4 947 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
FTX ventilation med dålig luft / inneklimat
Frånluft bör det finnas i alla rum som det tillförs luft.
Hur ska ventileringen annars ske?
Annars blir det som att blåsa upp en ballong eller in i ett tryckkärl. Ingen ventilation alls.
Dessutom kan man tro att fuktig varm luft trycks ut i bl a väggar. Inte alls bra i längden!
Hur ska ventileringen annars ske?
Annars blir det som att blåsa upp en ballong eller in i ett tryckkärl. Ingen ventilation alls.
Dessutom kan man tro att fuktig varm luft trycks ut i bl a väggar. Inte alls bra i längden!
Nu skrev jag lite fel. Frånluft och tilluft i samma rum.
Snarare så att tilluft i t ex sovrum och vardagsrum kan leta sig till
t ex toaletter och våtrum / tvättstuga.
Från början var det en springa längst upp på dörrbladen till toaletterna.
Alltså varm tilluft från innertaken söks in och direkt till frånluften på dessa utrymmen. Kalla golv, då jag även stängt av alla direktverkande element.
Nu har jag fixat så att tilluften till toaletterna smiter in längst ned på dörrarna, och tätt upptill. Varmare golv.
Sen när vi inte använder toaletterna så står de lite på glänt. Inga generande lukter.
Från kök och vardagsrum letar sig tilluft in till våtrumm/tvättstuga och lilla duschen. Ingen dörr som hindrar, bara typ ett valv.
Vedugnen står mitt i huset, öppet åt alla håll. Typ helt tät, då vi eldar i te upp go, varm luft. Tar förbrännings luft från stenfoten via tub i grunden.
Stänger rökgasspjället när elden brunnit färdigt, för att inte kall luft utifrån ska kunna kyla ned.
Eldar ca 2 timmar på morgonen. Varmt till nästa dag nu när det är några få grader varmt ute.
Snarare så att tilluft i t ex sovrum och vardagsrum kan leta sig till
t ex toaletter och våtrum / tvättstuga.
Från början var det en springa längst upp på dörrbladen till toaletterna.
Alltså varm tilluft från innertaken söks in och direkt till frånluften på dessa utrymmen. Kalla golv, då jag även stängt av alla direktverkande element.
Nu har jag fixat så att tilluften till toaletterna smiter in längst ned på dörrarna, och tätt upptill. Varmare golv.
Sen när vi inte använder toaletterna så står de lite på glänt. Inga generande lukter.
Från kök och vardagsrum letar sig tilluft in till våtrumm/tvättstuga och lilla duschen. Ingen dörr som hindrar, bara typ ett valv.
Vedugnen står mitt i huset, öppet åt alla håll. Typ helt tät, då vi eldar i te upp go, varm luft. Tar förbrännings luft från stenfoten via tub i grunden.
Stänger rökgasspjället när elden brunnit färdigt, för att inte kall luft utifrån ska kunna kyla ned.
Eldar ca 2 timmar på morgonen. Varmt till nästa dag nu när det är några få grader varmt ute.
Redigerat:
Tjena!E Elmakko skrev:
Vi har ännu inte helt fått rätsida på det, upplever rätt bra luft i övriga rummen men just vårt kök/ vardagsrum har vi utmaningar med.
Nästa steg är att så snart snön har försvunnit att klättra upp och kolla rensluckorna, funderar om problemet kanske ligger där. Annars är det nog att friskluften inte kommer ner helt från nock, då tänkte jag testa lite nya ventiler.
Justerade de in flödena för er när ni rengjorde systemet? Annars kanske det behöver justeras bara tilluften i det rummet?
Hej!P Pelle Pettersson1 skrev:Tjena!
Vi har ännu inte helt fått rätsida på det, upplever rätt bra luft i övriga rummen men just vårt kök/ vardagsrum har vi utmaningar med.
Nästa steg är att så snart snön har försvunnit att klättra upp och kolla rensluckorna, funderar om problemet kanske ligger där. Annars är det nog att friskluften inte kommer ner helt från nock, då tänkte jag testa lite nya ventiler.
Justerade de in flödena för er när ni rengjorde systemet? Annars kanske det behöver justeras bara tilluften i det rummet?
Tack för svar! Jo, de justerade flödena….men lite klurigt att jämföra med innan rengöring då det var riktighet dåliga/ obefintliga flöden….det kanske kom lika dålig förut….men bara små mängder….rena spekulationer…..
Så märkligt att det bara är ett rum….eller är det bara inbillning…
En mätgubbe ska kika på det igen….
Hur som helst tills dess har jag beställt en mätare som mäter luftfuktighet och inte minst koldioxid….får se om det kan hjälpa mig att bli klokare….
Klurigt, i vårt rum kan jag förstå då det är väldigt högt upp till knock, men annars har vi rätt stabilt i övriga rum, inget som sticker ut. Väl värt att be mätgubben kolla igen, vet att de i ett av våra rum skruvade upp ventilationen extra då vi är lite mer i det rummet när vi jobbar hemifrån. Jag kör en airthings puck från typ Clas Ohlsson för koldioxid och luftfuktighet, gör jobbet men kanske inte mest avancerade men fungerar ändå tycker jag. Tänk på att mäta över tid, då det skiftar en del över dagar, helger osv.E Elmakko skrev:Hej!
Tack för svar! Jo, de justerade flödena….men lite klurigt att jämföra med innan rengöring då det var riktighet dåliga/ obefintliga flöden….det kanske kom lika dålig förut….men bara små mängder….rena spekulationer…..
Så märkligt att det bara är ett rum….eller är det bara inbillning…
En mätgubbe ska kika på det igen….
Hur som helst tills dess har jag beställt en mätare som mäter luftfuktighet och inte minst koldioxid….får se om det kan hjälpa mig att bli klokare….
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden