Hej!

Jag har ett litet förråd i sommarstugan där jag har mörkare fläckar på innertaket av trä.

Jag har inte sett att det ökar i storlek men det har varit så ett tag. Jag tänker köpa en fuktmätare för att börja kontrollera värden i rummet.

Jag lägger bilder här. Tror ni detta kan vara fuktrelaterade missfärgningar eller ser det mer ut som aktiv fukt som jag behöver åtgärda direkt?

Tacksam för input från er som kan detta bättre än mig!

• Innertak av trä med mörkare fläckar ovanför hyllor i ett förråd, potentiellt orsakade av fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak i trä med mörkare fläckar synliga, taklampa monterad centralt.
    Skapa konto
  • Trätak i förråd med mörka fläckar synliga; två resväskor och några kläder på en hylla under taket.
    Skapa konto
S
Vad är ovanför förrådet? Köp en fuktmätare och kolla. Är det uppvärmt så torkar dock virket ganska fort om det bara blöts ned vid kraftigt regn exempelvis. Vilket kan innebära att det är ett aktivt problem men som vi första anblick kan te sig torrt. Möjligt att du kan se nyansskillnader i fukthalten i trät.

Jag tror det bara är skiftningar i färgen på furupanelen, typ som på bilden nedan.

Furupaneltak med skiftningar i färgen markerade med röd penna, inomhusrum med konstverk, bokhylla och utemöbler i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Huset är uppvärmt året om, men temperaturen är lägre under vintern eftersom det används mindre då. Det har regnat mycket den senaste månaden, men inomhus känns det inte direkt “fuktigt”.

Jag kommer att köpa en fuktmätare och kontrollera träet närmare. Om det visar sig finnas fukt, behöver vi då byta hela taket, eller finns det alternativ som inte kräver ett så omfattande arbete?

H henche skrev:
Jag tror det bara är skiftningar i färgen på furupanelen, typ som på bilden nedan.

[bild]
Ja, det kan ju mycket väl vara naturliga färgskiftningar i furupanelen. (Vilket man kanske ska hoppas på) huset är ändå relativt nybyggt, stod klart 2000. Vi har lite liknande fläckar på andra ställen men just här är det tydligast/mörkast. Jag tänker ändå att det kanske är bäst att mäta fukten för att vara helt säker.

Det tror jag inte alls är fukt. Utan trät som är som trä är. Varierat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.