Vilken ventilation har du och är du nöjd/missnöjd

• FTX och jag är nöjd

29 Röster 65,9%
  • FTX och jag är missnöjd

1 Röster 2,3%
  • FLVP (eller annan mekanisk frånluft) och jag är nöjd

8 Röster 18,2%
  • FLV och jag är missnöjd

6 Röster 13,6%
  • Antal röster
    44
Mikael_L, vart bygger du? Kan inte Luft/vatten i kombination med FTX vara ett alternativ? En luft/vatten-installation borde kunna hålla sig under 100K iaf?

Mikael_L
FTX leder fortfarande helt förkrossande ... :)

ltfrebac, Nja. Om jag skippar FLVP så får det nog bli FTX-ventilation och sen ha elpatron i acctanken som eltillskott under vintern.
Inget mer!, då får jag både ventilation och så varmvatten från VV-slingorna i tanken.
Och så solpanel på detta, som går på solslingan.

Men jag ser en nackdel med FTX istället för FLVP. Kalla golv.
Gud vad jag längtar till att få flytta till huset och få golvvärme. Det finns nog ingen i hela världen som fryser lika mycket om fötterna som jag.
För tillfället går jag med tre par strumpor på mig hemma, och då bor vi ändå på andra våningen så golvet är inte så svinigt kallt i alla fall.
Sen kan jag vara nästan naken på överkroppen, det är bara mina fötter som alltid är kalla.

Så av den anledningen är jag ganska sugen på att den återvunna värmen från frånluften återförs till golvet istället för luften.

Vad tror du om LVVP+FTX=varma golv+varm inluft:)

Mikael_L skrev:
...
...
Så av den anledningen är jag ganska sugen på att den återvunna värmen från frånluften återförs till golvet istället för luften.
Fast en av de största fördelarna med att slippa FLVP är ju insuget av kall luft mitt i vintern som rasar ner på golvet där det inte finns någon chans att golvvärmen hinner värma upp den innan man känner kalldraget.

Byggde nytt hus 2011 och funderade länge på om jag skulle investera i jordvärme + FTX ventilation. Husförsäljaren visade upp kurvor och ansåg att en FVP av senaste generationen (Nibe750) var det mest ekonomiska alternativet. Som tur är valde jag trots idoga övertalningsförsök jordvärme och FTX. Det blev ett norskt Flexit UNI 3 aggregat som placerats på vinden och jag är mkt nöjd. JAg var rädd för ev. oljud (känslig) men min rädsla var obefogad. Vi slipper kallras på vintern samt erhåller en hög luftkvalitet, inte minst mitt barn som är pollenallergiker uppskattar detta. Nackdelen med FTX är högre investeringskostnad samt kostnad för filterbyte. JAg byter filter 2ggr/år och det kostar ca 500 SEK/år.

Mikael_L skrev:

ltfrebac, Nja. Om jag skippar FLVP så får det nog bli FTX-ventilation och sen ha elpatron i acctanken som eltillskott under vintern.
Inget mer!, då får jag både ventilation och så varmvatten från VV-slingorna i tanken.

Gud vad jag längtar till att få flytta till huset och få golvvärme. Det finns nog ingen i hela världen som fryser lika mycket om fötterna som jag.
För tillfället går jag med tre par strumpor på mig hemma, och då bor vi ändå på andra våningen så golvet är inte så svinigt kallt i alla fall.
Sen kan jag vara nästan naken på överkroppen, det är bara mina fötter som alltid är kalla.

Känner det samma. Men tror inte att golvvärme skulle hjälpa.

Då det som nu (i mitten av september) är 23°C inne utan någon uppvärmning alls (det är 14°C ute) skulle det ju bli olidligt hett inomhus om jag hade golvvärme för att värma fötterna.
Värmen stannar väl inte bara i golvet...

Enda vettiga lösningen är nog varma tofflor eller dunsockar. Står på önskelistan inför nästa jul :)

Jag röstar inte eftersom vi just nu hyr hus och precis har flyttat från hus med värmepump. Under de 11 år vi bodde i hus med värmepump så har pumpen gått sönder 2ggr. Tyvärr känner jag flera med liknande erfarenheter.

Var på hem och villamässan i Göteborg förra helgen. Säkert 30% av montrarna saluförde någon form av värmepump men jag hittade ingen som visade FTX system.

Hustillverkarna får kick-back från värmepumpstillverkaren (oftast NIBE) om man får kunden att välja värmepump. Och det billigaste av allt att välja är ju så klart frånluftsvärmepump. Sen är kunden instängd i ett system som bara är lönsamt på pappret.

Tittar man i en villatidning är det reklam efter reklam från värmepumpstillverkare.

Jag kan bara dra två slutsaser från detta:
1. Det är oerhört lönsamt att sälja värmepumpar för värmepumpstillverkaren (eller agenten).
2. Man arbetar inte med att kvalificera sina komponenter eller system för någon reell teknisk livslängd. För konsumenten blir det bara en positiv kalkyl om man har tur.

Jag skall lägga till att jag väljer FTX i det nya huset som vi snart skall sätta igång med. God ventilation är oerhört viktigt. Hyr just nu ett hus med nästan obefintlig ventilation och det är outhärdligt.

