Vi har anlitat en firma för ommålning av vår husfasad. Huset är gammalt, 1865, med träpanel.
Jag hade inte fantiserat om att de skulle tvätta fasaden med högtryckstvätt, utan räknat med typ skrubbsvamp och vanlig avspolning - vilket jag nu begärt att de ska fortsätta vidare med.
Blev inte glad när jag insåg att de använde högtryckstvätten och då hade de kommit en bit, men inte hela huset. Själva träet verkar inte ha tagit skada avseende att flisor lossnat eller så.

Genom de otäta gamla fönstrena kom det in vatten inomhus…
Just den biten känns hyfsat lugn, men hur nojig ska man vara över fuktintrång bakom träpanelen i isoleringen o dylikt?
Färgen ska på under maj, så det ”luftar” ju ett tag, men känns inte så bra.
Grannarnas trähus från samma årgång målades av samma firma förra året o då högtryckstvättade de tydligen…

Det är ingen fara alls med högtryck om man inte tvättar för hårt på fasaden man skall inte försöka skrapa med tvätten bara spola av i torrt väder torkar en rätt tvättad fasad över en helg jag vet har tvättat hundratals hus i mitt jobb som målare. Du kan naturligtvis begära att man handtvättar om du får någon att göra det men det blir väldigt dyrt o inte bättre

• Gilla
stefan olsson5 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.