Har 1,5plas hus byggt 1981 med betongpannor där jag idag var uppe på vinden och såg att fukt tränger igenom på flera ställen. Kan det bero på att pannorna vittrat så pass mycket att det nu när snö ligger på och tinar (det är plusgrader) så sugs fukten genom pannorna och droppar på boarden? Jag brukar inte vara uppe på vinden under vinterhalvåret men misstänker att det här är ett nytt fenomen. Eftersom taket är +40år så behöver det väl bytas men hur akut tror ni det är? Någon som kan gissa pris på 130kvadrat, 45graders lutning, en kupa, skorsten, fläktutblås och ett takfönster?

• Fuktfläckar syns på förrådets innertak med snedställda brädor och skuggor orsakade av fuktinträngning genom takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på vinden med vittrade betongpannor, synlig rörinstallation och träbalkar, indikerar potentiella takläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade börjat med att kolla på nockpannorna och den där rörgenomföringen. Det verkar vara därifrån fukten kommer och sedan rinner neråt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F
Så länge det inte droppar in är det ju inte akut som att det behöver fixas i helgen, men det är nog läge att bilda sig en uppfattning utifrån så fort snön är borta och räkna med att något behöver fixas innan nästa vinter.
Har du tur kan det ju räcka att byta några enstaka pannor och några skivor, men är det 40 år är det kanske dags att byta allt.

Med lite närmare eftertanke så har det blåst och snöat en hel del så jag kan tänka mig att det drivit in snö under nockpannorna och vid genomföringen av skorstenen som nu smälter då det blivit plusgrader.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Oavsett så är det nu inte tätt.

Gissar att det blåst på liknande sätt senaste 45 åren och inget har hänt då.
Material har ju en begränsad livslängd. T ex underlagspapp, tätt ända upp i nock?

Finns ingen papp på dessa tak.
H Hybro skrev:
T ex underlagspapp,

L Lofthouse skrev:
Någon som kan gissa pris på 130kvadrat, 45graders lutning, en kupa, skorsten, fläktutblås och ett takfönster?
Jag gissar inköpspriset+10% på mtrl och 750kr/h för montaget, det lär nog tillkomma bla resor, ställning och container så även om nya betongpannor bara kostar nån tia st lär slutsumman kunna överstiga en kvartsmille om du inte gör nått själv.

Ungefär lika stort som mitt.
Tätt Schingeltak från 81.
Fick agera som mycket kraftig underlagspapp på råspontskivor/luckor.
Ströläkt och bärläkt.
Planja Regent. Diverse plåtarbeten.
Behöll avvattning.

Firma ville ha 300 000 för färdigt tak.

Pensionär och goda råd från en erfaren snickare i 20 - 30 timmar.
Hade en mindre byggställning.
Materialet gick på dryga 100 000.

Aldrig sparat så mycket pengar på eget arbete. Välkommet och trevligt.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Finns ingen papp på dessa tak.
Men det hade nog inte skadat längst upp över nocken.
Nåt ser ut att läcka ordentligt. Men kanske lätt att åtgärda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.