Jag har i min källare fuktgenomslag relativt högt upp på en del av en yttervägg. Från marknivå ned till ungefär 70 cm under mark. Väggen är vid fuktmätning väldigt torr längst ned i vinkeln mot golvet, men där fuktgenomslagen är är det förstås blött. Det är ingen jättepanik, men jag funderar på vad orsaken kan vara. Mitt förslag på lösning är att man skulle kunna gräva ur jorden närmast källarväggen ned till 70 cm och lägga en fiberduk och ovanpå detta makadam upp till marknivå.

Vissa nämner dock att fuktgenomslag högt upp på väggen skulle vara ett tecken på icke fungerande dränering. Men varför sker då fuktgenomslagen så högt upp? Kan mitt förslag på lösning orsaka nya problem?

Felaktig dränering visar sig längst ner. Blött så högt upp kan vara skadad el saknad yttre fuktspärr (asfalt?), läckage i något ingjutet rör, droppande utkastade på utsidan. Jag skulle gräva på utsidan för att försöka lista ut varför om man inte kan hitta något inne ovanför.

Tack largab, just vad jag hoppats på för svar. Jag kommer att gräva där under påskhelgen för att försöka utröna vad det kan bero på. Kanske kan det vara så att man bör ta bort jorden närmast väggen och ersätta med makadam? Åtminstone från marknivå ned till slutet av fuktgenomslaget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.