Har heru 130 ec står snett ovanför sovrummet på vinden.
Om det låter nått så är.det.via tilluftsdonet i sovrumet inte själva agregatet som vibrerar genom taket

H
Jag har också samma aggregat ovanför sovrummet, jag tycker att det låter lite om man lyssnar noga. Inga vibrationer.

Jag tror att det är vindbrus jag hör, jag har en 90graders böj några meter efter aggregatet. Jag ska göra om detta till våren :)

Sätt gummifötter på aggregatet om du är rädd för vibrationer, eller kör med dubbla isoleringsskivor under.

Jag har haft ett Heru 130 igång sen jag byggde huset för 4 år sedan.
Jag har mitt aggregat inne i en typ av kattvind på övervåningen, och om jag ska kunna höra det så måste jag antingen gå in i utrymmet det är monterat (det låter som en blandning av en tyst damsugare och ett bullrigt kylskåp) eller så får jag stå i badrummet, direkt under aggregatet, där kan man höra ett svagt sus i frånluftsdonet. I övriga rum måste man sätta handen mot luftdonet för att kontrollera funktionen, det är omöjligt att höra något.
Det bör dock tilläggas att vi kör något mindre flöde än rekommenderat då vi bara är tre pers i ett stort hus.

Har också Heru 130 ovanför sovrum på kallvind, med elefantöron kan man kanske höra minimalt om man är överkänslig, hur bra som helst.

Tack för alla svar! Jag känner mig numera rätt så bekväm i att installera aggregatet ovanför sovrummet.

Alla hus är olika så varför chansa, installerade en Heru 130 i sommras och är glad att den inte står över just sovrummet. Den hörs tydligt genom vårt bjälklag. Ska se om jag kan fixa bättre vibrations dämpning och ljudisolera till/från luft sida för det är där vår för väsen. Lite kallt att vara på vindan just nu.

• Gilla
Mumricken
  • Laddar…
M
V viggen_l skrev:
Alla hus är olika så varför chansa, installerade en Heru 130 i sommras och är glad att den inte står över just sovrummet. Den hörs tydligt genom vårt bjälklag. Ska se om jag kan fixa bättre vibrations dämpning och ljudisolera till/från luft sida för det är där vår för väsen. Lite kallt att vara på vindan just nu.
Hej,
Hur har det gått med ljudisoleringen av HERU 130 S? Jag tycker vårt FTX aggregat låter alldeles för mycket. tror rotorn behövs bytas. Ljudet kommer och går.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.