har en lösning där man vulkar något membran mot berget och grunden, eller skär skåror som leder undan vattnet. Jag tror dock aldrig att det kommer att bli torrt.
Jag är övertygad om att du måste jobba på utsidan om det inte går att leva med. Kanske finns det någon som har en lösning där man vulkar något membran mot berget och grunden, eller skär skåror som leder undan vattnet. Jag tror dock aldrig att det kommer att bli torrt.
Klicka här för att svara

