Hej!

Gjorde badrummet i lägenheten för 3 år sedan. Har nu noterat att fogen mellan golv/vägg börjat spricka på sina ställen och jag noterar fukt.

Jag har förstått att fukt mellan plattor och tätskikt är normalt och så det fungerar. Men jag funderar på varför den börjat spricka och varför det börjar komma upp fukt. Är det bara att fixen är borta så man nu ser fukten, eller har jag och göra med en skada?

Det liggen ingen mjukfog mellan golv/vägg utan bara fix, men det är så det ska vara?

Vad kan det vara för fel?
 
  • Gråa kakelplattor, skugga, betongfog, närbild, hörn av rum, ojämn yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå stenplattor med skugga, golv eller trottoar, närbild, otydligt, vardagligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ganska vanligt. De kanske inte fick ner fogen tillräckligt långt, skrapa bort försiktigt och foga om.
 
P
Laxfiskarn Laxfiskarn skrev:
Hej!

Gjorde badrummet i lägenheten för 3 år sedan. Har nu noterat att fogen mellan golv/vägg börjat spricka på sina ställen och jag noterar fukt.

Jag har förstått att fukt mellan plattor och tätskikt är normalt och så det fungerar. Men jag funderar på varför den börjat spricka och varför det börjar komma upp fukt. Är det bara att fixen är borta så man nu ser fukten, eller har jag och göra med en skada?

Det liggen ingen mjukfog mellan golv/vägg utan bara fix, men det är så det ska vara?

Vad kan det vara för fel?
Är det ett trähus som ni har?
 
Rejäl skrev:
Är det ett trähus som ni har?
Nej, lägenhetshus med betongstomme
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Laxfiskarn Laxfiskarn skrev:
Nej, lägenhetshus med betongstomme
Då borde det hålla med cementbaserad fog i golvanslutningen..
 
Rejäl skrev:
Då borde det hålla med cementbaserad fog i golvanslutningen..
Okej så ingen fara med andra ord? Måste jag få det torrt innan jag kladdar på?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ganska vanligt. De kanske inte fick ner fogen tillräckligt långt, skrapa bort försiktigt och foga om.
Okej. Hur mycket/långt ska jag skrapa bort?
 
Laxfiskarn Laxfiskarn skrev:
Okej. Hur mycket/långt ska jag skrapa bort?
Max plattans tjocklek.
 
P
Ja hyfsat tort behöver det vara så att det inte kryper ut vatten när du fogar..
 
P
Laxfiskarn Laxfiskarn skrev:
Tror vi denna gör jobbet?
[länk]
Ja bara att välja kulör😊
 
Rejäl skrev:
Ja bara att välja kulör😊
Tycker det är rätt mycket vatten nu. Är faktiskt inte helt säker om jag kan få det torrt. Vad kan det bero på?
 
P
När duschade ni senast?
 
Va 18 timmar seda
Rejäl skrev:
När duschade ni senast?
ca 18 timmar sedan bilderna
 
P
Ok, har du någon fläkt att ställa dit för tork.. ni får helt enkelt vänta tills det är hyfsat torrt..
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.