Såg 2 fuktfäckar på tapeten under friskluftventilen förra veckan. Tänkte att visserligen har det regnat mycket men konstigt att det trängt in vatten nu eftersom det inte gjort det sedan huset är byggt 2006. Imorse när jag vaknade såg jag att det blivit 2 stora fläckar. Demonterade ventilens insida inkl det manuella spjället. Såg inget vatten i rörets insida. Demonterade bullermatta och det automatiska spjället som sitter närmast utsidans galler och där var det lite vatten precis vid utsidan.

Men det konstiga är att det ser inte ut som fukten kommit in genom röret, ingen fuktfläck i anslutning till det. Kan fukten komma genom skruvhållen?

Jag antar att det inte ska finnas fukt/vatten alls i lättbetongen utan putsystem ska hålla tätt så frågan är var vatnet kommer in?
Jag tänker att en åtgärd kan vara att ta av utergallret och sedan lägga på tex Tec 7 tättmassa som jag sedan sätter gallret i för att förhindra f´vatteningträngning där.

Är det någon som har erferanhet av liknande problem?
Någon som har förslag på åtgärder?

• Rund träyta med uppborrat hål, metallring, och siktnät i bakgrunden. Fokus på förgrundsstrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund ventilation på en grå putsad vägg med synliga smutsspår strömmande nedåt.
    Skapa konto
  • Ett runt hål i ljus träskiva, synligt genomskinnande objekt och märken runtomkring.
    Skapa konto
Det förefaller orimligt att fukten kommer utifrån. Lättbetongväggen är tämligen tjock och det är inga genomgående skruvar som håller innedelen på plats.

Min bästa gissning är att kall uteluft mött varm/fuktig inneluft och det har bildats kondens. Det är dock märkligt om det aldrig skulle ha hänt tidigare... Såvida inte fuktfläckarna torkar upp fullständigt utan att kvarlämna några spår... :thinking: ...varje år sannolikt...

Oldboy Oldboy skrev:
Det förefaller orimligt att fukten kommer utifrån. Lättbetongväggen är tämligen tjock och det är inga genomgående skruvar som håller innedelen på plats.

Min bästa gissning är att kall uteluft mött varm/fuktig inneluft och det har bildats kondens. Det är dock märkligt om det aldrig skulle ha hänt tidigare... Såvida inte fuktfläckarna torkar upp fullständigt utan att kvarlämna några spår... :thinking: ...varje år sannolikt...
Tyvärr lämnar de spår efter sig, och det är som sagt första gången sen 2006 så det är nog inte kondens. Under ett uppehåll i regnet i eftermiddags så tog jag av yttergallret, det satt ganska löst utan någon typ av tätning. Det verkade som det stod en del vatten mellan röret och lättbetongen, fick ut en del men kunde inte dra ut röret. I varjefall så tätade hag med Tec 7 mellan puts o röret och satte sedan gallret i rikligt med Tec 7. Hoppas det hjälper.

När jag satte in friskluftsventiler så använde jag med tec7 runt om mina. Nån dag senare kletade jag även på ovanför skruvarna med för att vara säker att inget regn ska hitta in vid skruvhålen. Inte märkt något efter 2 år. Tec7 fortfarande vit!

• Vit ventilkåpa på texturerad vägg, solbelyst, skugga, skruvar synliga, modern, avlopps- eller ventilationselement.
    Skapa konto
L LasseTh skrev:
Det verkade som det stod en del vatten mellan röret och lättbetongen, fick ut en del men kunde inte dra ut röret.
Ok, där är nog förklaringen.
Har ni haft horisontellt regn från ovanligt håll? Annars borde även detta inträffat tidigare...

Kondens kan också generera ordentliga vattenmängder, och om det börjar ansamlas i botten på röret så kommer det att rinna "över kanten". Om då röret inte har lutning och inte sticker ut utanför väggen så kan det mkt väl sugas in i springan mellan rör och vägg.

Vet inte "kraven" på väggventiler, men har för mig att vattenutkastare ska monteras med lite lutning utåt just för att minimera risken för fukt i väggen.

En vinter för >10 år sedan fick vi problem med vårt FTX-aggregat då hela insugsröret var proppfullt med snö som täppte igen. Då är ju skillnaden mot en väggventil att det är rätt bra konstant sug i ett friskluftsintag för ett FTX-agg som ventilerar ett helt hus om ca 200 m2...

Oldboy Oldboy skrev:
Ok, där är nog förklaringen.
Har ni haft horisontellt regn från ovanligt håll? Annars borde även detta inträffat tidigare...

Kondens kan också generera ordentliga vattenmängder, och om det börjar ansamlas i botten på röret så kommer det att rinna "över kanten". Om då röret inte har lutning och inte sticker ut utanför väggen så kan det mkt väl sugas in i springan mellan rör och vägg.

Vet inte "kraven" på väggventiler, men har för mig att vattenutkastare ska monteras med lite lutning utåt just för att minimera risken för fukt i väggen.

En vinter för >10 år sedan fick vi problem med vårt FTX-aggregat då hela insugsröret var proppfullt med snö som täppte igen. Då är ju skillnaden mot en väggventil att det är rätt bra konstant sug i ett friskluftsintag för ett FTX-agg som ventilerar ett helt hus om ca 200 m2...
Det är konstigt att det inte hänt tidigare eftersom det regnar horisontellt ofta här i södra skåne. Men kanske har det uppstått en spricka mellan puts och röret efter hand och den blev genomgående när vi hade under 0 grader i början på månaden. I vilket fall verkar det som tätningen håller tätt för det regnade kraftigt från sidan inatt också. Håller tummarna för att fixet håller långsiktigt. Funderar på om jag ska åtgärda övriga ventiler också..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.