Hejsan!
Vår familj kommer att installera Ftx-ventilation i vårt hus (1-plans m källare, 108+108 m2) från 1971. Ventilationsfirman som ska lämna offert vill placera aggregatet (Heru 130) på vinden ovanför sovrum, för att slippa gå upp i dimension på spirorör. Min fråga är: är det någon som har samma aggregat och har det placerat över sovrum? Upplever ni i så fall ljud /vibrationer? Aggregatet kommer sättas på dämpande matta. Utblåset från aggregatet kommer också gå ut ovanför sovrummet och det kommer förses med dämpningssats.

Har inte det aggregatet som du har offereras, har istället ett uni 4.
Vårt är placerat i källaren under sovrummet med ut och inblås utanför sovrummet. Skulle idag aldrig ha placerat aggregatet så nära sovrummet. Ut/inblåset låter varierande mycket beroende på vilka fönster du har, vi bytte från original till nya 3 glas och då försvann det ljudet men aggregatet låter fortfarande tillräckligt mycket för att vara störande i husets tystaste rum.

Enligt killen på ventilationsfirman hör man inte aggregatet även om man står intill aggregatet. Har läst i forumet här att det är fler som upplever agget (Heru) tyst uppe på vind. Sedan har jag ingen aning hur man upplever det i boendemiljö.

Jag kan inte svara på hur det är med just heru, däremot så sa vår installatör precis samma sak om vårt aggregat. Han hävdade att det inte skulle låta mer än det gjort tidigare. Efter några återbesök så är vi på en acceptabel nivå men visst hörs det fortfarande.
Märk väl att det det är annat aggregat och annan placering.
Det behöver dock inte vara aggregatet som låter, ljuddämparslangarna ger ifrån sig ett jobbigt ljud, precis som det fasta ljudkällorna gör.

tommib
Har ett Uni3 som sitter nära sovrummet. Hade jag haft möjlighet hade jag undvikit den placeringen.

Nu vet jag inte exakt vad Heru gör med sina aggregat men mitt låter rejält när man står bredvid det. Jag har svårt att tro att Heru skulle vara så mycket tystare. Det som avgör är hur fort fläktarna måste gå och vilka flöden du behöver. Om fläktarna måste gå fort låter det mer. Av den anledningen kan det vara en poäng i att överdimensionera aggregatet så att du kan gå ner i varv.

Hej, har det som är storleken större, ett heru160 ec installerat, det är knäpptyst, tittar varje dag på fjärrkontrollen för att se att det verkligen är igång och att det inte bara installerades ett tomt skåp… Aggregatet är installerat i ett garage som ligger under två sovrum, de har aldrig kommenterat ljuden.
Luften är fab, dammet har försvunnit hemifrån. Se bara till att det monteras korrekt. Snåla inte heller på ljuddämpare mellan rummen.
Lycka till!

Jag har en HERU 130S EC som står på vinden nära sovrummet. Låter inget, inga vibrationer heller. Låter väldig tyst (knapp att man hör den) när man är i vinden.

Vi bor i ett hus med träbjälklag. Vet inte hur det påverkar ljud (stegljuden/knak hörs mellan våningarna). Vet dock ej hur det hörs från vinden.
Vi installerar aggregatet just p g a allergi och astma, så det låter väldigt lovande. :)

Ljuddämpare finns i varje don, sa han på firman. Kan han ha sagt flexdämpare?

Vi bytte för någon vecka sedan ut vårt gamla FTX-aggregat från 80-talet till ett nytt Heru 100 T EC. Notera att detta är modellen som är vitlackerad och som man har inomhus men både jag och sambon är otroligt nöjda med den låga ljudnivån. Man hör ljud precis bredvid men att ha det på vinden skulle jag inte vara ett dugg orolig för, dagens moderna aggregat är verkligen tysta. Vi började med att byta aggregat och hade sedan planerat att se över resten av rören i sommar, installera ljuddämpare osv men det känns inte som att vi kommer ta tag i det nu när det är så tyst.

Ljudlös blir det inte, du kommer fortfarande höra luftsusningar från don har du dämpare vid aggregat och don så kommer det att låta mindre. Vi stör inte av det eller hör det, men du vet känner av när aggregat är avstängd eller ej (framför allt i sovrummet).

Killen på ventilationsfirman sa att det möjligtvis kan höras om man forcerar o maxar aggregatet.
Det är väl mest vibrationer som jag är orolig för. Lite luftsus har jag räknat med i bilden.

Tror inte att du kommer att höra ljud från aggregatet genom taket. Det ljud du kommer att höra är ur ventilationsröret/ tilluftdon i sovrummet. Ju kortare väg den har till aggregatet destu högre ljud hör du i sovrummet. Alternativet blir att dra ner på flödet för att slippa ljudet då blir det svagare flöde i annan don som ligger längre bort. Så att säga om det är möjligt ha det så långt bort från sovrummet så möjligt.

Vi har samma aggregat ovanför sovrummet, jag hör bara aggregatet om jag lyssnar efter det.
tror jag tänkte på det första kvällen när jag gick och la mig, sen har jag aldrig tänkt på det.
vårat aggregat går på ca 57/62 procent. (tilluft/frånluft)
forcerar jag det till max låter det lite mer, men det stör mig inte.
däremot låter det en del i badrummet en våning ner, men det har nog mer med luftdon/flöde att göra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.