Hej!

Vi är spekulanter på ett hus där det i besiktningen framgick en fuktläcka i badrummet (sprickor i klinkers vid duschen). Dvs vi vet om att vi måste riva upp badrummet och göra om detta.

Min fundering är om blindbotten kommer att torka upp av sig själv när vi löser läckan? Eller bör vi byta blindbotten på något sätt? Den verkar vara skarvad i skadan så frågan är hur man löser det mot betongregeln som är bredvid.

Mvh
Tobias

• Fuktskadad blindbotten under träram med mörka fläckar och fuktmärken, indikerande vattenläckage i badrumstaket över en betongvägg.
Visst torkar blindbotten när ni river bort fuktig isolering, jag skulle ändå byta skiva då det är en sån marginell kostnad i sammanhanget

Försök att se det positiva, ni har lättarbetad krypgrund och nu möjlighet att välja tät plastmatta.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Stort tack för ditt svar! Ja kostnaden kan inte vara så stor i sammanhanget. Men hur byter man ut en del av blindbotten? Jag tänker ju att man vill byta hela skivor vilket kan bli problematiskt när de passerar väggar?

Ja, krypgrunden verkar vara lättarbetat (har inte varit på plats själv men ska göra ett besök med protokollet i handen och sen göra en köpargenomgång med besiktningsmannen över telefon) och om du menar plastmatta i nya badrummet så är det tanken :) (Finns mycket snyggt idag samt att det blir lätt att underhålla och tätt).

Mvh
Tobias

Ska man ändå riva golvet uppåt kan man väl bara kapa bort skivorna mellan reglarna och lägga i nya skivor längs med reglarna, uppifrån?

Dvs behålla brädorna och den lilla snutten gammal skiva ovanför dem....

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
Den där skivan är nog ert minsta bekymmer i skadan.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man ändå riva golvet uppåt kan man väl bara kapa bort skivorna mellan reglarna och lägga i nya skivor längs med reglarna, uppifrån?

Dvs behålla brädorna och den lilla snutten gammal skiva ovanför dem....
Ah ok, ja det är ju klart :) Lägga i nytt mellan träbrädorna så får skarven fästas i dom.
Men frågan är hur man ska hantera biten av blindbotten som går in vid betongregeln?Jag vet inte om det kommer en innervägg där (Det är ett sovrum bredvid).

S sinuslinus skrev:
Den där skivan är nog ert minsta bekymmer i skadan.
Hej!

Tack för ditt inlägg, men du får väldigt gärna utveckla :) tanken är att riva golvet inne i badrummet ner till blindbotten, ersätta de skivor som är skadade och sen lägga ny isolering och sen göra om badrummet. Kan det vara nåt mer som kan vara skadat som vi inte är tänkt på? Tar jättegärna emot tips och saker att kolla.

Mvh
Tobias

Byt alltihop.
Billig åtgärd när man ändå kontrollerar hur illa det är. Golvreglarna är säkert ok.
/W

• Gilla
jansson_to
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Byt alltihop.
Billig åtgärd när man ändå kontrollerar hur illa det är. Golvreglarna är säkert ok.
/W
Hej!

Du tänker att vi borde byta all blindbotten vi kommer åt?

Mvh
Tobias

J jansson_to skrev:
Hej!

Du tänker att vi borde byta all blindbotten vi kommer åt?

Mvh
Tobias
All blindbotten som har fuktfläckar är lämpligt att byta

• Gilla
jansson_to
  • Laddar…
F fribygg skrev:
All blindbotten som har fuktfläckar är lämpligt att byta
Ok, och dessutom kommer vi att behöva köpa hela skivor så vi kommer ju att material för att byta.
Men frågan är hur man byter den som sticker in vid betongen? Förhoppningsvis är det ingen innervägg ovanför, den kommer längre in.

Mvh
Tobias

Om blindbotten ligger lös på de synliga brädorna är den lättbytt uppifrån, du kan ju fundera på om det behövs fibercement eller om vanlig board är tillräckligt.

• Gilla
jansson_to
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om blindbotten ligger lös på de synliga brädorna är den lättbytt uppifrån, du kan ju fundera på om det behövs fibercement eller om vanlig board är tillräckligt.
Ah de kan ligga löst? ja då är det lätt att byta, sen kanske det går att ta bort isolering mot rummet bredvid och byta ut hela skivan (kom ju på att väggen står på golvet och det är ju hålrum mellan blindbotten och färdigt golv så att säga.

Mvh
Tobias

S
J jansson_to skrev:
Hej!

Tack för ditt inlägg, men du får väldigt gärna utveckla :) tanken är att riva golvet inne i badrummet ner till blindbotten, ersätta de skivor som är skadade och sen lägga ny isolering och sen göra om badrummet. Kan det vara nåt mer som kan vara skadat som vi inte är tänkt på? Tar jättegärna emot tips och saker att kolla.

Mvh
Tobias
Jag menar att byta ut de fuktskadade skivorna löser man på något sätt när man kommit så långt. Antingen underifrån eller ovanifrån. Löses på plats är ett uttryck som kan komma till användning.

Det är andra moment för att åtgärda skadan än skivorna som är både mycket kostsammare och mer tidskrävande.

• Gilla
jansson_to
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag menar att byta ut de fuktskadade skivorna löser man på något sätt när man kommit så långt. Antingen underifrån eller ovanifrån. Löses på plats är ett uttryck som kan komma till användning.

Det är andra moment för att åtgärda skadan än skivorna som är både mycket kostsammare och mer tidskrävande.
Hej!

Ja det är nog ett mycket passande uttryck :)

Ja, att byta skivorna/isoleringen är inte i närheten av kostnaden för nytt badrum. Men det är en kostnad vi räknar med, den okända faktorn är blindbotten, men tack vare svaren i denna grupp så är jag mindre orolig nu :)

Mvh
Tobias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.