SAWA skrev:
Är du besiktningsman eller rörmokare själv? En golvbrunn kan läcka utan att det innebär en enorm vattenläcka.
Ja, det ifrågasätter jag inte. Men om det läcker även lite så måste ju föreningen byta den. Och en läcka i GB drabbar ju främst grannen under, inte er.

En lösning är hur som helst att inte använda golvbrunnen utan att koppla en duschkabin till tvättställsavloppet.

SAWA skrev:
Men om det kommer tillbaka så försvinner det ju inte?
Då får ni städa bättre. Ytmögel är inte ett problem för hälsan, eftersom det går att ta bort och man kan undvika att det uppstår (genom städning, ventilation etc). Det är mögel som inte syns som är ett problem, dvs bakom ytskikt och inne i konstruktionen.

SAWA skrev:
Med den logiken är all städning omöjlig. Om jag exempelvis dammsuger är det dammigt igen efter en vecka, dammet kommer tillbaka, alltså försvinner det inte när jag dammsuger, eller... :confused:

f91jsw skrev:
Ja, det ifrågasätter jag inte. Men om det läcker även lite så måste ju föreningen byta den. Och en läcka i GB drabbar ju främst grannen under, inte er.

En lösning är hur som helst att inte använda golvbrunnen utan att koppla en duschkabin till tvättställsavloppet.
Så behöver det nödvändigtvis inte vara enligt de sakkunniga jag har pratat med. Beror på hur omfattande läckan är.

Alfredo skrev:
Med den logiken är all städning omöjlig. Om jag exempelvis dammsuger är det dammigt igen efter en vecka, dammet kommer tillbaka, alltså försvinner det inte när jag dammsuger, eller... :confused:
Det går inte att städa bort mögel. Vet inte vem som sagt det. Det är inte svartmögel. Det är grönt och vitt mögel.

SAWA skrev:
Nej, jag har varit i kontakt med dessa grannar, de har själva bytt stammarna (inget fel) varslen fukt eller mögel. Men de har fått tillstånd att göra detta efter beslutet.
Tjaa, det låter märkligt. Man kan bara spekulera i om du sagt något som styrelsen lackat ur för. Inte så moget agerande från styrelsen isåfall.

Då när jag var ordförande hade vi två specifika medlemmar som jag helt lackade ur på, och jag kunde agera rätt omoget.

Det handlade i ena fallet om en person som höll på med storskalig otillåten andrahandsuthyrning, och som dessutom lurade flera av sina andrahandshyresgäster på hundratusentals kronor.

Han var i övrigt den högst ansvarige på tjänstemannanivå för Stockholms bostadsbrist, det kändes extra upprörande att just han höll på med bedrägerier mot folk i en akut bostadskris. Den mannen gjorde vi rätt mycket för att förpesta tillvaron för. Ångrar lite att vi pga. självpåtagen tystnadsplikt inte tipsade massmedia.

Den andre var en liknade situation, en person som agerade målvakt i en härva som verkade gå ut på att lura banken. han var även skyldig föreningen för 18 månaders avgifter. Där gjorde jag en liten insats i att locka honom i en fälla när polisen sökte honom... Banken blev blåst på bortåt en miljon.

Jag skrubbar varje vecka men detta hjälper som sagt inte. Haha. Om ni bara visste hurdan jag är när det kommer till städning. Hade det funkat skulle jag inte skrivit här. Jag gör det eftersom det är ett problem som är komplext och inte går att lösa genom städning eller duschkabin.

hempularen skrev:
Tjaa, det låter märkligt. Man kan bara spekulera i om du sagt något som styrelsen lackat ur för. Inte så moget agerande från styrelsen isåfall.

Då när jag var ordförande hade vi två specifika medlemmar som jag helt lackade ur på, och jag kunde agera rätt
omoget.

Det handlade i ena fallet om en person som höll på med storskalig otillåten andrahandsuthyrning, och som dessutom lurade flera av sina andrahandshyresgäster på hundratusentals kronor.

Han var i övrigt den högst ansvarige på tjänstemannanivå för Stockholms bostadsbrist, det kändes extra upprörande att just han höll på med bedrägerier mot folk i en akut bostadskris. Den mannen gjorde vi rätt mycket för att förpesta tillvaron för. Ångrar lite att vi pga. självpåtagen tystnadsplikt inte tipsade massmedia.

Den andre var en liknade situation, en person som agerade målvakt i en härva som verkade gå ut på att lura banken. han var även skyldig föreningen för 18 månaders avgifter. Där gjorde jag en liten insats i att locka honom i en fälla när polisen sökte honom... Banken blev blåst på bortåt en miljon.
Du förstår att man ska behandla alla medlemmar lika? Enligt lag. I en styrelse måste man skilja på sak och fråga. Vi har inte gjort något som ingen annan skulle göra i vår sits. Varken hyrt ut eller blåst någon på något. Vi har agerat efter de regler och stadgar som finns. Vi har tom inte på påbörjat renovering eftersom vi inte fått godkännande eftersom vi vill hålla en god ton mot styrelsen då vi är grannar. Men det har inte funkat.

