Hej! Som ni ser på bilden så blir det fukt runt tilluftsventilen som går till kaminen. Huset är byggt detta år på gjuten platta. Har ftx Ventilationsaggregat. Är detta normalt eller kan det bero på att det inte är tillräckligt med övertryck i huset? Tacksam för svar :)
 
  • Vägglampa på fasad med stenar och löv i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåser det ut luft där när du ej använder kaminen?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag måste kolla sen, tänkte just igång en brasa!
 
Strandpapper Strandpapper skrev:
Jag måste kolla sen, tänkte just igång en brasa!
Gött!
 
  • Gilla
Strandpapper
  • Laddar…
Strandpapper Strandpapper skrev:
Hej! Som ni ser på bilden så blir det fukt runt tilluftsventilen som går till kaminen. Huset är byggt detta år på gjuten platta. Har ftx Ventilationsaggregat. Är detta normalt eller kan det bero på att det inte är tillräckligt med övertryck i huset? Tacksam för svar :)
Övertryck vill man väl inte ha i ett hus?
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Blåser det ut luft där när du ej använder kaminen?

Precis det kan man misstänka!

Det skall för övrigt vara ett litet undertryck i huset. Stäng alla fönster och dörrar och öppna ett fönster liiite på glänt. Tänd en Marlboro utan filter och se vart röken tar vägen, ut eller in.
 
Alternativt har de inte tätar övergången från ventilen/gallret så det suger bredvid samt igenom när du eldar.
 
Kollade på inställningarna på ventilationen och det är 50% på både till och frånluft. Borde väl vara mindre på tilluft? De var och gjorde inställningar för nån månad sen men de kanske inte visste vad de gjorde.
 
När det är kallt i kaminen kan du hålla ett a4 vid ventilen ö kolla
 
Ska göra det.
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Strandpapper Strandpapper skrev:
Kollade på inställningarna på ventilationen och det är 50% på både till och frånluft. Borde väl vara mindre på tilluft? De var och gjorde inställningar för nån månad sen men de kanske inte visste vad de gjorde.
eldar man kamin så kanske man ska ha ett litet övertryck.
 
Jo man kan ju lägga braskaminläge så det kör in extra luft när man tänder men grundinställningen är 50% tilluft och 50% frånluft som det är nu.
 
Känns som det blåser aningen på utsidan där. Så det är väl övertryck då säkert. De skulle komma och mäta ventilation och ställa in den korrekt. Hoppas man ej fått mån fuktskada när det varit övertryck.
 
Kan också vara så att det bildas kondens i röret och att röret lutar ut mot gallret. Om det då inte är tätt mellan rör och galler, så blir det så där. Kan också ev. ske att det kondenserar på utsidan av röret om det finns tillgång till fuktig luft runt röret och att det kyls ner när kall luft dras in i röret till kaminen.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Okej! Har du något tips hur man ska kolla det och isåfall lösa det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.