Jag har länge varit orolig för fuktskada i badrummet. Några små sprickor i kaklet samt fog som aldrig torkar.

Idag valde jag att ringa fukttekniker och dom ska komma och göra en fuktbesiktning på onsdag.

Jag är så himla orolig. Jag har inte råd med en fuktskada som kommer kosta mig 100 tusentals kr..

Vad brukar hända vid en fuktskada? Hur repareras den?

Låter absolut inte som fukt utan ett normalt badrum med några år på nacken, hur gammalt är det ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter absolut inte som fukt utan ett normalt badrum med några år på nacken, hur gammalt är det ?
Det är byggt 1998.

Sprickor i kakel orsakar inte fuktskador. Det finns en tätskikt under plattorna. Det är fullt normalt med vatten i fogarna, det har alla.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sprickor i kakel orsakar inte fuktskador. Det finns en tätskikt under plattorna. Det är fullt normalt med vatten i fogarna, det har alla.
Jag har pratat med så många som säger att fukt i fogar ska torka ut.. vet inte vad jag ska tro.. det blir dessutom bara värre och värre, fukten i fogarna sprider sig liksom.

Det gäller att tätskiktet bakom kaklet är välgjort och tätt. En av de största farorna för fuktskador tycker jag däremot är rörmokare och andra som struntar i att fylla och täta diverse skruvhål och andra genomföringar med silikon. Där kan det med åren bli fuktskador. Likaså krävs att tätningen runt golvbrunnen är noggrant gjord.

J Josth skrev:
Det gäller att tätskiktet bakom kaklet är välgjort och tätt. En av de största farorna för fuktskador tycker jag däremot är rörmokare och andra som struntar i att fylla och täta diverse skruvhål och andra genomföringar med silikon. Där kan det med åren bli fuktskador. Likaså krävs att tätningen runt golvbrunnen är noggrant gjord.
Hur ser man om tätskiktet är som det ska?

BirgitS
J Johanna Mor skrev:
Jag har länge varit orolig för fuktskada i badrummet. Några små sprickor i kaklet samt fog som aldrig torkar.

Idag valde jag att ringa fukttekniker och dom ska komma och göra en fuktbesiktning på onsdag.

Jag är så himla orolig. Jag har inte råd med en fuktskada som kommer kosta mig 100 tusentals kr..

Vad brukar hända vid en fuktskada? Hur repareras den?
Du har redan frågat minst två gånger om fuktskada i ditt badrum:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-kakel.484254/
https://www.byggahus.se/forum/threads/fukt-i-fogar-badrum.485191/
Varför tror du att du får något annat svar denna gång?'

I en av trådarna skrev du att du skulle kontakta ditt försäkringsbolag. Kom de ut och kollade?

BirgitS BirgitS skrev:
Du har redan frågat minst två gånger om fuktskada i ditt badrum:
[länk]
[länk]
Varför tror du att du får något annat svar denna gång?'

I en av trådarna skrev du att du skulle kontakta ditt försäkringsbolag. Kom de ut och kollade?
Vad spelar det för roll? Min fråga är ju inte detsamma som innan.

Nej dom skickade inte ut någon.

Jag har själv fått boka någon som ska komma och kolla.

J Josth skrev:
Man kan t.ex. använda en speciell typ av fuktmätare som "ser in i väggen" ett par centimeter och mäter om det finns mycket fukt. [länk]
Åh okej! Vad intressant! Jag får väll se vad dom kommer använda sig av på onsdag.. hoppas bara verkligen att det inte är något fel utan bara ett gammalt badrum..

Om du skulle ha en fuktskada i väggen så visar det sig inte genomfukt i fogarna.

D Daniel 109 skrev:
Om du skulle ha en fuktskada i väggen så visar det sig inte genomfukt i fogarna.
Hur brukar det visa sig i sådant fall?

Fukt i angränsande utrymmen. Är det spånskiva så sväller den och kan ge en bula på ytan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fukt i angränsande utrymmen. Är det spånskiva så sväller den och kan ge en bula på ytan.
Intressant

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.