SAWA skrev:
Klart det gör, men problemet som skapar det återstår (oavsett om det är ventilation, läckande rör eller något annat).. så det återkommer ju problematiken för att "felet består".

Jag har själv samma problem i duschen, tyvärr.. och här är ventilationen problemet. Har för fuktig miljö.. ska åtgärdas med annan ventilation (förhoppningsvis räcker det, tyvärr tror jag inte på det själv.. men jag vet å andra sidan att jag inte har några fuktskador.. för jag kan se alla väggarna och golvet under).

Något jag observerat, både här och i de lgh jag haft innan (där har det också varit lite mögelproblematik, det är ju tyvärr ganska vanligt i badrum.. speciellt i lgh/hus som är äldre - där man ändrat förutsättningarna längs vägen så att säga).. är att om möglet kommit en gång, så återkommer det gärna och lättare på samma ställe.

Tex runt golvbrunnarna, längst ner i duschen/väggen/fogen.. vid toaletten eller vid skuggiga hörn.. och allt talar ju för att det är fuktig luft som blir stillastående där (kondens från rör/wc.. när det svämmar över i golvbrunnen om man tex tömmer badkaret, eller duschar med för hög vattenstyrka/stråle)..

Fukt är inge kul.. eftersom det alltid efterföljs av mögel :(

En tanke.. om ni nu får byta ytskikt, låt säga att ni lägger in en matta ist.. då ingår ju tex spackling för fall osv.. och om man förändrar tätskiktet med en sådan renovering.. så undrar jag om man inte MÅSTE byta golvbrunnen.. för att det ska bli godkänt... ??? för just nu är badrummet enligt gammal standard, med deras regler.. men river du ut och ska köra "säkert vatten".. så tror jag att om det är en gammal golvbrunn.. så måste den bytas ut för att följa reglerna..

Om det är något ni önskar, så kan du ju försöka googla lite på saken! Precis som de kryper runt reglerna, så kanske du kan hitta en väg..

BirgitS
SAWA skrev:
Du förstår att man ska behandla alla medlemmar lika? Enligt lag. I en styrelse måste man skilja på sak och fråga.
Visst är det så men det är människor det gäller och människor gör misstag, särskilt när de är stressade och hårt pressade som de i din styrelse säkert är i detta läge.

Claes Sörmland
Efter att ha läst nio sidor står det klart för mig att oavsett fortsatt utveckling så kommer badrummet inte att vara åtgärdat de närmaste månaderna. Efter den här varma och fuktiga sommaren så förstår jag att det nu i princip växer svamp i badrummet. Svampen kan bara växa om det är fuktigt så detta är det akuta problemet som måste lösas omedelbart. Vädring lär inte fungera och torde bara ha förvärrat situationen om det gjorts under sommaren.

För att skona familjens hälsa så behövs en effektiv luftavfuktare. Jag har själv en fuktig och möglig källare och det som fungerar bäst här är en mindre sorbtionsavfuktare (Mitsubishi MJ-EZ6CX-S1) som är gjord för badrum och tvätt i varma fuktiga klimat (vanliga kondensavfuktare drar inte ut lika mycket vatten när jag har testat). Det tog några veckor när den installerades i den fuktiga källaren men den plockade troget ut sex liter per dygn dag efter dag. Till sist så var källaren torr och nu tar den inte ut mycket vatten om det inte tillförs (hänger tvätt där). Lukt och mögel försvann helt.

Möglet dör av klorinbehandling men bäst är att fysiskt först avlägsna möglet med diskmedelsvatten (Yes) och skrubbsvamp. Därefter appliceras 20% klorinlösning med sprutflaska och badrummet tillsluts och hålls fuktigt några timmar eller över natt så att Klorinet kan döda svampen och bleka bort resterna. Slutligen torkas badrummet med avfuktaren. Möglet växer inte tillbaka om avfuktaren har installerats och torkat badrummet.

Detta löser förvisso inte mögelpåväxt bakom kakelplattorna med stoppar sporspridning, den värsta toxinavgången och vidare tillväxt av mögel. D v s det räddar er hälsa och gör livet rimligt tills en ordentlig renovering kan göras.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Efter att ha läst nio sidor står det klart för mig att oavsett fortsatt utveckling så kommer badrummet inte att vara åtgärdat de närmaste månaderna. Efter den här varma och fuktiga sommaren så förstår jag att det nu i princip växer svamp i badrummet. Svampen kan bara växa om det är fuktigt så detta är det akuta problemet som måste lösas omedelbart. Vädring lär inte fungera och torde bara ha förvärrat situationen om det gjorts under sommaren.

