Hej! Nybliven husägare här. Var uppemot vinden nyss och upptäckte att det fuktar och har blivit blött på en mindre del av råsponten. Ca 30x15cm utbredning.
Är rätt säker på att rakt utanför det fuktar är överkanten till ena takfönstret. Alltså inte fönstret i säg utan den bockade kanten ovanför (se bild).

Vad tror ni? Läckage eller kondens? Samt vad är era rekommenderade åtgärder?

Mvh och trevlig helg!

• Fuktig råspont med svartmögelfläckar och gul isolering syns ovanför en del av taket, nära takfönstrets bockade kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster med överliggande bockad kant markerad i rött, möjligt område för läckage eller kondensproblem.
    Skapa konto
Mats-S
Om du normalt inte har fukt där på den varmare årstiden så tror jag det här har uppstått under snösmältningen (om du som många andra fick betydande mängder snö för några veckor sedan?) Troligen har det pressat på drivsnö där när snön glidit nerför plåttaket, snö som stannat mot takfönstret.
Kapilärkrafterna från den smältande snön kan då göra så att vatten kan leta sig genom områden som normalt inte släpper igenom vattnet, typ vid ett sommarregn.

Torkar det upp nu, invänta då gynsammare förhållanden (våren/sommaren) och gör en seriös koll på hur vattnet kan sugas in mot råsponten. Det som vi ser på bilden är ingen akut fara om det torkar upp. Ökar däremot ytan (utan att det ligger snö ovanpå) så bör du nog ta tag i det nu.
Rent generellt borde takpappen som ligger ovanpå råsponten fångat upp vattnet, så den är nog inte korrekt avslutad mot takfönstret.

• Gilla
Forskande Fukttekniker och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Om du normalt inte har fukt där på den varmare årstiden så tror jag det här har uppstått under snösmältningen (om du som många andra fick betydande mängder snö för några veckor sedan?) Troligen har det pressat på drivsnö där när snön glidit nerför plåttaket, snö som stannat mot takfönstret.
Kapilärkrafterna från den smältande snön kan då göra så att vatten kan leta sig genom områden som normalt inte släpper igenom vattnet, typ vid ett sommarregn.

Torkar det upp nu, invänta då gynsammare förhållanden (våren/sommaren) och gör en seriös koll på hur vattnet kan sugas in mot råsponten. Det som vi ser på bilden är ingen akut fara om det torkar upp. Ökar däremot ytan (utan att det ligger snö ovanpå) så bör du nog ta tag i det nu.
Rent generellt borde takpappen som ligger ovanpå råsponten fångat upp vattnet, så den är nog inte korrekt avslutad mot takfönstret.
Tack för svar! Flyttade in för någon månad sedan bara och då var det torrt överallt.

Men det är som du säger, jag upptäckte det första gången faktiskt efter den stora mängd snö som kom och låg över hela taket..

Har torkat upp det nu med en byggfläkt som stod på ca en timme och nu är det helt torrt vad jag kan se så lär ju inte vara så blött.
På ena sedan av ”vattenfläcken” så hade det börjat bli is så var orolig att det inte skulle torka av sig själv.

Ligger fortfarande en mindre mängd snö/is på taket fortfarande men ska försöka borsta bort det och se om det återkommer..

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Mats-S
S Storatorget skrev:
snö/is på taket fortfarande men ska försöka borsta bort det
Gör inget dumt bara, var rädd om plåten ... och dig själv 😉

Avvakta till varmare tider om du kan, det verkar ju som att min teori kan stämma. Som sagt misstänker jag att takpappen inte ligger helt korrekt, för den borde ta hand om det vatten (och kondens) som kapilärkrafterna suger in under plåten.

Nu kan du koppla av med en god lördagmiddag och en avec till kaffet, det är i alla fall min plan 🙂

Mats-S Mats-S skrev:
Gör inget dumt bara, var rädd om plåten ... och dig själv 😉

Avvakta till varmare tider om du kan, det verkar ju som att min teori kan stämma. Som sagt misstänker jag att takpappen inte ligger helt korrekt, för den borde ta hand om det vatten (och kondens) som kapilärkrafterna suger in under plåten.

Nu kan du koppla av med en god lördagmiddag och en avec till kaffet, det är i alla fall min plan 🙂
Tack för hjälpen! Då avvaktar jag lite och slår ett öga någon gång i veckan och ser hur det artar sig!

Trevlig helg på dig!

Läcker det in efter att snö legat där så skulle jag bli lite orolig.
När är taket bytt och när är fönstren monterade?
Bandtäckt plåt håller länge 50-60år ska inte va något problem men takfönster har bara en livslängd på ca 15år sen kan man behöva se över dem.

