För ungefär ett år sedan gjorde vi en större rennovering. Bilade ut källare, la isolering, fuktspärr mer isolering, värmeslingor, betongplatta, klinker. Dränerade osv. Detta för att vi hade fuktproblem i källaren.
Innan rennovering hade vi fuktnivåer på runt 60-70% mätt i luften. Efter rennovering skönk det till runt 30-40%. Men nu under sommaren efter regnet kommit har fukten i luften återigen klättrat upp till 70%. Vad kan detta bero på? Omvänd fuktvandring i golvet? Vi har mekanisk frånluft så det är bra ventillerat (inställt av vent-firma). Eller är detta enbart en effekt av att det är fuktigt ute? Jag tänker i extremer, hade man haft en extrem ventilation hade man ju hela tiden haft samma fuktighet ute som inne. Vad bör jag göra? Är det något att oroa sig för? Tacksam för svar
Innan rennovering hade vi fuktnivåer på runt 60-70% mätt i luften. Efter rennovering skönk det till runt 30-40%. Men nu under sommaren efter regnet kommit har fukten i luften återigen klättrat upp till 70%. Vad kan detta bero på? Omvänd fuktvandring i golvet? Vi har mekanisk frånluft så det är bra ventillerat (inställt av vent-firma). Eller är detta enbart en effekt av att det är fuktigt ute? Jag tänker i extremer, hade man haft en extrem ventilation hade man ju hela tiden haft samma fuktighet ute som inne. Vad bör jag göra? Är det något att oroa sig för? Tacksam för svar
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Kan tillägga att vi även har fuktigt på övervåningen. Ligger runt 5% under källarens nivåerR robsev80 skrev:För ungefär ett år sedan gjorde vi en större rennovering. Bilade ut källare, la isolering, fuktspärr mer isolering, värmeslingor, betongplatta, klinker. Dränerade osv. Detta för att vi hade fuktproblem i källaren.
Innan rennovering hade vi fuktnivåer på runt 60-70% mätt i luften. Efter rennovering skönk det till runt 30-40%. Men nu under sommaren efter regnet kommit har fukten i luften återigen klättrat upp till 70%. Vad kan detta bero på? Omvänd fuktvandring i golvet? Vi har mekanisk frånluft så det är bra ventillerat (inställt av vent-firma). Eller är detta enbart en effekt av att det är fuktigt ute? Jag tänker i extremer, hade man haft en extrem ventilation hade man ju hela tiden haft samma fuktighet ute som inne. Vad bör jag göra? Är det bågot att oroa sig för? Tacksam för svar
Sommartid ger ventilation i källare högre relativa fuktnivåer (varmare utomhusluft kyls ner i kallare källare)
det finns 2 vägar att ta bort fukt från luften i ett rum
1/värma och vädra
2/ stänga ventilation och starta en luftavfuktare.
Har du inga besvär av 70% typ kondens, unken lukt och mögel här och där så låt det vara som det är. Uteluften är fuktig och inneluften följer med.....
1/värma och vädra
2/ stänga ventilation och starta en luftavfuktare.
Har du inga besvär av 70% typ kondens, unken lukt och mögel här och där så låt det vara som det är. Uteluften är fuktig och inneluften följer med.....
Som skrivet håller varm luft mer fukt och tidsperioderna är längre än dagar, det måste vara veckor av höga nivåer:
Kanske overkill men med 70talshus utan omdränering o källare har jag ett par mätpunkter med billiga zigbee-givare på vind/källare och plottar heat maps i Home Assistant (med Plotly) i olika tidsomfång för att få lite koll över tid hur det ser ut (8 veckors vind):
Försöker kombinera dessa i en bild (per givare) med det går sådär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske overkill men med 70talshus utan omdränering o källare har jag ett par mätpunkter med billiga zigbee-givare på vind/källare och plottar heat maps i Home Assistant (med Plotly) i olika tidsomfång för att få lite koll över tid hur det ser ut (8 veckors vind):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöker kombinera dessa i en bild (per givare) med det går sådär
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden