Byggahus.se
Hej! Jag och sambon köpte oss vår första bostadsrätt för 10 mån sedan. Ett parhus i ett samhälle byggt -92. Trivs som fiskarna i vattnet och det kändes skönt att ha köpt vår första bostad ihop. Vi har renoverat och fixat det mesta, eftersom ”tanten” som bodde här innan oss inte hade gjort så mycket. Det enda vi inte rört är badrummet, då det gjordes för 12 år sedan. Badrummet har helkaklade väggar, och klinkers på golvet. Tror att tätskiktet består av våtrumstapet/plastmatta, och att kakel/klinker sedan gjorts ovanpå. Sedan ett litet tag tillbaka har vi känt lukten av avlopp, eller ja, det är så vi beskriver lukten iallafall. Tog kontakt med brf och testade göra rent vattenlåsen (gör det var tredje månad), men lukten har inte försvunnit. Det luktar inte hela tiden, utan till och från. Så jag kröp ner i krypgrunden igår och tycker mig se att det är fuktskadat. Det är inte blött, och droppar inte, men det ser väl onekligen märkligt ut? Tog kontakt med brf igen, som nu kontaktat försäkringsbolaget så att någon kommer och tar en titt. MEN, idag rätt som det är när jag trampar på en av klinkersplattorna så spricker en fog åt var håll, och vatten börjar bubbla upp underifrån.. vattnet luktar apa, och nu är jag plötsligt om möjligt ännu mer orolig för att det här inte blir billigt. Kan ju såklart inte göra mer än att invänta någon kunnig i området som får kolla vidare. Men jag har googlat frenetiskt och läst många trådar här på forumet, verkar finnas mycket kunskap. Är det någon som har idéer eller tankar?
 
S
Ja ni får räkna med att renovera badrummet, så ska det inte vara. Ställ in dig på det.

Uppenbarligen en fuktskada
 
Ja det där är en fuktskada.
 
  • Gilla
Elgen88
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Ja ni får räkna med att renovera badrummet, så ska det inte vara. Ställ in dig på det.

Uppenbarligen en fuktskada
Suck! Men visst förstod jag att det är någonting som inte stämmer. Trist! Får helt enkelt se om försäkringsbolaget skickar ut någon som kommer fram till grundorsaken. Och sedan hoppas att Brf’s försäkring tillsammans med våran egen kan ge någonting mer att man får hosta upp allt ur egen ficka!
 
E EyEr0n skrev:
Ja det där är en fuktskada.
Ja det varken ser kul ut eller luktar gott..
 
S
En liten tröst i det hela är ju iallafall att krypgrunden ser oerhört välmående ut :) kul att se för en gångs skull!
 
  • Gilla
Elgen88
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Ja ni får räkna med att renovera badrummet, så ska det inte vara. Ställ in dig på det.

Uppenbarligen en fuktskada
Nu har Anticimex varit och ”besiktigat” badrummet och krypgrunden. Fuktmätningen gav inget utslag överhuvudtaget i grunden, han borrade ändå fyra hål från dusch till avlopp i skivan underifrån och mätte. Han sa att det måste varit en gammal skada som torkat ut efter att badrummet renoverades för 10-12 år sedan..? Han mätte också badrumsgolvet och kom fram till att det finns ett litet bakfall 1,5m ifrån golvbrunn mot toaletten (där fogen till klinkerplattan sprack), och att det därför förmodligen kan samlas vatten där mellan klinker och tätskikt. Inget man behöver åtgärda enligt Anticimex, mer än att jag kan ta in någon som slipar ner fogarna och fyller på nytt, för det estetiska och att att plattan ska sitta fast. Några tankar?
 
Sä länge ni inte åtgärdar bakfallet kommer det samlas vatten igen och det börjar lukta.
Kanske går att sätta in en duschkabin så ni inte får vatten på golvet...?
/M
 
M mgranbom skrev:
Sä länge ni inte åtgärdar bakfallet kommer det samlas vatten igen och det börjar lukta.
Kanske går att sätta in en duschkabin så ni inte får vatten på golvet...?
/M
Ja duschkabin var tanken att sätta in! Men så kom detta emellan och rörde till det.. givetvis blir det en kabin för att inte få vatten på golvet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.