Hade fukt och mögelproblem i huset på 90-talet.Huset är från 70 talet.Betongplatta på mark. Golven plockades upp och ersattes med platonmatta och alla mellanväggar i huset klossades.Ytterväggssyll tätades mm. Det är vid den bärande längsgående väggen stanken kommer upp . Inget byggmaterial har kontakt med betongplattan. Trots detta stinker det gammal källare i huset har dessutom stora problem med halsen irritation och hosta röd o svullen mm. Lukten i rummet försvinner när jag kör med luftavfuktare dock inte lukten vid listerna har nu en luftfuktighet på ca 35%. Misstänker emissioner från betongplattan. Det var en dyrbar renovering och det blev trots detta inte bra. Frågan är om det går att undertrycksventilera huset det är indivduell platon matta i alla rum uppdragna till golvlisterna om det skulle gå och täta så mycket så det går att skapa ett undertryck. Någon kunnig person på området som kanske gjort något liknande ? Är inte sugen på att hosta upp 100-150 000 för att riva ut golven o bygga nya .:S

Undertrycksvent fungerar för oss sen 5 år tillbaka. Ingen platon. Bara lite ror o en fläkt. Är mycket nöjd. RH Ca 40%. Allt kostade under 10000 o lite jobb.

kamilenski skrev:
Undertrycksvent fungerar för oss sen 5 år tillbaka. Ingen platon. Bara lite ror o en fläkt. Är mycket nöjd. RH Ca 40%. Allt kostade under 10000 o lite jobb.
Hur ser ditt golv ut då ? Ligger de plast mot betongen ? hur lyckas du suga med fläkten då ? Skulle vilja ha lite mer beskrivning av din kostruktion och golv

Det är inte min konstruktion. Anticimex har tagit fram "undertrycksventilation av uppreglade golv". Mitt golv ser ut enligt följande:
30cm grus, 10cm betong, svart plast, (huset är från 1976), reglar 45x100 på plasten / tryckimpregnerade syllar/ 75mm isolering, 24mm limmat golvspånt, laminat.

I mitten på huset har jag 90mm hål. Ett blå rör löper rakt upp till vinden / fläkten där. Sen rakt ut genom gavelv. Fläkten är frekvensstyrd. Sommartid går den fortare, vinter mycket sakta.

Allt köpt på Alig Ventilation.

Gllömde tillägga att det skapades 10x100mm spalt i varje hörn i huset.

Kamilenski. Jag förstår inte riktigt din konstruktion. Ligger 75 mm isolering direkt på den svarta plasten? I så fall, hur får du då en undertrycksventilation med hjälp av det centralt placerade utsuget? Eller har jag totalt missförstått det hela?

Amatörbyggaren skrev:
Kamilenski. Jag förstår inte riktigt din konstruktion. Ligger 75 mm isolering direkt på den svarta plasten? I så fall, hur får du då en undertrycksventilation med hjälp av det centralt placerade utsuget? Eller har jag totalt missförstått det hela?
Håller med di Amtörbyggaren
De måste va en riktigt kraftig fläkt e väl risk för att hela golvet sugs upp genom den :wow:

Redigerat:
Amatörbyggaren skrev:
Den ligger i "luften" 25 mm från plasten.

kamilenski skrev:
Den ligger i "luften" 25 mm från plasten.
Då e jag med först betong sedan 25 mm luftspalt och sedan plast som sitter fast på undersidan på reglarna frågar är hur reglarna håller sig uppe stöttas dom av några klossar eller e dom kraftiga o sitter fast i väggarna ?

Klossar. Fick en gång öppna en liten bit. Luktade APA. Men kunde se konstuktionen.
Numera inget illaluktande.

Och: Plasten ligger direkt mot betongen.Isoleringen ligger på nåt sätt i luften. Det finns inget botten. Det verkar som att isoleringen villar mellan 25x25 som är påspikade på sidorna av dessa 45x100.

Redigerat:
Ja, med den förklaringen så blir det ju en luftspalt, som kan ventileras

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.