Hejsan
jag och min sambo har nyligen flyttat till ett suterränghus från 70 talet. Nu har vi upptäckt att det droppar vatten från ventilations röret i badrummet som går genom vinden och ut på taket.
härifrån kommer vattendropparna
Det är även fukt och mögel inne i ventilations röret på taket, yttertaket ser bra ut när man kryper på vinden torrt och fint och rören ser ut att vara torra och fina. dem är isolerade
ventilationsröret på taket
någon som har stött på liknande problem och vad man kan göra för att åtgärda det. någon som vet om det är ett så kallat dolt fel ?
jag och min sambo har nyligen flyttat till ett suterränghus från 70 talet. Nu har vi upptäckt att det droppar vatten från ventilations röret i badrummet som går genom vinden och ut på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
härifrån kommer vattendropparna
Det är även fukt och mögel inne i ventilations röret på taket, yttertaket ser bra ut när man kryper på vinden torrt och fint och rören ser ut att vara torra och fina. dem är isolerade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ventilationsröret på taket
någon som har stött på liknande problem och vad man kan göra för att åtgärda det. någon som vet om det är ett så kallat dolt fel ?
Kan tänka mig att luftflödet är allt för lågt.
Hur får du in luft i badrummet.
En fläkt som suger ut luft från badrummet löser väl detta kan jag tro.
En fläkt med grundfart och sen ökat när man duschar och nyttjar toan.
Hur är ventilationen ordnad i resten av huset?
Hur får du in luft i badrummet.
En fläkt som suger ut luft från badrummet löser väl detta kan jag tro.
En fläkt med grundfart och sen ökat när man duschar och nyttjar toan.
Hur är ventilationen ordnad i resten av huset?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
min tanke är att installera ett ventilations rör igenom ytterväggen istället. och försöka bygga bort denna lösning.H Hybro skrev:
ventilationen i övrigt är självdrag det vill säga noll.
Jag tror att det behövs en övergripande plan hur man skulle kunna ordna en bra ventilation.
Skulle börja med att titta på FTX.
- Hål rakt i genom väggen både här o där innebär att kall uteluft dras rakt in, om det nu finns nåt som kan dra ut luften.
Hur ser det ut på vinden? Hur högt är det mellan inner- och yttertak?
- Hål rakt i genom väggen både här o där innebär att kall uteluft dras rakt in, om det nu finns nåt som kan dra ut luften.
Det känds som att en som kan får kolla på det här.H Hybro skrev:Jag tror att det behövs en övergripande plan hur man skulle kunna ordna en bra ventilation.
jag vet faktisk inte hur högt det kan vara men då man kan krypa/huka sig fram ganska lätt skulle jag säga 1,5 meter kanske
Nåt liknande har jag på vinden där jag har alla väl isolerade ventilationsrör, ljuddämpare mm och mitt FTX, Heru 100 S EC.
Bra info: www.ostberg.com
(Finns så klart flera.)
Systemet intrimmat med lågt undertrycket relativt uteluften.
Köksfläkten har ett separat rör rakt upp genom taket.
Läs på lite om FTX.
I just mitt har jag kopplat bort värmeelementen inbyggda i FTX. Blir onödigt dyrt, när jag har annan värmekälla.
Eldar med ved i en större ugn.
Aldrig några lukter från eldningen eller toaletter.
Bra info: www.ostberg.com
(Finns så klart flera.)
Systemet intrimmat med lågt undertrycket relativt uteluften.
Köksfläkten har ett separat rör rakt upp genom taket.
Läs på lite om FTX.
I just mitt har jag kopplat bort värmeelementen inbyggda i FTX. Blir onödigt dyrt, när jag har annan värmekälla.
Eldar med ved i en större ugn.
Aldrig några lukter från eldningen eller toaletter.
Redigerat:
Tycker din första plan med fläkt genom vägg är bäst ekonomiskt. Det är en jäkla skillnad på en fläkt för 1000-1500kr vs FTX system.
Sen på bilden att avgöra så är det ju inte ett helt tätt rör eftersom man ser skarv och isolering. Så du skulle ju kunna sätta en tät skarv också för att få bort droppet, som troligen kommer från fuktig isolering.
Sen på bilden att avgöra så är det ju inte ett helt tätt rör eftersom man ser skarv och isolering. Så du skulle ju kunna sätta en tät skarv också för att få bort droppet, som troligen kommer från fuktig isolering.
Ja, ja... Detta är visst enda ventilationen i huset?
Jag köpte mitt hus 93 och redan då planerade att bo här länge... Nu 31 år.
Ville ha bra inomhusmiljö och med tiden avveckla direktelen.
Så utspritt så har det inte blivit mycket per år.
Investeringarna har varit långsiktiga och huset har ökat bra i värde. Bara lite lån kvar. Så nåt bör blir kvar när jag säljer inom 10 år.
Det var jag det.
Hur länge har TS tänkt bo i huset, är väl en avgörande fråga.
Lång tid, så kan det vara mycket bra att investera i ordentlig ventilation mm.
Annat blir det om boendet inom närmaste tiden ska bytas..
Flera faktorer som spelar in.
Oavsett så går det förmodligen inte att bara ta upp ett eller flera hål i väggarna... Och få god luftväxling.
Det handlar väl i grunden om inluft och utluft i tillräcklig mängd, utan allt för stort tapp av värme.
Jag köpte mitt hus 93 och redan då planerade att bo här länge... Nu 31 år.
Ville ha bra inomhusmiljö och med tiden avveckla direktelen.
Så utspritt så har det inte blivit mycket per år.
Investeringarna har varit långsiktiga och huset har ökat bra i värde. Bara lite lån kvar. Så nåt bör blir kvar när jag säljer inom 10 år.
