M m1nken skrev:
Ja, där någonstans iallafall. Den installerades i samband med markarbetet utfördes då vi passade på att dra ut nya kablar till garaget.

Identifiera felet måste väl ändå ligga i entreprenörens intresse och ansvar?
Så länge felet inte är identifierat är det inte entreprenörens fel så här långt efter.

Om de inte är väldigt väldigt måna om dig som kund.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Det är 10 års reklamationsrätt på arbete på fast egendom så TS har alla möjligheter att vända sig till entreprenören. Det skulle ju även kunna vara den som installerade kabeln som kapat listen av någon outgrundlig anledning.

Men oavsett så ser ser som sagt misstänkt ut att det inte är tillräckligt fall ut från huset och det kan även saknas tätningsmassa mellan list och vägg.

Jag misstänker kombinationen och det kanske är först nu marken satt sig så pass mycket att den kanske onormalt stora mängden smältvatten inte kunde rinna bort från huset .

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M m1nken skrev:
Ja, där någonstans iallafall. Den installerades i samband med markarbetet utfördes då vi passade på att dra ut nya kablar till garaget.

Identifiera felet måste väl ändå ligga i entreprenörens intresse och ansvar?
På vilket sätt installerades den "i samband med"? Var det av samma firma eller var det någon annan som gjorde det? Den verkar ju inte finnas där på bilden där man kan se isoleringen men innan det är utfyllt. Jag tänker att om det varit en elektriker där och skurit en ränna för kabeln i isoleringen så kanske det inte är entreprenörens fel?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D Dublin skrev:
På vilket sätt installerades den "i samband med"? Var det av samma firma eller var det någon annan som gjorde det? Den verkar ju inte finnas där på bilden där man kan se isoleringen men innan det är utfyllt. Jag tänker att om det varit en elektriker där och skurit en ränna för kabeln i isoleringen så kanske det inte är entreprenörens fel?
Entreprenören la ett rör från huset till garaget när de ansåg det var läge för detta. Därefter har elektriker dragit kabel i röret, samt monterat det galvade kabelskyddet vid installation.

mexitegel mexitegel skrev:
Det är 10 års reklamationsrätt på arbete på fast egendom så TS har alla möjligheter att vända sig till entreprenören. Det skulle ju även kunna vara den som installerade kabeln som kapat listen av någon outgrundlig anledning.

Men oavsett så ser ser som sagt misstänkt ut att det inte är tillräckligt fall ut från huset och det kan även saknas tätningsmassa mellan list och vägg.

Jag misstänker kombinationen och det kanske är först nu marken satt sig så pass mycket att den kanske onormalt stora mängden smältvatten inte kunde rinna bort från huset .
Jag är inte särskilt orolig över garantitid eller reklamationsrätt då jag är tämligen säker på att just den biten talar för vår fördel.

Det som oroar mig mer är hur jag ska gå tillväga för att få rätt support och rätt utfört arbete utan att jag ska bli belastad av extra kostnader och dylikt.

Jag har i samspråk med mitt försäkringsbolag bokat ett möte med en besiktningstekniker som kommer komma ut och titta på skadan. Detta för att få mer kött på benen innan jag vänder mig till entreprenören.

Problemet är egentligen inte "bara" fukten som tränger in. Entreprenören har sedan tidigare fått lägga om plattorna då vi har haft sättningar samt spruckna plattor på garageuppfarten. Jag upplever att vi ytterligare en gång behöver lägga om plattorna då vi har sättningar på flera ställen vilket jag kommer att trycka på när jag pratar med entreprenören. Det finns även ett antal spruckna samt plattor med hål i.

Hade jag vetat om detta vid tillfället jag beställde jobbet hade jag aldrig valt plattor.
Vi har grannar som har plattor på sin uppfart som utförde jobbet för 20+ år sedan. De har mindre sättningar än vad vi har och då har entreprenören som sagt lagt om plattorna två gånger sedan det var "nytt" redan.

Centano Centano skrev:
Det ser ut som att du har motlut vilket gör att mer vatten belastar grunden.
[bild]
Kantsten är en klar kandidat då den ligger kloss an muren rakt ovanför fuktfläckarna. Hur djupt ner går stenen?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Det är förvisso 10 års reklamationstid men bevisbördan ligger på konsumenten. Därför är det svårt för TS att inleda med att vända sig till entreprenören innan lite mer undersökning genomförts som indikerar på fel i tjänsten. (För varor finns en 6-månaders tid då bevisbördan ligger på näringsidkaren men dels har mer än 6 månader gått och dels är det en tjänst där denna regel inte finns).

