1 423 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Fuktbesiktning orolig
Jag har länge varit orolig för fuktskada i badrummet. Några små sprickor i kaklet samt fog som aldrig torkar.
Idag valde jag att ringa fukttekniker och dom ska komma och göra en fuktbesiktning på onsdag.
Jag är så himla orolig. Jag har inte råd med en fuktskada som kommer kosta mig 100 tusentals kr..
Vad brukar hända vid en fuktskada? Hur repareras den?
Idag valde jag att ringa fukttekniker och dom ska komma och göra en fuktbesiktning på onsdag.
Jag är så himla orolig. Jag har inte råd med en fuktskada som kommer kosta mig 100 tusentals kr..
Jag har pratat med så många som säger att fukt i fogar ska torka ut.. vet inte vad jag ska tro.. det blir dessutom bara värre och värre, fukten i fogarna sprider sig liksom.Jonatan79 skrev:
Det gäller att tätskiktet bakom kaklet är välgjort och tätt. En av de största farorna för fuktskador tycker jag däremot är rörmokare och andra som struntar i att fylla och täta diverse skruvhål och andra genomföringar med silikon. Där kan det med åren bli fuktskador. Likaså krävs att tätningen runt golvbrunnen är noggrant gjord.
Hur ser man om tätskiktet är som det ska?J Josth skrev:Det gäller att tätskiktet bakom kaklet är välgjort och tätt. En av de största farorna för fuktskador tycker jag däremot är rörmokare och andra som struntar i att fylla och täta diverse skruvhål och andra genomföringar med silikon. Där kan det med åren bli fuktskador. Likaså krävs att tätningen runt golvbrunnen är noggrant gjord.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Du har redan frågat minst två gånger om fuktskada i ditt badrum:J Johanna Mor skrev:Jag har länge varit orolig för fuktskada i badrummet. Några små sprickor i kaklet samt fog som aldrig torkar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-kakel.484254/
https://www.byggahus.se/forum/threads/fukt-i-fogar-badrum.485191/
Varför tror du att du får något annat svar denna gång?'
I en av trådarna skrev du att du skulle kontakta ditt försäkringsbolag. Kom de ut och kollade?
Vad spelar det för roll? Min fråga är ju inte detsamma som innan.BirgitS skrev:
Nej dom skickade inte ut någon.
Jag har själv fått boka någon som ska komma och kolla.
Man kan t.ex. använda en speciell typ av fuktmätare som "ser in i väggen" ett par centimeter och mäter om det finns mycket fukt. https://www.proffsmagasinet.se/mati...sFkW9kl8mC3m84yTPmy8V7qPLP0NDt4kaAm3jEALw_wcBJ Johanna Mor skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Åh okej! Vad intressant! Jag får väll se vad dom kommer använda sig av på onsdag.. hoppas bara verkligen att det inte är något fel utan bara ett gammalt badrum..J Josth skrev:
Om du skulle ha en fuktskada i väggen så visar det sig inte genomfukt i fogarna.
Fukt i angränsande utrymmen. Är det spånskiva så sväller den och kan ge en bula på ytan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden