Jag har varit lite lat... i våras rev jag ner taket i hallen på ovanvåningen. En del av taket är snedtak. Eftersom detta var obefintligt isolerat så tänkte jag ändra på det enligt konstens alla regler.

Jag har satt in mögelstopper (från Jula) i två "takstolsfack" och då gjort en luftspalt av läkt och masonitskiva. Den är på 40mm. För att ha lite koll har jag med hjälp av vanlig kabel byggt in några mätpunkter för att med fuktmätare ha lite koll på om det bildas kondens i luftspalten.

Detta var alltså i våras, sen stagnerade bygget... Nu har det återupptagits igen och jag har då noterat att fuktmätaren visar 15% om jag mäter inne i luftspalten med hjälp av mina mätpunkter. Jag har även tagit loss en masonitskiva för att kunna mäta direkt i takbrädorna - med samma resultat. Om jag däremot mäter inne i loftgången/kattvinden (där det inte finns luftspalt) så visar mätaren 10-12%, eller mindre.

Nu till min frågor:
1) Kan detta bero på att jag inte isolerade då i våras, och på så vis skapade en situation där viss kondens har uppstått inne i luftspalten under tiden som gått sedan dess?
2) Vågar jag fortsätta mitt arbete med att då lägga på isolering/plast/glespanel/innertak?

Tilläggas bör kanske att kåken är en 1½-plans byggd -49 och isolerad(?) därefter. Endast gavelventilation fanns fram tills att jag tog upp hål till mögelstoppers i takfoten på två ställen.

Är 15% mycket?

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Är 15% mycket?

Mvh Putte
Det beror på hur man ser det. Siffran är högre än vad den är om man mäter där det inte finns någon luftspalt och det känns inte bra. Jag hoppas därför på att någon kunnig kan hjälpa mig i frågan innan jag går vidare. Just nu står det stilla (igen) tills jag vet mer  :-/

Alla svar och tankar emottages tacksamt  :) :)

Ingen som har koll? :-/ :-/

jag har fått för mig att 15% är ganska torrt? Du har ju hela tiden ventilation av utrymmet som tillför fukt men även ventilerar bort densamma. Du kanske skulle ha torrare utan luftspalt men då skulle ju inte fukten kunna ventileras bort om den skulle komma dit. rätta mig om jag har fel.

Jag är också lite förundrad eftersom 15% är väldigt lite fukt, är du säker på att du kalibrerat rätt?
Sen så räcker det ju med en ytterst liten temperaturförändring för att det ska skilja i RF. Är det ändå så lågt som du skriver så skulle jag som novis iallafall kalla det försumbart.

Så länge luftspalten inte är tät så borde det fungera... men ALLA lösningar kan fela om förutsättningarna är därefter. I vilket fall så tror jag inte att din lösning är sämre än nån annan, bara lite annorlunda än innan!

/Andreas

hej!det måste vara fel på din mätare. köper du panel som liggat i en tork brukar det ligga under 10%. du måste ha betydligt högre luftfuktighet.har du för tunnt med isolering o dessutom plast är risken för kondens större.nya hus har luftinsläpp hela takfoten o myggnät ,o i nocken en ventil i varje takstolsfack eller hela nocken ventilerad.

Stort tack för engagemang, jag hade gett upp denna frågan men såg nu till min glädje att den absolut inte är utdöd :)

Mätaren är av billig modell så den tillhör nog inte de tillförlitligaste på marknaden...

Jag pratar inte om luftfuktighet utan om den fuktighet som finns i träet. T.ex så får den inte vara över 12% om man ska "bygga in" något, som det heter. Jag tror att samma siffra gäller om man ska måla. Jag tror väl egentligen inte heller att det bör vara någon fara, men eftersom jag inte är så pigg på att riva ner alltihop igen så ville jag vara säker och få lite input från er.

är det inte 18%? det är det alla fall för målning, och för takstolar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.