Men nu har TS inlett arbetet att visa på fel i tjänsten genom att ta in en besiktningsman. Själv hade jag tittat snabbt men TS är fri att göra annorlunda och TS lösning ser jag inga fel i. Dessutom när de tydligen har mer problem med sättningar av stenläggningen.

Jag känner ovanstående är lite väl konfrontativt men är osäker på hur jag kan omformulera det så sänder ändå. Allt gott.

redarn redarn skrev:
Det är förvisso 10 års reklamationstid men bevisbördan ligger på konsumenten. Därför är det svårt för TS att inleda med att vända sig till entreprenören innan lite mer undersökning genomförts som indikerar på fel i tjänsten. (För varor finns en 6-månaders tid då bevisbördan ligger på näringsidkaren men dels har mer än 6 månader gått och dels är det en tjänst där denna regel inte finns).

Men nu har TS inlett arbetet att visa på fel i tjänsten genom att ta in en besiktningsman. Själv hade jag tittat snabbt men TS är fri att göra annorlunda och TS lösning ser jag inga fel i. Dessutom när de tydligen har mer problem med sättningar av stenläggningen.

Jag känner ovanstående är lite väl konfrontativt men är osäker på hur jag kan omformulera det så sänder ändå. Allt gott.
Blöta innerväggar torde vara en fullt tillräcklig indikation på att tjänsten inte utförts korrekt. särskilt om det är verifierat att det inte är tillräckligt fall från huset. Men som skrivit ovan så är en inledande muntlig dialog en bra början, men då ta uppenbarligen redan reklamerat flera gånger så förstår jag hans agerande.

Blöta innerväggar torde vara en fullt tillräcklig indikation på att tjänsten inte utförts korrekt. särskilt om det är verifierat att det inte är tillräckligt fall från huset. Men som skrivit ovan så är en inledande muntlig dialog en bra början, men då ta uppenbarligen redan reklamerat flera gånger så förstår jag hans agerande.
Nja.. i det här läget 5 år efter utförd dränering med lite “halvdiffusa” fuktfläckar en bit upp på väggen tycker jag inte det är ajälvklart.

Men vad är sagt och avtalat ?
Vid djupa dräneringar måste man fylla med packbart material och packa hela vägen till topp, alternativt packa med fârfotsvält (bred schakt)för att säkerställa att sättning inte sker. Båda dessa alternativen är dyra att göra på stora ytor. Entrprenören fyller ofta upp lite extra högt för att kompensera för sättningar och “ friskriver” sig ofta för mindre sättningar på tex plattor närmst fasad. Eller rättare sagt så avtalar man ofta att kunden åtgärdar mindre sättningar själv.
Saknar också lite info om fuktproblemen. Hur var vädret när fuktproblemen upptäcktes,? Uppstod de snabbt? Var det mycket snö nära hus?

Hade det varit mitt hus så hade jag redan handschaktat upp och kollat hur det såg ut kring täcklisten och den där senaredragna ledningen..

P pette skrev:
Hade det varit mitt hus så hade jag redan handschaktat upp och kollat hur det såg ut kring täcklisten och den där senaredragna ledningen
Naturligtvis är det den första åtgärden för TS. Om denne är tillräckligt spänstig förstås.

• Gilla
pette
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Naturligtvis är det den första åtgärden för TS. Om denne är tillräckligt spänstig förstås.
Hej,

Jag har nu haft, via försäkringsbolaget, en besiktningstekniker som har tittat på skadan.
Tilläggas bör att han var ute när det fortfarande var tjäle i marken varpå han inte kunde komma ner hela vägen till täcklisten, men han var ca 30cm ner under marknivå vilket han tyckte var på tok för djupt om man tittar på tex Isodräns monteringsanvisningar.

Nu när jag själv har kommit ner till listen bedömer jag att den kommer som först efter ca 35cm under marknivå. Jag upplever, som videon påpekar, dessutom inte att där är någon form av tätning mellan täcklist och vägg vilket jag förmodar att det ska vara så att det håller tätt?

Diagram som visar installation av ISODRÄN-skiva med tätning och filterduk, 30-40 mm från husvägg, enligt monteringsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Grävd grop vid husvägg med mätsticka som visar 50 cm djup. Täcklist synlig nedanför marknivå. Mark och vägg utan tätning.
    Skapa konto
  • En grund vid en husvägg med synlig täcklist under marknivå, omgiven av jord och vissna löv.
    Skapa konto
  • Mark och grundmur, sett från en utgrävd sektion, visar en täcklist utan synlig tätning mot väggen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.