Vi vill få våra nybyggda källarrum mer ombonade och har därför tänkt att spackla de putsade väggarna för en helt slät finish. Väggarna är murblock av lättbetong som är grundputsade och sedan finputsade med putsbruk C.
Vilket spackel ska man använda? Hur ska jag förbehandla?
Väggarna är tänkta att målas efteråt och vi vill gärna framtidssäkra och göra allt så fukttåligt som möjligt om det mot förmodan skulle bli översvämning.
Vilket spackel ska man använda? Hur ska jag förbehandla?
Väggarna är tänkta att målas efteråt och vi vill gärna framtidssäkra och göra allt så fukttåligt som möjligt om det mot förmodan skulle bli översvämning.
Ser att du inte fick någon respons. Jag har samma fråga. Hur gjorde du sen?
Nice! Tack för svaret och tipset. Du hade ingenting du behövde laga på väggarna, typ från plugg eller andra skador, eller tidigare målade ytor? Hur gjorde du i så fall? Jag har en mix av puts, ren och övermålad med ett par olika färger samt hål jag behöver fylla i. En orsak till detta är att jag slått ner några väggar och sammanfogat 3 rum.J Jomp3 skrev:
EDIT: Jag ser ju helt klart på din bild när jag tittar tillbaka på den att de saknas puts i änden på "väggen" där. Hur fyllde du i detta, gjorde du det med spackel?
Redigerat:
Bilden är på ett dörrhål där det sitter en karm idag, se efter-bilden. Vi har byggt till med både gamla och nya källarväggar som putsats om. Jag har lagat gamla lättbetongväggar med ett spackelbruk typ Finja laga vägg.philsson87 skrev:
Nice! Tack för svaret och tipset. Du hade ingenting du behövde laga på väggarna, typ från plugg eller andra skador, eller tidigare målade ytor? Hur gjorde du i så fall? Jag har en mix av puts, ren och övermålad med ett par olika färger samt hål jag behöver fylla i. En orsak till detta är att jag slått ner några väggar och sammanfogat 3 rum.
EDIT: Jag ser ju helt klart på din bild när jag tittar tillbaka på den att de saknas puts i änden på "väggen" där. Hur fyllde du i detta, gjorde du det med spackel?
Lösningen med vanligt spackel blir inte fukttålig så jag fick överge idén om att göra ytskikten i sovrummet översvämningsäkrade, däremot har vi målat alla förråds och teknikutrymmen med KC-färg.
Snyggt jobbat! Du övervägde inte cementbaserat spackel (kanske detta är även om de inte står uttrycklingen i produktbladet), tänkte om de tålde vatten bättre. I databladet ser finjas väggspackel ut att passa mina behov rätt bra med vidhäftningsförmåga på bland annat färg (med rätt primer) och att de går kakla på. Jag startade en tråd för min fråga då jag gärna tog lite mer input, men tack så mycket för din hjälp. Alltid lär man sig något!J Jomp3 skrev:Bilden är på ett dörrhål där det sitter en karm idag, se efter-bilden. Vi har byggt till med både gamla och nya källarväggar som putsats om. Jag har lagat gamla lättbetongväggar med ett spackelbruk typ Finja laga vägg.
Lösningen med vanligt spackel blir inte fukttålig så jag fick överge idén om att göra ytskikten i sovrummet översvämningsäkrade, däremot har vi målat alla förråds och teknikutrymmen med KC-färg.
Min tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/laga-spackla-mala-putsvaeggar-enhetligt.557529/
Cementspackel är jobbig att slipa effektivt så för att få en slätt resultat snabbare så blev det den här lösningen. Lycka till!philsson87 skrev:
Snyggt jobbat! Du övervägde inte cementbaserat spackel (kanske detta är även om de inte står uttrycklingen i produktbladet), tänkte om de tålde vatten bättre. I databladet ser finjas väggspackel ut att passa mina behov rätt bra med vidhäftningsförmåga på bland annat färg (med rätt primer) och att de går kakla på. Jag startade en tråd för min fråga då jag gärna tog lite mer input, men tack så mycket för din hjälp. Alltid lär man sig något!
Min tråd
[länk]
Klicka här för att svara