Det stod mycket smältvatten på plattan när stommen restes så innerväggsreglarna blev fuktiga (se bilder). Byggfirman menar att det räcker att torka ut så att fukthalten i reglarna är godkänd. Finns det argument för att de bör bytas?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är en liten remsa byggplast all isolering mellan plattan och syllen? Det ska vara riktig syllisolering.P POE55 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Ja plasten under syllen känns konstig.
Men beträffande fukt i reglar, så byggde jag mitt garage direkt från sågen.
Jäklar vad det smaskade om virket, men jag resonerade som så att det spelar ingen roll var det torkar, uppglesat eller fastspikat på plats.
Sen bygger jag långsamt ;-)
Men beträffande fukt i reglar, så byggde jag mitt garage direkt från sågen.
Jäklar vad det smaskade om virket, men jag resonerade som så att det spelar ingen roll var det torkar, uppglesat eller fastspikat på plats.
Sen bygger jag långsamt ;-)
Ingen fara.
Det är mycket vanligt med regelstommar som står i hällregn och blir blöta.
Bars de håller kravställd fuktkvot innan man fortsätter att helt och hållet klä in väggarna.
Det kommer att torka.
Det är mycket vanligt med regelstommar som står i hällregn och blir blöta.
Bars de håller kravställd fuktkvot innan man fortsätter att helt och hållet klä in väggarna.
Det kommer att torka.
Ja, det är börande innerväggar och det ligger delvis syllisolering under. Där man lagt både plast och syllisolering torkar isoleringen mycket dåligt trots att fläktarna gått för fullt i några veckor. Ska man ha både plast och isolering? Under icke-bärande innerväggar har man bara plast. Och hur är det med ytterväggssyllarna, nu när väggarna isolerats och plastats är det lite svårt att ta fukten i reglarna. Är det lika relevant som för innerväggarna?G Gabbe1 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Yttervägg är betydligt mer relevant att mäta eftersom dom plastas in. Max 18% anses den få vara innan inbyggnad. Plast läggs under tätning för att tejpas mot plast som ska ligga på plattan.
Fukten går att torka ut men dom måste påväxten du fått innan dom bygger igen det. Har dom redan plastat ytterväggarna så hoppas jag att dom gjort en egenkontroll på fukten i syllen annars är det bara öppna upp och mäta.
Fukten ska mätas på rätt sätt, det räcker inte med att mäta på ytan med en billig apparat.
Fukten ska mätas på rätt sätt, det räcker inte med att mäta på ytan med en billig apparat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden