För fyra år sedan dränerade en firma runt mitt hus. I april 2015 när jag rev ut i källaren för att göra iordning den så upptäcker jag att det är blött på nedre delen av väggen på ena sidan av huset. Tog bort allt material och kontaktade direkt företaget som hade gjort dräneringen. Kikade lite på bilderna från dräneringen för att se om jag kunde se något uppenbart fel och jag misstänker att han har lagt dräneringen för högt. Företaget skulle kommit ut för ett år sedan och grävt upp baksidan för att kolla läget men kom aldrig och sedan dess (ett år sedan) så får jag inte tag på honom.

Nu behöver jag verkligen få iordning källaren så att jag kan få tillbaka min tvättstuga. Huset står på berg och det passerar mycket vatten runt huset. Bifogar några bilder på dräneringen. Tycker ni det ser ut som dräneringen är felaktigt gjord? Om det ser helt korrekt ut så är det ingen mening att överhuvudtaget strida mot företaget och försöka få hit honom utan får i så fall bita i det sura äpplet och hitta någon annan lösning. Har ni något förslag på hur sjutton jag ska få bukt med problemet? Man känner klart och tydligt vid övergången mellan golv/vägg att det är blött. Källaren ska inte inredas utan ska bara målas med färg som andas och golvet ska det vara klinker på. Förväntar mig inte en helt torr källare men detta känns för blött. :/

Ursäkta allt bråte som är i vägen på bilden. Har fått ställa en massa saker där temporärt för det ska tas ner träd.

Edit: Borde lägga till att jag inte tror det rör sig speciellt mycket fukt underifrån golvet. Har aldrig någonsin varit blött på golvet om tex legat plast på golvet.

Dräneringsrör och markduk vid husgrund med synlig fukt på nedre delen av väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av hus med synlig dränering, gräsmatta, byggmaterial och soptunnor, indikerar arbete på fasaden.
Skapa konto

Blöta fläckar på nedre delen av en källarvägg med synligt bråte och avfall på golvet.
Skapa konto

Redigerat:
Det som syns på bild 1 är inte dräneringen utan rör för dagvatten dvs vatten från stuprören.

Fukt i nederkanten på insidan kan lika väl vara kapillärt uppstigande vatten i från marken upp i grundsula och grundmuren.

Huruvida din dränering är fel eller rätt går inte att bestämma med dina bilder. Men en dränering löser tex inte problem med kapillärt uppstigande fukt som är vanligt på gamla hus.

Redigerat:
  • Gilla
Sammy8282 och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det som syns på bild 1 är inte dräneringen utan rör för dagvatten dvs vatten från stuprören.

Fukt i nederkanten på insidan kan lika väl vara kapillärt uppstigande vatten i från marken upp i grundsula och grundmuren.

Huruvida din dränering är fel eller rätt går inte att bestämma med dina bilder. Men en dränering löser tex inte problem med kapillärt uppstigande fukt som är vanligt på gamla hus.
Under dagvattenröret så kan man se dräneringsslangen skymta litegrann. Min magkänsla säger mig att den ligger en bit ovanför sulan. Jag har något minne av att han var lite bekymrad över hur han skulle få till rätt lutning på rören på baksidan. En dum fråga men borde man inte märka uppstigande fukt någon annanstans också? Golvet alldeles invid är torrt upplever jag det som. Har testat att ställa plastsäckar med innehåll lite varstans och plasthinkar för att se om det blivit någon fukt under men inte kunnat se eller känna något iaf.

Du skriver ju att det ligger på berg så ett problem är ju om du har en svacka i berget så att får en ansamling i ena hörnet. Jag har vidare förståelse för den som lagt slangen, för om det beror på uppstickande berg att han inte fick ner den så är det ju inte lätt att få slangen djupare än bergets nivå utan att spränga bort berg och det kanske inte är en sak man sysslar med under ett befintligt hus vid ett dräneringsarbete.

Det är inte perfekt gjort men om det beror på berg eller slarv är ju svårt att avgöra. Man skall luta ut "diket" längst ned från huset så slangen / röret ligger 2-3 dm från väggen lite djupare än sulan. Din slang ligger dikt mot väggen vilket gör att det kan kapillär suga om det kommer vatten där.

Det ser väldigt taffligt ut om du anlitat byggfirma????

Omöjligt att se på dina bilder vad som är botten på sulan och fuktproblemet är kapillärt dvs att det står vatten i kontakt med konstruktionen.
Det verkar vara fuktskada på bara ett litet ställe så markera på bilden var marknivån går?
visa dessutom bilder utifrån på hörnet...

ta in en firma som får ge dig en offert för att gräva ur hörnet...spränga ut hörnet!

