Jag har ett hus som är byggt 1937 huset står på stengrund av granit ca 1m tjock det står på berg som är delvis sprängt ingen dränering finns, utan regnvatten rinner under huset i stenar ovan på detta finns ett betong golv ca 4 cm det har funkat bra men nu har jag grävt ut halva källaren för att byta avloppsrör. jag har kommit ner ca en halv meter börjar se berget o regnvatten som rinner under huset, funderar på att jämna ut med grus efter att jag bytt avlopp och lägga en platonmatta för att stoppa fukt att komma upp i den nya gjutningen således får jag en bättre takhöjd en tidigare men finns det risker med detta (tänker på mögel eller liknande) eller finns det ett bättre sätt att göra detta på .Tacksam för ideer
Har du bilder?
Är inte riktigt säker på hur du menar?
Principiellt så bör man inte ändra på en lösning som fungerar, och har fungerat länge.
Tänker ni ändra användningen av källaren?
Till vad isf?
Hur har källaren varit använd hittills?
Är inte riktigt säker på hur du menar?
Principiellt så bör man inte ändra på en lösning som fungerar, och har fungerat länge.
Tänker ni ändra användningen av källaren?
Till vad isf?
Hur har källaren varit använd hittills?
Rummet har används som tvättstuga o skall så göras igen men frågan är. Efter som jag har sänkt golvet kan jag se vatten från berget rinna under huset (det byggdes ju så på den tiden) funderar på att lägga en Platon multi o gjuta ett nytt golv plus klinker ev koppla på en slinga från radiatorn (har bergvärme) o flyt spackla in den. Tänker jag fel eller finns det något annat sätt (man hör ju så mycket om fukt o mögel) finns inga träväggar i källaren. På bilderna ser man den gamla golv höjden gäms med dom jutna klackarna runt väggarnaOldboy skrev:
Den första frågan som infinner sig är - Är det vattenflöde/nivå som du nu ser det högsta tänkbara, eller kan det bli värre vid vårflod eller extremt regnrik period?
Ska man lägga ngt fuktskydd i botten så bör det ligga över högsta tänkbara nivå, annars kan ju vatten komma in ovanpå och få svårt att dränera undan, vilket då ger en blöt platta.
I botten ska dränerande skikt finnas, vilket väl är fallet?
Kommer vattenflödet upp i överdelen av dräneringsskiktet?
Sedan kan markisolering också hjälpa till att skydda plattan.
Det går att lägga plast (eller Platon) som tätt skikt, men jag skulle vara bekymrad över om det mot förmodan ändå kommer in vatten över det skiktet, antingen underifrån, eller ovanifrån vid ev läcka.
Var det gamla golvet fuktigt? T ex efter en väldigt regnig höst?
Tänker om det gamla golvet inte var utsatt för hög vattennivå underifrån på alla år, så borde inte det nya bli det heller.
Ett annat problem som är svårt att komma ifrån i gamla hus är att fukten går upp i alla väggarna via sulorna. Det är ett annat problem, men bör finnas i medvetandet när en lösning skissas.
Det finns också en möjlighet att jobba med själva betongkvaliteten. Betong med lågt(?) VCT-tal är mer vattentät, och kan kanske vara ett alternativ om man vill gardera sig ytterligare om det skulle blir riktigt högt vattenstånd som når ända upp till plattan. Det är i så fall ett komplement till övriga skyddsåtgärder.
Ska man lägga ngt fuktskydd i botten så bör det ligga över högsta tänkbara nivå, annars kan ju vatten komma in ovanpå och få svårt att dränera undan, vilket då ger en blöt platta.
I botten ska dränerande skikt finnas, vilket väl är fallet?
Kommer vattenflödet upp i överdelen av dräneringsskiktet?
Sedan kan markisolering också hjälpa till att skydda plattan.
Det går att lägga plast (eller Platon) som tätt skikt, men jag skulle vara bekymrad över om det mot förmodan ändå kommer in vatten över det skiktet, antingen underifrån, eller ovanifrån vid ev läcka.
Var det gamla golvet fuktigt? T ex efter en väldigt regnig höst?
Tänker om det gamla golvet inte var utsatt för hög vattennivå underifrån på alla år, så borde inte det nya bli det heller.
Ett annat problem som är svårt att komma ifrån i gamla hus är att fukten går upp i alla väggarna via sulorna. Det är ett annat problem, men bör finnas i medvetandet när en lösning skissas.
Det finns också en möjlighet att jobba med själva betongkvaliteten. Betong med lågt(?) VCT-tal är mer vattentät, och kan kanske vara ett alternativ om man vill gardera sig ytterligare om det skulle blir riktigt högt vattenstånd som når ända upp till plattan. Det är i så fall ett komplement till övriga skyddsåtgärder.
Klicka här för att svara