Mikael_L skrev:

Jag tycker jämförelsen haltar då en FLVP används som primär värmekälla medans FTX inte gör det utan kombineras med annan värmekälla.
Nu kommer säkert någon och säger att FTX visst kan användas som primär värmekälla, men då är det enbart direktverkande el, vilket inte känns som ett alternativ.

Största nackdelen med FLVP tycker jag är att energin i frånluften inte räcker till att värma ett hus, även fast den växlas upp med en värmepump, vilket ger att den kommer att gå med elpatron större andel än jord/berg-värme.

Som jag ser det är ett FTX-aggregat med roterande växlare och avstängd elpatron kombinerad med annan värmekälla bäst. Och om det ska vara en värmepump så blir det en bergvärmepump.

Precis! FTX är ju ffa ett sätt att spara energi och kan kopplas till många olika värmekällor. Installerar man FTX så har man borgat för god flexibilitet i framtiden. Har du installerat en flvp så har du det sen... och ett annat system kommer kräva en stor investering för att få god ekonomi.

Kolla: http://www.passivhuscentrum.se/site...ations-_och_uppvarmningssystem_i_smahus_0.pdf
Här avhandlas under vilka förutsättningar FTX resp FLVP (samt en kombination) effektivast för återvinning av värmen i ventilationen, räknat i kWh och pengar. FLVP vinner jämförelsen, men med knappare marginal i norrland. OBS att jämförelsen gäller just det den gäller.

Gör man sig beroende av att ha en 9 kw elpatron igång okt-april så blir det nog inte billigt eller bra hur man än gör.

Effektivitet, kostnad och komfort är förstås relevanta att jämföra, men snälla döm inte ut FLVP bara för att somliga tillverkare vill påskina att deras maskin klarar hela ditt värmebehov! Om den gör det beror det på att den är en elpanna, visserligen med viss återvinning men ändock en elpanna.

Skilj på FLVP och direktverkande el (elradiatorer, elpatron och elpanna) tack!

Ett problem är just det att komfort (värmestrålning, drag, dammpartiklar) är svårt att jämföra då de är upp till var och en.

Installerade FTX i huset förra sommaren. Enplansvilla från 1978 med källare på 170 m2 i Stockholmstrakten. Den klart största skillnaden efter installationen är förbättringen av inomhusluften. Nu slipper jag unken och instängd luft i sovrummen på morgen och matos som letar sig ut fel väg i huset.

Installerade en HERU 90.

Tidigare fanns det mekanisk frånluft i huset. Denna hade jag ställt ner på minläge, så det kan förklara lite av den dåliga luften, men eftersom huset saknade tilluftsventiler var det väl tänkt att friskluften skulle komma in genom otätheter. Kan inte ge någon siffra på ev besparing efter bara en säsong, men ser i min statistik att energiförbrukningen nu med FTX är i stort sett densamma som tidigare med bara frånluft på minläge.

I övrigt värms huset med vattenburen värme från en luft/vatten VP.

Kapar tråden lite. Jag har skaffat mig ett ftx aggregat med roterande värmeväxlare. Jag har dessutom fjärrvärme. Av en händelse går inkommande fjärrvärme igenom ett rum där jag ska lägga en frånluftskanal. Nu är min tanke att ta bort isoleringen från ett av fjärrvärmerören (antagligen returen) och lägga min kanal intill och efter det isolera in kanalen tillsammans med fjärrvärmen. På så sätt hade jag tänkt stjäla lite värme till min värmeväxlare och värma luften. Agg sitter i en ouppvärmd källare så jag tänkte höja den ett par grader gratis om man säger som så. Jag tänkte lägga den mot inkommande fjärrvärmerör först men är osäker på om det påverkar mätningen om jag råkar kyla av den ett par grader? Synpunkter? Tips?

JOW skrev:
Jag tycker jämförelsen haltar då en FLVP används som primär värmekälla medans FTX inte gör det utan kombineras med annan värmekälla.
Nu kommer säkert någon och säger att FTX visst kan användas som primär värmekälla, men då är det enbart direktverkande el, vilket inte känns som ett alternativ.
Vår FTX har en kompressor och fungerar därmed som en värmepump. Med skillnaden att den tar värmen från den varma frånluften istället från den kalla luften utomhus.

Varför det inte finns fler tillverkare som använder den principen vet jag inte, möjligen är det så att frånluften ändå innehåller för liten mängd värme för att det skall räcka ner till låga temperaturer? Vid har vattenburen el som komplement när det blir kallt ute, men det hade nog fungerat även att ha en extra vanlig luft- eller jordvärmepump som värmer tilluften när FTX:en inte orkar med.

Jovisst, den fungerar som en värmepump för det är en värmepump.
FLVP tar frånluften och gör till värmevatten och varmvatten.
Ni gör bara varmare tilluft, men energin som finns i frånluften (även om den tas om hand med en värmepump) räcker inte att värma ett hus, det krävs ett tillskott av något, ni tillför ju bara kompressoreffekten förutom när ni kör med era el-vatten-raddar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.