Vi har börjat mäta relativ fukthalt i torpargrunden på tre ställen. Mätaren visar extremt hög fukthalt, omkring 96 % nu i juli. Även fuktkvot i golvbjälklag har alltför hög fukthalt. Vissa delar 25%. Det luktar inget, sågspån som ligger som isolering i grunden är snustorr. Vad är nästa steg? Huset är från 1860, torpargrunden är låg, stenarna har cement utanpå. Endast två ventiler. Vi fick rådet att stänga till under sommaren men efter samtal m anticimex skulle vi öppna igen för att undvika att stänga in fukten. Anticimex tar 11 000 kr för en enkel analys. Pratar bara om att sen sätta in avfuktare. Oklar över vad de egentligen får ut av en enkel analys? Behöver vi öppna upp golvet, riva ut bjälklag och trossbotten för att göra om grunden helt? Hur ska man tänka? Finns det företag som inte bara är ute efter att tjäna pengar (r ex AC) och som skulle kunna ge råd och ev hjälpa till med åtgärdet?

Det är just den här tiden på året som luftfuktigheten är som högst. Finns det inga andra tecken på problem eller skador så skulle jag suttit lugnt i båten och fortsatt mäta.

• Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
Som sagt så är det huruvida det finns tecken på fuktskador eller mögel på trossbotten eller syll som bör vara avgörande. Har grunden/huset stått i 160 år så bör det kunna stå lika länge till.

Man rekommenderar generellt att allt organiskt mtrl under trossbotten ska tas bort, men om det finns och är torrt och utan fuktskador trots att det legat på marken så är det en väldigt klar signal om att grunden är frisk och fungerar.

Cementen runt grundstenarna, är den nyligen ditsmetad eller har den funnits länge (>30 år)?
Några andra förändringar för grundens förutsättningar (<30 år)?

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Som sagt så är det huruvida det finns tecken på fuktskador eller mögel på trossbotten eller syll som bör vara avgörande. Har grunden/huset stått i 160 år så bör det kunna stå lika länge till.

Man rekommenderar generellt att allt organiskt mtrl under trossbotten ska tas bort, men om det finns och är torrt och utan fuktskador trots att det legat på marken så är det en väldigt klar signal om att grunden är frisk och fungerar.

Cementen runt grundstenarna, är den nyligen ditsmetad eller har den funnits länge (>30 år)?
Några andra förändringar för grundens förutsättningar (<30 år)?
Vi har ägt huset ett år bara. Tror att cementen funnits i mer än 30 år. Vi har mätt fuktkvoten i trossbotten/golvbjälklaget och de är uppe i 25-30% i vissa delar. När man sticker ner fingrarna mella bräder i trossbotten nås jord direkt. Så det är väldigt låg grund. Se foto.

• Öppnat golv visar trossbottens trähöljen med tecken på möjligen fuktskador och skräp, samt en åldrad cementgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte avgöra vad som är vad och hur det ser ut/är konstruerat utifrån bilden. Har du fler bilder?

Hur hög är sockeln på utsidan?

Har svårt att få ihop beskrivningarna. RH 96% och fuktkvot i trä 25-30%. Sågspån i trossbotten är snustorrt.

Om ventilerna är öppna så kan nog RH bli väldigt högt nu då varm och fuktig luft kommer in och kyls av i grunden. Fuktkvoten i trä tar lite längre tid på sig så den varierar inte så mkt över tid.

Hur ser det ut när ni tittar in i ventilerna?

Vad är det för golvmaterial? (plastmattor?)

Oldboy Oldboy skrev:
Kan inte avgöra vad som är vad och hur det ser ut/är konstruerat utifrån bilden. Har du fler bilder?

Har svårt att få ihop beskrivningarna. RH 96% och fuktkvot i trä 25-30%. Sågspån i trossbotten är snustorrt.

Om ventilerna är öppna så kan nog RH bli väldigt högt nu då varm och fuktig luft kommer in och kyls av i grunden. Fuktkvoten i trä tar lite längre tid på sig så den varierar inte så mkt över tid.

Oldboy Oldboy skrev:
Förstår att det är svårt att se. Bilderna (där syns en linoleummatta) är på undergolvet/ovansida trossbotten. I springan, se pil, kan man sticka ned handen och känna jord/sand ca 5 cm ned. Mäter vi funten i träbalkRn som ligger nära grunden ligger fuktkvoten på ca 25-30 %. Luftfuktigheten har legat kring 95-99 % under en tid då ventilerna var stängda. Temperatur var ca 14-15 grader. Således inte bra värden.