För att skona familjens hälsa så behövs en effektiv luftavfuktare. Jag har själv en fuktig och möglig källare och det som fungerar bäst här är en mindre sorbtionsavfuktare (Mitsubishi MJ-EZ6CX-S1) som är gjord för badrum och tvätt i varma fuktiga klimat (vanliga kondensavfuktare drar inte ut lika mycket vatten när jag har testat). Det tog några veckor när den installerades i den fuktiga källaren men den plockade troget ut sex liter per dygn dag efter dag. Till sist så var källaren torr och nu tar den inte ut mycket vatten om det inte tillförs (hänger tvätt där). Lukt och mögel försvann helt.

Möglet dör av klorinbehandling men bäst är att fysiskt först avlägsna möglet med diskmedelsvatten (Yes) och skrubbsvamp. Därefter appliceras 20% klorinlösning med sprutflaska och badrummet tillsluts och hålls fuktigt några timmar eller över natt så att Klorinet kan döda svampen och bleka bort resterna. Slutligen torkas badrummet med avfuktaren. Möglet växer inte tillbaka om avfuktaren har installerats och torkat badrummet.

Detta löser förvisso inte mögelpåväxt bakom kakelplattorna med stoppar sporspridning, den värsta toxinavgången och vidare tillväxt av mögel. D v s det räddar er hälsa och gör livet rimligt tills en ordentlig renovering kan göras.
Tack för ditt konstruktiva svar, jag tvättar med klor varje vecka. Det vi har är svamp och inte vanligt mögel på fogarna. Tröskeln och dörren är helt uppätna av möglet och dessa kan vi inte byta ut enligt sakkunniga utan att behöva riva ut hela badrummet då det förstör tätskiktet.. Så det går inte att tvätta bort. Givetvis tvättar vi bort det som går men det kommer tillbaka lika snabbt. Man få tro det eller ej. Jag är inte här för att övertyga er om något (jag känner er inte) utan vill endast ha råd i hur vi ska göra eftersom vi är rädda för vår hälsa utan att behöva glra en enorm förlust och ta massa lån. Både läkare har sagt att detta förvärrar min sambos sjukdom och orsakar barnens rinit. Jag såg nu att enligt underhållsplanen är ventilationssystemet inte godkänt och detta skulle åtgärdats 2011. Men de väntar med det tills stambytet. Kanske beror problemet det på det?

BirgitS
Finns det verkligen ett tätskikt när badrummet är från 40-talet? Eller har badrummet gjorts om någon gång sen dess?

Men Claes råd om avfuktare är väl bra och enkelt att följa.

• Gilla
agehall och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Finns det verkligen ett tätskikt när badrummet är från 40-talet? Eller har badrummet gjorts om någon gång sen dess?

Men Claes råd om avfuktare är väl bra och enkelt att följa.
Jag vet faktiskt inte. Men det är flera som sagt det. Vi har velat göra enklare lösningar men avråds från att göra det...

O
SAWA skrev:
Vill förtydliga allt lite grann. Vi får INTE renover vär brf. De har inga skäl till varför utan vill bara inte låta oss. Rent tekniskt kan vi renovera badrummet utan att de behöver riva upp det (så har de gjort hos grannen) men det handlar om en ovilja att samarbeta eller öht hitta en lösning. Vi har sedan dagen vi upptäckte felet försökt TA VÅRT ANSVAR. Men vi har inte fått göra något åt det så skadan har blivit värre. Därför tycker jag inte och tror inte (att vi enligt lag) ens kan stå som ansvariga för detta längre då de under lång tid har hindrar oss. Enligt lag lan vi renovera allt ytskikt, men om mögelangreppet är mer omfattande eller fuktskadan hjälper det inte.

I en förening har vi alla ansvar, vi försöker ta ansvar för vår del men får inte. De vägrar göra något eller bry sig. Precis som de åsidosatt allt annat. Men kan någon förklara varför andra fär renovera sina badrum och inte riva ut de men inte vi?
Det tråkiga är att Ni verkar i Er häxjakt på att hitta skyldiga i styrelsen, har missat att Ni får renovera Erat badrum utan att styrelsen kan göra någonting. Det borde de jurister ni pratat med informerat er om!
Det finns domar som har godkänt mycket större förändringar än vad en badrumsrenovering innebär. Så varför gör ni inte en en renovering av badrummet och om styrelsen då börjar bråka, ta fighten? Då har ni faktiskt ett case. Istället för det bakvända.... Eller är den springande punkten den att ni inte vill göra om arbetet? Det är förvisso förståeligt... Men med det problem ni upplever så kanske det

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.