Hej!

Upptäckte igår när jag skulle hämta ner jul-sakerna från vinden att jag fått en fuktutfällning/mögel påväxt på insidan taket där frånluften (från en IVT490) går ut via en ventilationshuv (bild 1).

Jag drog tillbaka isoleringsstrumpan en bit och då känner man att det ”drar” lite vid rörgenomföringen. Det som jag då tror har hänt är att det har dragit in fuktig luft från utsidan som sen har kondenserat på det kalla taket (Se bild 2) och jag har fått en fuktutfällning som sedan har lett till mögelpåväxt.

Så nu är min fråga hur ska man gåvidare med detta? Kan jag täta genomföringen från insidan på nått sätt?

Måste man kolla ventilationshuven frånutsidan så blir det lite problem då ventilationshuven sitter riktigt svåråtkomligt på taket (45° lutning, 1-1/2-planshus, och ingen stege). Blir isåfall till att ringa nån takläggare eller dylikt.

Så det jag gjorde som panikåtgärd vara att dra tillbaka isoleringen lite och snörpte åt den med silvertejp, bara så att inte den fukt som dras in lika lätt skall kondensera på taket eller blöta upp isoleringen.

Så är det någon som haft liknande problem eller förslag på hur det skall lösas så är jag mkt tacksam. En bättre julklapp än mögel på vinden kan man ju få.

Tack på förhand / Joakim

• Fuktfläck_bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fucktfläck_bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är absolut ingen expert men tycker npg att det ser mer ut som att det har läckt varm luft ifrån röret som har kondenserat på det kalla taket ovanför röret. Som du har gjort nu så har du ett par cm med "oisolerat" rör inne på vinden som garanterat kommer att kondensera och droppa ner.
Tror det skulle ha varit bättre att försöka få in själva isoleringsstrumpan i hålet....
Men...jag är säker på att det snart kommer nån med mer kunskap som svarar dig

J P-A

"dra tillbaka isoleringen lite" !!!!! strumpan!!!!

Den MÅSTE vara helt luft tät, punkt.

Är det så dåligt gjort så, anser jag, att man måste upp på taket och kolla.

• Gilla
Hjerta
  • Laddar…
Vad måste vara helt luft tät? Vad är det som är dåligt gjort? Och vad ska jag kolla på taket?

Plasten runt isoleringen måste vara helt tät.

Dåligt gjort avsåg jag att plasten inte är tät. Eventuellt också: att isolering/plasten inte går helt genom taket. Sedan är frågan om det är helt tätt mellan plasten och taket.

Jag har i och för sig ingen aning om hur en sådan där huv/utsläpp ser ut, men jag tycker det ser mycket märkligt ut. Detta gäller då främst kondensisoleringen som måste genom taket. Det ser ut som om du har en rör skarv mitt i taket.

okej, då förstår jag vad du menar.

Tack / Joakim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.