Förstår att det är svårt att se vad som är vad på bilden. Tack för att du engagerar dig trots det. Tittar man in i ventilerna ser vi bara stenar o jord. Det understa golvet ser ut att ha linoleummatta lagd ovanpå undergolvet. Det övre golvet som är uppsågat är fernissat. Gissar att det lagts dit på 30-40 tal. Sockeln är ca 15 cm över mark, men kanske 25 cm om man gräver bort omgivande singel. Ett traditionellt rött hus med grått tak och vit dekoration ovanför fönstret, delvis omgivet av träd och med lite snö på marken.
Skapa konto

• Bild av ett öppet golv med synligt undergolv av linoleum och jordfyllning, uppsågat planktäcke ovanpå.
    Skapa konto
  • Gammalt uppsågat trägolv med nedanliggande linoleummatta och synligt undergolv av sten och jord.
    Skapa konto
Bor i ett lika gammalt hus med exakt samma grundläggning. Förr i världen så brukade de bygga husen på de torraste ställena och även om fukthalten i luften är hög så har det ju inte visat sig några problem på all denna tid. Om du ändå ska byta golv så kan du fundera på en bra lösning men annars är det ju bara att låta det vara. Jag har just nu 13 grader och 69% fuktighet i luften enligt min mätare, men om det regnar ute stiger värdet fort upp till över 80%. Men så länge du inte har några andra problem så skulle då inte jga göra någoting,
Jag kör med hela öppna ventiler mellan Mars och mitten på Juli när fukten i luften stiger. Skottar också upp riktigtl med snö runt huset, precis som man gjorde förr i världn.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
H hakan_975 skrev:
Bor i ett lika gammalt hus med exakt samma grundläggning. Förr i världen så brukade de bygga husen på de torraste ställena och även om fukthalten i luften är hög så har det ju inte visat sig några problem på all denna tid. Om du ändå ska byta golv så kan du fundera på en bra lösning men annars är det ju bara att låta det vara. Jag har just nu 13 grader och 69% fuktighet i luften enligt min mätare, men om det regnar ute stiger värdet fort upp till över 80%. Men så länge du inte har några andra problem så skulle då inte jga göra någoting,
Jag kör med hela öppna ventiler mellan Mars och mitten på Juli när fukten i luften stiger. Skottar också upp riktigtl med snö runt huset, precis som man gjorde förr i världn.
Hur har du lyckats få så låg luftfuktighet? Har du åtgärdat några tidigare problem med fukt?

Nej det är precis som det alltid har varit. Om du inte har några problem som du vet om nu: Gör ingenting förhastat ! Håll däremot koll på hur det utvecklas, ni har kanske andra vanor är de som bodde där under alla år inna.
Det finns gamska mycket att läsa på nätet om gamla torpargrunder ch de har fungerat utmärkt i många hundra år.
Om du däremot ska börja renovera så får du tänka vad som blir bäst, jag tror att det är olämpligt att lägga in en plastmata te.x. Gamla grunder luftas uppåt genom golvet och in i huset, de gamla linoleummattorna var inte ångtäta. Ännu bättre om du bara har trägolv.
Jag vet många som har konverterat gamla stenfotsgrunder till gjuten platta med bra resultat, men det är ett drygt jobb.
Jag hade hit en fukt- och byggnadsingenjör och hans tips var at försöka tänka så att man ska hålla gruden så varm som bara möjligt. Dvs:
-skotta upp snö mot väggen på vintern (man får ju skotta bort den när det börjar våras igen).
- Full luftning under den varma torra perioden (Mars/April - 'rötmånad')
- Led bort regnvatten, du har kanske lite korta 'rör' där, men eftersom de byggde husen på bra mark förr-i-världen är det kanske inte ett stort problem.
- Sågspån är världen bästa isolering, de fungerar som buffert för fukt på ett utmärkt sätt.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
H hakan_975 skrev:
Nej det är precis som det alltid har varit. Om du inte har några problem som du vet om nu: Gör ingenting förhastat ! Håll däremot koll på hur det utvecklas, ni har kanske andra vanor är de som bodde där under alla år inna.
Det finns gamska mycket att läsa på nätet om gamla torpargrunder ch de har fungerat utmärkt i många hundra år.
Om du däremot ska börja renovera så får du tänka vad som blir bäst, jag tror att det är olämpligt att lägga in en plastmata te.x. Gamla grunder luftas uppåt genom golvet och in i huset, de gamla linoleummattorna var inte ångtäta. Ännu bättre om du bara har trägolv.
Jag vet många som har konverterat gamla stenfotsgrunder till gjuten platta med bra resultat, men det är ett drygt jobb.
Jag hade hit en fukt- och byggnadsingenjör och hans tips var at försöka tänka så att man ska hålla gruden så varm som bara möjligt. Dvs:
-skotta upp snö mot väggen på vintern (man får ju skotta bort den när det börjar våras igen).
- Led bort regnvatten, du har kanske lite korta 'rör' där, men eftersom de byggde husen på bra mark förr-i-världen är det kanske inte ett stort problem.
- Sågspån är världen bästa isolering, de fungerar som buffert för fukt på ett utmärkt sätt.
Ja det är svårt att ta ställning till vilken åtgärd som är lämplig. Huset har nog använts som sommarbostad de senaste 40-50 åren. Inga förändringar har gjorts sedan 70-talet. Vi har varit i huset på helgerna under hela förra året. Värme på runt 8 grader i veckorna, sen 20 på helgen. Det borde väl ha torkat upp grunden något mer än om när det var kallställt höst-vår. Du skriver att det ska vara stängt på vintern men öppen fram till rötmånad. Vad gäller då august-dec?