Det var jag det.
Hur länge har TS tänkt bo i huset, är väl en avgörande fråga.
Lång tid, så kan det vara mycket bra att investera i ordentlig ventilation mm.
Annat blir det om boendet inom närmaste tiden ska bytas..
Flera faktorer som spelar in.
Oavsett så går det förmodligen inte att bara ta upp ett eller flera hål i väggarna... Och få god luftväxling.
Det handlar väl i grunden om inluft och utluft i tillräcklig mängd, utan allt för stort tapp av värme.
Redigerat:
Det finns fler i tvättstugan och en på gästtoalettenH Hybro skrev:
Ja tanken är att vi ska bo här ett tag men med ett ny köpt hur är det kanske inte det första man vill lägga pengarna på, så hade hoppats på ett billigare alternativ.
Men ju mer man läser runt så är ventilationen viktig för hela husets välmående
Men det låter som att det är fukt från inomhusluften som har skapat detta problem ? Och inte fukt och vatten från utsidan ?
Så här är det troligen...
Normal fuktighet i luften inomhus,
bl a från luft som letar sig in, vanligtvis genom tilluftsventiler, tvätt, städning, matlagning, er egen utandningsluft, bad, dusch e t c.
Med ninimal hastighet på frånluften, t ex genom visat luftrörs väggar så kyls luften ned och fukt i frånluften fälls ut.
- Då huset var nytt, fanns förmodligen ingen dusch, tvätten torkades utomhus, disken diskades i baljor (inte i diskmaskin) bad i kar, tvätt i tvättstuga på utsidan o s v.
I dag tillför alla dessa aktiviteter och säkert fler stora mängder fukt inomhus.
Vilket uppvärmningssystem fanns förr, som tog förbränningsluft inifrån husen?
Vedspisar, vedugnar, kakelugn, vedeldad köksspis, vedpanna, kokspanna, senare oljepanna e t c.
Numer elradiatorer, värmepumpar
o s v, eller en fossil värmepanna i ett separat rum kopplat till vattenradiatorer, med ett fönster på glänt, eller en lucka genom väggen till just detta rum..
Ja t o m genom ytterväggar mm
p g a dålig isolation och obefintliga fuktspärrar.
Så behov av husventillationen i dag skiljer sig mot förr.
Svårt att tro att några hål i
ytterväggen räcker till.
Luft ska ju både in och ut i tillräcklig mängd, bl a för att bli kvitt fukt, men även få in nytt syre.
Normal fuktighet i luften inomhus,
bl a från luft som letar sig in, vanligtvis genom tilluftsventiler, tvätt, städning, matlagning, er egen utandningsluft, bad, dusch e t c.
Med ninimal hastighet på frånluften, t ex genom visat luftrörs väggar så kyls luften ned och fukt i frånluften fälls ut.
- Då huset var nytt, fanns förmodligen ingen dusch, tvätten torkades utomhus, disken diskades i baljor (inte i diskmaskin) bad i kar, tvätt i tvättstuga på utsidan o s v.
I dag tillför alla dessa aktiviteter och säkert fler stora mängder fukt inomhus.
Vilket uppvärmningssystem fanns förr, som tog förbränningsluft inifrån husen?
Vedspisar, vedugnar, kakelugn, vedeldad köksspis, vedpanna, kokspanna, senare oljepanna e t c.
Numer elradiatorer, värmepumpar
o s v, eller en fossil värmepanna i ett separat rum kopplat till vattenradiatorer, med ett fönster på glänt, eller en lucka genom väggen till just detta rum..
Ja t o m genom ytterväggar mm
p g a dålig isolation och obefintliga fuktspärrar.
Så behov av husventillationen i dag skiljer sig mot förr.
Svårt att tro att några hål i
ytterväggen räcker till.
Luft ska ju både in och ut i tillräcklig mängd, bl a för att bli kvitt fukt, men även få in nytt syre.
Redigerat:
Huset är från 70-talet och har fungerat sedan dess. Visst har vi människor förändrat vanorna sedan dess med ökad fuktpåslag genom dusch etc, kanske bytt till isolerfönster mm som gjort huset tätare. Men du kommer långt genom att investera några 1000-lappar i friskluftsventiler i sovrummen/vardagsrum och frånluft via pax/fresh i badrum/tvättstuga. Det är en klar förbättring mot enskilt självdrag. Kör du med konstant drift på fläktarna (låg) så bör du troligen heller inte få problem med fukt i röret (vatten).L limpanphoto skrev:Det finns fler i tvättstugan och en på gästtoaletten
Ja tanken är att vi ska bo här ett tag men med ett ny köpt hur är det kanske inte det första man vill lägga pengarna på, så hade hoppats på ett billigare alternativ.
Men det låter som att det är fukt från inomhusluften som har skapat detta problem ? Och inte fukt och vatten från utsidan ?
Självfallet är FTX bättre, men ibland kanske man får välja sina investeringar baserat på ekonomin. Man köper ju inte en ny bil bara för att den gamla behöver nya bromsklossar 😊
Troligen, ja.L limpanphoto skrev:Det finns fler i tvättstugan och en på gästtoaletten
Knappast att det regnar in i röret, såvida det har typ regnhatt.
Fukt i inneluften som kondenserar.
- Som det skrevs ovan. En bättre fuktstyrd frånluftsfläkt ansluten till det droppande är lösningen på just detta. Alternativet är väl en styrbar fläkt. Med högre hastighet när man badar och duschar.
Röret insida värms då även upp bättre... Ingen kondensering, inget dropp.
Så har faktiskt min son i sin gamla villa.
Redigerat:
Tack för bra svar, köngar är ni !
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden