Förra hösten märkte jag att innertaket på vinden var blött. Bland annat hade regn tagit sig in via plåtskruvar som med åren höjt sig en aning och som fäster plåttaket på utsidan. Jag märkte även att det inte fanns någon ventilation i stort sett alls på sidorna på vinden och ventilationen bestod av ett hål i vardera ände varav den ena går direkt ut till inglasad altan.

Stugan har solpanel men ingen direktel vilket begränsar lösningarna en del. Vi är heller inte där sen höst/vinter/tidig vår. Endast någon dag för att titta till.

Det jag gjort hittills är att täta alla läckande skruvar med silikon. Jag skar upp vindspappen som stängde in hela vinden, längs sidorna så att man kan se glipor ut. Jag har också sett till så att isoleringen inte täpper till. Från att innertaket varit vått under sen vinter/tidig vår är det nu rejält torrt, förhoppningsvis en del på grund av mina justeringar men givetvis också från den varma sommaren vi haft.

Nu är hösten på intåg och jag vill försöka hålla ner fukten på låg nivå.

Vi har kamin i stugan men är ingen där så eldas det givetvis inte heller under höst/vinter/vår-perioden.

Min nästa åtgärd är att skära upp ventilationshålen så de blir några centimeter större, montera en frånluftsfläkt eller tilluftsfläkt (eller både och?) (som drivs av solpanel/batteri).

Vinden har drygt 1 dm glasullsisolering. Stugans väggar är isolerade men är det över 10 minus ute är det givetvis ofta minusgrader även inne.

Vindsluckan som sitter inne stugan är knappast hermetiskt tillsluten men relativt tät.

Är jag på rätt väg? Är det något som bör göras annorlunda eller som tillägg?

Redigerat:
Hej!

För någon med liknande problem:

Då jag skurit upp vindpappen längs hela vinden så jag mer eller mindre kunde titta på sidorna, försvann de största problemen. Jag tätade även ventilationen ut mot inglasad altan då det blir extremt fuktigt där på höst/vinter.

Det är fortfarande fuktigt på vinden delar av året men inte i närheten av de problem som fanns när vi köpte stugan.

Jag kopplade även på delar av ett Tellsticksystem med fuktmätare som jag kan kontrollera från stan, året om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.