Hej! I mitt hus som jag köpte förra året har vi garaget insprängt i berget under huset. Stort och rymligt på kanske 40kvm men med det självklara problemet; fukt. På vintern är det snustorrt men under sommarhalvåret går det inte att förvara någonting där nere. Skulle vilja åtgärda det i närtid i den mån det går och inte för en förmögenhet. Har sneglat lite på soprtionsavfuktare bl.a. men jag är alldeless för dålig på ämnet! Bifogar en bild eller två och hoppas att någon kanske har en relativt billig lösning eller tips som kanske underlättar sommarhalvåret lite! Allt gott!

• Rymligt garage insprängt i berg med synliga stenväggar, cementgolv och fuktfläckar. Rymmer verktyg, krukor och bruna lådor längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insprängt garage i berg med betonggolv, väggar av sten och en grön dörr. Synliga ledningar och tom pall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant fråga. Här är mina första tankar

Det finns flera bergrum.i landet. Ett studiebesök i sådant bör ge vägledning.
Bergrum jag varit i har sett ut att varit utförda som ett rum i bergrummet, förmodligen med isolering och med ca 20 C i rummet som ventileras.

Antar det inte rinner stora vattenflöden utmed berget, utan att rummets fuktighet uppstår genom att rumstemp är ungefär som bergets temp ( ca 10 C) ofta lägre än uteluftens. Då blir rel. luftfuktigheten hög.

En lösning kan möjligen vara ett tält som garage i bergrummet och fläktar som pumpar uteluft mellan berg och tält så att mellanrummet håller nästan samma temp som uteluften för att undvika kondensation på tältets insida.

Annat alternativ kraftigare fläktar för så stort flöde så att rumstemp bara blir någon grad kallare än ute. Man får acceptera kondens på bergväggarna och att det faller i ränna längs väggarna. Hur stort flöde som behövs bör vara känt för liknande rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.