Tack för era svar :)

oceanis:Det är hela långsidan som är drabbad tyvärr. Han sa ingenting under arbetet om att han inte kom ner tillräckligt djupt där och han var i övrigt väldigt noga med att inte "fuska" med något. Kan ju vara så som du skriver men vi hade en såpass bra dialog under arbetet (det blev andra tilläggsarbeten som upptäcktes vid dräneringen) att jag tycker han borde ha kunnat säga till mig om förutsättningarna verkade dåliga på den sidan huset.

leby: Tack! Ska kika på andra bilder från dräneringen och se hur det verkar där.

byggarätt: Japp, jag valde firman med omsorg då de har gott rykte och vi hade väldigt bra kommunikation så jag vart lite fundersam när han inte svarar längre. Det är hela den långsidan av huset det gäller, ca 12 meter. Har mätt och jämfört med insidan. Golvet inomhus är 11 stenar ner under röret som sticker ut ur muren så dräneringsslangen ligger nog iaf 1-1,5 sten över sulan.

Hur kan jag fixa detta då? Är det enbart att göra om dräneringen på den sidan som gäller?

• Gilla
Zanderr94
  • Laddar…
Nej om dräneringen ligger över sulan är den mer eller mindre meningslös så allt måste göras om!

Dessutom har du antagligen problem med sulans kapillärbrytande skikt och bör ta detta samtidigt...
Du vill inte isolera och bygga varm torr källare säger du...

Med omgjord dränering kan du om du har små fuktproblem med sulan ha en kall källare men då bör du som sagt göra allt diffusionsöppet o ta bort allt organiskt i kontakt med sulan samt installera en luftavfuktning absobtionsfuktare som fungerar vid låga temperaturer o en vanlig som du kör fuktiga varma dagar.

Jag hade tagit en seriös byggfirma och det verkar ju inte lätt när du uppfattar den som gjorde jobbet som seriös vilket den inte var...10 år är garantitiden.

frågorna du bör ställa är:
1.hur ska jag lösa fuktproblem i sulan? Med kall källare!

får du svaret att du kan nöja dig med en dränering högre än sulan så vet du att det är en oseriös firma...

Det trösterika i detta är att du har lite volym att spränga

Hur har det gått?

Det känns inte helt ok att en entreprenadfirma gör en dränering som läggs högre än sulan. Berg eller inte så har en entreprenör ansvar för att du får en fackmannamässigt jobb utfört och dessutom ska entreprenören tillgodose dina intressen ifall du själv inte förstår hur det ska göras. Detta blir lite petigt men enligt min lekmanna syn det är inte fackmannamässigt att lägga dränering ovanför sulan. Detta oavsett om det finns hinder i form av berg. Du skulle fått ett förslag på fackmannamässig lösning när entreprenören stötte på berg.

Om du avvisat den fackmannamässiga lösningen och skriftligen begärt att entreprenören lägger dränering ovanför sulan kanske det skull hålla juridiskt men konsumenttjänstlagen är skriven för att jobb inte ska utföras fel även om en "okunnig" konsument begär att en entreprenör gör en icke fackmannamässig lösning.

Jag kan inte i min vildaste fantasi komma på ett sätt att få ën dränering som ligger ovanför grundsulan att betraktas som fackmannamässig.

Jag tvivlar på att den entreprenör jag anlitar för markjobb kring huset skulle slutfört på detta sätt även om jag begärt det. Han har gjort en del olika typer av jobb åt mig så vi har pratat en del om olika lösningar. Jag tror han skulle slagit stopp och kommit med ett förslag på hur en fungerande lösning som antagligen inneburit att han tagit bort lite berg. Det finns mindre riskfyllda sätt att ta bort berg än att spränga. Nu frågor inte nivåerna runt huset men han skulle i första hand ta bort berg så att det blev en så enkel och fungerande lösning som möjligt. Hade han ansett att det blev fel lösning/kostnadsbild så hade han antagligen kombinerat att ta bort berg med att ha en extra lågpunkt med en pumpbrunn som pumpar vattnet från den lågpunkten till till husets dagvattenanslutning.

Den positiva sidan är att du verkar ha relativt lite tillförsel av markfukt via golven. Det gör att du kan använda källaren till ganska mycket om man bygger med rätt metoder. Min källare är inredd, torr och luktfri men det kräver rätt lösningar.

Som byggarätt skriver. 10 år är garantitiden.

Tråkigt situation. Jag tror du ska undersöka dina rättigheter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.