Hej!

Vi befinner oss mitt i köksrenoveringen och hade planerat att ha tapet täckt av glasskiva som stänkskydd. När jag pratade med glasmästaren igår rekommenderade han inte denna lösning eftersom han sa att det kommer ge problem med fukt och svarta fläckar på tapeten om den ligger mot glaset samt att det kommer att krypa in damm bakom glasskivan.

Ni som har denna lösning med tapet + glas vad har ni för erfarenhet av just fukt och damm bakom glasskivan?

Har ni något tips på hur man ska fästa upp glasskivan för att undvika problem? Glasmästaren rekommenderade u-list i underkanten och kvartsstav i överkant (utan silikon).

Tacksam för alla tips.

Mvh Sandra

Jag har en glasmästare i släkten som också avrådde från att sätta tapet + glas. Hans tips var att emdast lacka tapeten istället. Eftersom det är en väldigt billig lösning så testade vi det och är nu efter snart 3 år fortfarande väldigt nöjda.
Var noga med underarbetet och testa att lacka en liten provbit av tapeten innan du sätter igång.

Hej intressant med lackad tapet istället för glas, gör inte saken sämre att det är ett billigare alternativ heller :)

Har ni denna lackade tapet bakom spisen också, dvs hur fungerar det mot fettstänk osv?

Den lackade tapeten sitter bakom spisen också och jag har inte märkt några problem med fettstänk eller värme. Det blir faktiskt inte så väldigt varmt på väggen, även när man kör långkok. Jag har använt en vanlig snickerilack från Beckers, det blir inte stenhårt så man bör vara försiktig med vassa knivar mot väggen. Ett alternativ är båtlack som blir mycket hårdare.

Tapetsera en provbit på en träskiva och testa lacken på din tänkta tapet så att tapeten inte förstörs.
Och som sagt, var noga med underarbetet. Jag fuskade med en skarv så att tapeten nu har spruckit, den blir ju lite styvare med 3 lager lack på.

• Gilla
Mikael Wettergren
  • Laddar…
Tack för info JAR!

Blir nog lackad tapet!

Behöver man våtrumsbehandla väggen bakom diskbänken eller räcker det med 3 lager lack på tapeten?

Det behövs ingen våtrumsbehandling på väggen. Lacken är ett bra stänkskydd. Det är ju inga stora mängder vatten man hanterar i köket, jämfört med i ett badrum.
Glöm inte silikonsträngen i skarven mellan väggen och bänken.

Ingen som provat att måla en glasskiva och sen fästa den med den målade insidan in mot väggen?
Vad får man för nackdelar med en sån lösning?
Känns som alla lösningar har sina nackdelar...

JAR skrev:
det blir inte stenhårt så man bör vara försiktig med vassa knivar mot väggen.
Det låter väl generellt som ett gott råd :D

Blindnit skrev:
Ingen som provat att måla en glasskiva och sen fästa den med den målade insidan in mot väggen?
Vad får man för nackdelar med en sån lösning?
Jag diskuterade den lösningen med "min" glasmästare. Det är svårt att måla det själv utan att få ränder, det är ju den understa, första, målningen som man ser. Kanske någon firma som kan snickerimålning kan spruta glasskivan och få det snyggt. Det kan ju vara en alternativ lösning.

En annan lösning som slog mig just är att man skulle kunna sätta en tunn färgad plastfilm på baksidan av glasskivan. Har sett det användas på något inredningsprogram på TV. Det kan vara värt att titta närmare på.

Milkshaken
Hmmm... skäll inte på mig nu som en annan person gjorde i en annan tråd när jag gav lite input...:)

Varför inte glasskiva? säger jag....
man fäster den med en vanlig distans så det är lätt att plocka bort den för rengöring... då gör man ju även rent på väggen bakom....
Lackar man så visst.... men lacken kommer spricka med tiden, och hur kul ser det ut med krackelerad lack?

Nu har glasmästarna avrått från ovan nämnda, men jag undrar om någon har råkat ut för det?
Själv har jag inte det, och i lgh jag bodde i senast var det just så, vi bodde där i drygt två år, och den innan som satte dit glasskivan hade haft det c:a två år oxå, inte en fläck eller synligt damm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.