Hej! Jag har sett att på min timmerlada är vissa stockar på väggen våta. Jag vet ej hur det kan ha hänt då ett tak kommer ner som skyddar hela väggen. Taket borde inte läcka då stockarna vid taket är torra. Vad kan ha hänt?
Tacksam för svar!

• Våt stockvägg på en timmerlada med fuktfläckar trots skyddande tak upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare visar 100.0 på en våt timmerstock i en lada, vilken tyder på hög fuktighet på väggen trots skyddande tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du visa bild på hela byggnaden? Hur ser väggen ut på insidan?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kan du visa bild på hela byggnaden? Hur ser väggen ut på insidan?
Det är vid den 4:e stocken från marken som skadan börjar och den slutar sedan vid den 6:e. På insidan finns ett trägolv som höjts upp från marknivån. Trägolvet är fastspikat ungefär vid den 5:e stocken. Kan golvet ha orsakat någon skada?

F Farmarskruv38234 skrev:
Det är vid den 4:e stocken från marken som skadan börjar och den slutar sedan vid den 6:e. På insidan finns ett trägolv som höjts upp från marknivån. Trägolvet är fastspikat ungefär vid den 5:e stocken. Kan golvet ha orsakat någon skada?
Det är svårt att bedöma av en beskrivning i text. Har du inga fler bilder? När du bara visar själva timmerväggen utvändigt och ingenting annat är det väldigt svårt för mig som utomstående att kunna säga något alls om varför de aktuella stockarna är fuktiga.

Jag skulle vilja se hela grunden utifrån och golvet inne. En arbetshypotes skulle vara att det är fukt i grunden som kondenseras i höjd med golvet. Är golvet inne lika fuktigt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.