Nosskirenahoj Nosskirenahoj skrev:
Läcker det in efter att snö legat där så skulle jag bli lite orolig.
När är taket bytt och när är fönstren monterade?
Bandtäckt plåt håller länge 50-60år ska inte va något problem men takfönster har bara en livslängd på ca 15år sen kan man behöva se över dem.
Huset är från 2015, fönster som tak! Dock tror jag inte det är själva fönstret det kommer från utan den ”bockade” plåt som är strax ovanför. Där ”lodrät plåt möter horisontell”, eller vad man ska säga!

S Storatorget skrev:
Huset är från 2015, fönster som tak! Dock tror jag inte det är själva fönstret det kommer från utan den ”bockade” plåt som är strax ovanför. Där ”lodrät plåt möter horisontell”, eller vad man ska säga!
Ventilera och värm bort fukten och håll koll en längre period så ser du om det är engångsgrej.
Kolla speciellt efter starkt regn och som nu när det går från minusgrader till plusgrader och snö legat.

Det kommer att torka av sig själv om läckaget upphör. Och upphör det inte hjälper inget torkade i världen.
Så mitt tips är istället tvärs om. Gör ingenting på vinden.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Nu ligger solen på och snön smälter på taket.. Upptäckte att det började läcka från takfönsterna. Både i överkant samt från själva listerna i nederkant.. Tittade även upp på taket för att se, tippar på att där plåtskarven är på taket är där det blir blött på vinden. Känns ju inte jättebra det här. Någon som har tips?..

• Fuktfläckar och mögel på träpanel nära takfönster; tecken på läckage runt fönster i innertak.
    Skapa konto
  • Droppar av vatten på insidan av ett takfönster, indikator på läckage från smältande snö.
    Skapa konto
  • Metalltak med smältande snö vid listerna och skarv. Möjliga läckage kan ses där solen ligger på och snön smälter.
    Skapa konto
  • Snötäckt tak med pågående snösmältning och läckande takfönster, soligt väder och blå himmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En hand håller i kanten av ett tak med snöfläckar smältande på svart takplåt under en klarblå himmel.
    Skapa konto
S Storatorget skrev:
Nu ligger solen på och snön smälter på taket.. Upptäckte att det började läcka från takfönsterna. Både i överkant samt från själva listerna i nederkant.. Tittade även upp på taket för att se, tippar på att där plåtskarven är på taket är där det blir blött på vinden. Känns ju inte jättebra det här. Någon som har tips?..
Skulle säga att du behöver en plåtslagare och kanske även en snickare för att fixa det där, du behöver få bort plåten närmast fönstret för att se vad som är fel där under. Och då behöver du plåtslagaren, och beroende på vad den hittar så behöver du kanske en snickare för att åtgärda förarbetet kring fönstret.
Leta fram en montageanvisning för fönstret om det går att få tag i och kolla om man följt den vid montage.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Skulle säga att du behöver en plåtslagare och kanske även en snickare för att fixa det där, du behöver få bort plåten närmast fönstret för att se vad som är fel där under. Och då behöver du plåtslagaren, och beroende på vad den hittar så behöver du kanske en snickare för att åtgärda förarbetet kring fönstret.
Leta fram en montageanvisning för fönstret om det går att få tag i och kolla om man följt den vid montage.
Tack för svar! Ska försöka leta fram monteringsanvisningen. Känns som att jag borde sett på plåten som det var någonstans det läckte in? Har röjt bort all snö iallafall och nu har det slutat droppa så någonstans läcker det iallafall.
Tror du att detta räknas som dolda fel eller är man körd på den punkten?

S Storatorget skrev:
Tack för svar! Ska försöka leta fram monteringsanvisningen. Känns som att jag borde sett på plåten som det var någonstans det läckte in? Har röjt bort all snö iallafall och nu har det slutat droppa så någonstans läcker det iallafall.
Tror du att detta räknas som dolda fel eller är man körd på den punkten?
Tror dolda fel är svårt att få igenom, men testa kan du ju.
Om tak och fönster inte var så gammalt så kanske det går att kräva att entreprenör som bytte/ monterade fönstret ska åtgärda felet.

Tror dolda fel är svårt att få igenom, men testa kan du ju.
Om tak och fönster inte var så gammalt så kanske det går att kräva att entreprenör som bytte/ monterade fönstret ska åtgärda felet.
Ska kolla på det, huset är 11 år i år.. Har väl säkert oturen att det är 10års garanti..
Har gjort et ärende om dolda fel iallafall..

Jag skulle säga att ångspärren på insidan inte är tät och fuktig inomhusluft åker upp vid fönstret och kondenserar på råsponten. Du ser även Frost bildningen som växer upp nerifrån på bild 2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.