Hittade en bubbla vid ventilationen i badrummet. Det är mjukt när man petar på det. Är detta fukt? Eller har ventilationen bara lossnat?
Huset är 3 år gammalt.
Huset är 3 år gammalt.
Svårt att svara på, det kan såklart vara fuktigt eller ha varit fuktigt. Om donet inte sluter tätt mot taket så kan det ju suga in fukt bredvid. Men jag tror bara att det har släppt lite från taket, kan vara slät mikrolitväv eller pappen på gipsen. Ta ner donet och kolla. Ofta drar man vara rakt ner för att få loss donet. Kolla sedan om det är fuktigt.
Rent spontant ser det ju ut som att ditt spjäll har lossnat från klämfjädern som sitter inne i ventröret. På bilderna ser det ut som att det sitter på snedden och att det är en glipa mellan taket och spjället.
Min teori är då att fuktig luft sugits in "sidovägen" och orsakat en mindre fuktskada på takgipsen där den fuktiga luften sugits in.
Dra ur hela spjället och kläm fast det igen, brukar vara 2st "bågar" som ska klämmas fast i ventröret, då "sugs" spjället fast mot taket, svårt att förklara men du märker när du gör rätt
Avvakta sedan och se om det torkar upp av sig själv ...
Min teori är då att fuktig luft sugits in "sidovägen" och orsakat en mindre fuktskada på takgipsen där den fuktiga luften sugits in.
Dra ur hela spjället och kläm fast det igen, brukar vara 2st "bågar" som ska klämmas fast i ventröret, då "sugs" spjället fast mot taket, svårt att förklara men du märker när du gör rätt
Avvakta sedan och se om det torkar upp av sig själv ...
Klicka här för att svara


