Hej !
Jag håller på att bygga om f.d. altanen till sovrum och hall.
Har isolerade väggar uppe och precis avslutat taket inkl. isolering.
Men som ni ser på bilden så bildag det fukt mellan isolering och ångspärr. MEN
ingen fukt på kanterna av innertaket. Det är cirka 1 m fuktfritt. Taklutningen är
bara ca 3 grader så nästan platt tak. Ingen luftkanal på ovansidan mellan spontat och
Bisonväven. Ingen dörr på plats så det är än så länge öppet rätt ut. Så ungefär samma
temperatur ute som inne. Borde jag öppna upp lite vid takfoten så att luft släpps in
till isoleringen ? Eller kanske sänka ångspärren så det bildas en luftficka till undersidan
av isoleringen ? Annan lösning ?
Tacksam får råd.
Mvh
Erik
Jag håller på att bygga om f.d. altanen till sovrum och hall.
Har isolerade väggar uppe och precis avslutat taket inkl. isolering.
Men som ni ser på bilden så bildag det fukt mellan isolering och ångspärr. MEN
ingen fukt på kanterna av innertaket. Det är cirka 1 m fuktfritt. Taklutningen är
bara ca 3 grader så nästan platt tak. Ingen luftkanal på ovansidan mellan spontat och
Bisonväven. Ingen dörr på plats så det är än så länge öppet rätt ut. Så ungefär samma
temperatur ute som inne. Borde jag öppna upp lite vid takfoten så att luft släpps in
till isoleringen ? Eller kanske sänka ångspärren så det bildas en luftficka till undersidan
av isoleringen ? Annan lösning ?
Tacksam får råd.
Mvh
Erik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Typisk kondens som uppstått för att det varit betydligt varmare ute än inne. Om detta kommer att vara ett återkommande problem, ska du inte ha ett så ångtätt skikt som en plastfolie på insidan. Annars gäller det bara att se till att det är tillräckligt varmt på insidan.
Klicka här för att svara