Har fått rådet av ett fukt och saneringsföretag att att installera avfuktare. Känns aom ett bra första steg men åtgärdar ju inte orsaken. Företaget menar att man alltid ska ha avfuktare.

Du skriver att det ska vara stängt på vintern men öppen fram till rötmånad. Vad gäller då august-dec?
Jag tror att du kan få lika många svar som personer du frågar :rofl:
JAG tänker som så att man vill hålla grunder så varmt och torr som möjligt.
Så snö mot väggen på vintern, öppna upp när vårsolen börjar värma så det får lufta ur, stäng från rötmånaden (när den fuktiga sommarluften är som värst) och ha stängt fram till i April. Ibland, om jag ids, har jag öppnat ventilerna några fina höstdagar men det kan nog kvitta egentligen.
Men som sagt, det finns en himla massa synpunkter. Huset köpte vi av ett dödsbo och ventilerna har nog varti stängda sist tio åren gissar jag.
Anticimex säljer ju avfuktare, vad annars ska de säga.
Men för att en sån ska fungera bör man ju få grunden helt tät, annars avfuktar du ju 'världen' så att söga. Kan vara svårt i ett gammalt hus.

Frågar du mig så skulle jag bara låta det vara och försöka hålla under uppsikt, det finns nog roligare saker att kasta pengarna på om man har ett gammalt torp :D

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
H hakan_975 skrev:
Har kikat under innergolvet och ser att det lagts in glasull som isolering ovanpå det ridigare golvet som har linoleummatta. Verkar som linileummattan lagts direkt på trossbotten. Tänker att glasullen kan vara orsaken till den höga fuktkvoten i golvbjälkarna och trossbotten. Hur kan man ta bort isoleringen utan att behöva riva upp alla golvbräder? Går det att suga ut den på nåt sätt?

Linoleummattan ligger nog som vindskydd i botten på trossbotten. Förmodligen tog man tillvara den när man renoverade golvet tidigare.

Glasullen påverkar inte fukten i trossbotten.

Den går nog inte att suga ut heller då det förmodligen är skivor.

Vad var det som gjorde att ni började undersöka fukten i trossbotten?
Något faktiskt problem eller bara något som föreföll som en bra idé vid tillfället?

Då det tycks som att det är en låg krypgrund som inte medger något kryputrymme så måste allt arbete gällande trossbotten göras uppifrån. Dvs alla golven måste tas upp om ni tänker göra ett riktigt jobb. Vill ni inte göra ett riktigt jobb så är det bara att slå ihop golvet igen och glömma bort.

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Linoleummattan ligger nog som vindskydd i botten på trossbotten. Förmodligen tog man tillvara den när man renoverade golvet tidigare.

Något faktiskt problem eller bara något som föreföll som en bra idé vid tillfället?

Då det tycks som att det är en låg krypgrund som inte medger något kryputrymme så måste allt arbete gällande trossbotten göras uppifrån. Dvs alla golven måste tas upp om ni tänker göra ett riktigt jobb. Vill ni inte göra ett riktigt jobb så är det bara att slå ihop golvet igen och glömma bort.
Vi tänker lägga bytt golv, ev ovanpå det gamla. Men innan dess behöver vi veta om allt står rätt till i grunden. Därav fuktmätningen.

Oldboy Oldboy skrev:

Glasull är ju inte hygroskopiskt så om den tar upp fukt från marken/luften stannar den ju kvar i grunden. Eller hur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.