Har som dom flesta andra problem med fukt på vinden som jag vill komma tillrätta med.
Bakgrund:
Huset är byggt på 30-talet och har sedan 70 talet värmts upp med elradiatorer/värmepump. Vi flyttade in 2017 och efter det har påväxten på vinden blivit värre.
Finns ingen ångbroms eller liknande mellan vind och bodelen.isoleringen består av 10-15cm torv? Vinden har ingen takfotsventilation men 1 ventil i varje gavel.
Har följt den relativa fuktigheten under hösten som har varit relativt bra fram till december. Efter jul har den konstant legat på 99%. Var uppe på vinden och mätte fuktigheten i råspånten på norrsidan som uppgick till 30-35% vilket inte känns bra alls och delar av norrsidan hade kondens hängande från råspånten.
Huset har så kallat ”självdrag” men alla fönster byttes förra året ut. Fönstren har spaltventiler för att få någon ventilation. Badrum har en frånluftsfläkt.
Så nu är frågan vad gör jag? Är inne på att bygga ”klimatvind” alltså diffusionsöppen duk och 10cm cellplast på råspånten som jag läst om här på forumet. Men är det någon speciell cellplastskiva man använder?
Finns det några kända risker kring denna konstruktion?
Tar gärna råd och tips om jag tänkt rätt kring det hela.
Bakgrund:
Huset är byggt på 30-talet och har sedan 70 talet värmts upp med elradiatorer/värmepump. Vi flyttade in 2017 och efter det har påväxten på vinden blivit värre.
Finns ingen ångbroms eller liknande mellan vind och bodelen.isoleringen består av 10-15cm torv? Vinden har ingen takfotsventilation men 1 ventil i varje gavel.
Har följt den relativa fuktigheten under hösten som har varit relativt bra fram till december. Efter jul har den konstant legat på 99%. Var uppe på vinden och mätte fuktigheten i råspånten på norrsidan som uppgick till 30-35% vilket inte känns bra alls och delar av norrsidan hade kondens hängande från råspånten.
Huset har så kallat ”självdrag” men alla fönster byttes förra året ut. Fönstren har spaltventiler för att få någon ventilation. Badrum har en frånluftsfläkt.
Så nu är frågan vad gör jag? Är inne på att bygga ”klimatvind” alltså diffusionsöppen duk och 10cm cellplast på råspånten som jag läst om här på forumet. Men är det någon speciell cellplastskiva man använder?
Finns det några kända risker kring denna konstruktion?
Tar gärna råd och tips om jag tänkt rätt kring det hela.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är många parametrar som påverkar resultatet, så det är inte helt enkelt att analysera orsakerna. Det var givetvis inga problem så länge som huset värmdes via panna och murstock. Då var det varmt och gott även på vinden. Det är lite skumt att det blivit sämre sedan ni tog över. Det finns ett samband mellan relativ luftfuktighet och lufttemperatur på så sätt att luftens förmåga att binda fukt i form av vattenånga minskar med sjunkande temperatur. Har du 99% relativ luftfuktighet måste temperaturen på vinden vara ganska låg. Fukten kan komma från två håll. Dels nerifrån de uppvärmda delarna, dels utifrån. Det är givetvis en brist att det saknas någon form av ångtätning i bjälklaget. Utan takfotsventilation bör det inte komma så mycket fukt utifrån. Påväxten framför allt på norrsidan gör att jag misstänker att ni har plåttak med stark kyleffekt. Era förändringar när det gäller husets ventilation kan också ha haft betydelse. Kortsiktigt skulle jag placera avfuktare/värmekälla på vinden för att få ner fuktigheten samtidigt som jag loggar fukt och temperatur både på vinden och i bostadsdelen. Torv är inte så dåligt som isoleringsmaterial som man kanske tror. Det har ungefär hälften av mineralullens. Att byta ut torven ger ingen förbättring, tvärtom. Klimatvind är en bra lösning på sikt.
Ja det stämmer att det är plåttak och att temperaturen är relativt låg på vinden (2 grader varmare än ute i snitt)
Tror att det blivit värre beror främst pga 2 saker. Tidigare ägare som var ett äldre par bodde på nedre plan och lät värmen vara avstängd på övervåningen. Till skillnad från oss som har sovrum på övervåning med 22 grader. Sen har vi flyttat in tvättstugan som var i ett uthus när vi flyttade in.
Som en tillfällig lösning funderar jag på att montera en kanalfläkt som blåser in tilluft till vinden dom dagarna det är torrare ute än på vinden likt trygghetsvakten
Tror att det blivit värre beror främst pga 2 saker. Tidigare ägare som var ett äldre par bodde på nedre plan och lät värmen vara avstängd på övervåningen. Till skillnad från oss som har sovrum på övervåning med 22 grader. Sen har vi flyttat in tvättstugan som var i ett uthus när vi flyttade in.
Som en tillfällig lösning funderar jag på att montera en kanalfläkt som blåser in tilluft till vinden dom dagarna det är torrare ute än på vinden likt trygghetsvakten
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag vet inte om det ger någon effekt eftersom den mesta fukten troligen kommer nerifrån. Du behöver värme.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


