Övriga punkter jag tar med mig:
Kolla rensluckor efter skit, finns mycket här så finns det anledning av att se på rengöring av hela rören.

Värt att nämna att vi får mycket torrt inne under vinterhalvåret, men det är inte endast då vi känner att luften är sämre. Antar att enda motverkan mot det är luftfuktare?

Några andra delar som jag missat, ser allt annat bra ut för er som är insatta i ämnet?

TACK!
 
P Pelle Pettersson1 skrev:
2 vuxna och 2 barn boendes i huset varav 1 jobbar hemifrån, en mammaledig och ett barn hemma. Så 3 hemma hela dagarna (kanske därav att jag reagerat extra på luften).

Kök: 20,2 kvm
Vardagsrum: 38,6 kvm
Öppen planlösning mellan kök och vardagsrum där insug sitter på ena sidan i vardagsrummet och utsug i köket - Här jag upplever "sämst" luft
Sovrum 1: 14 kvm - 2 sover
Sovrum 2: 10,9 kvm - 1 till 2 sover beroende på hur lillen sover på natten
Sovrum 3: 11,9 kvm - 1 sover
H Håbbe01 skrev:
Hur många m2 är sovrum och vardagsrum på? Hur många sovplatser i resp. Rum? Hur många boende i hus
Beräkningarna ligger lågt ser jag speciellt för vardagsrummet. Sovrum stämmer bättre.

Ex vardagsrum borde vara högre typ 29 l/s dvs man tar grunden 0.35 x area och plussar på 4 -7 l/s per boende.

Men troligtvis så har du speciellt problem med att tilluft i vardagsrum och frånluft i kök inte når ner till den nivå ni sitter på utan luftströmmen passerar er era huvuden. Så för bästa omblandning så bör då luftdonet för tilluften sitta lågt i rummet eller man byter ut donet mot ett som går att styra ner luftströmmen bättre.
 
H Håbbe01 skrev:
Beräkningarna ligger lågt ser jag speciellt för vardagsrummet. Sovrum stämmer bättre.

Ex vardagsrum borde vara högre typ 29 l/s dvs man tar grunden 0.35 x area och plussar på 4 -7 l/s per boende.

Men troligtvis så har du speciellt problem med att tilluft i vardagsrum och frånluft i kök inte når ner till den nivå ni sitter på utan luftströmmen passerar er era huvuden. Så för bästa omblandning så bör då luftdonet för tilluften sitta lågt i rummet eller man byter ut donet mot ett som går att styra ner luftströmmen bättre.
Bra input, bifogar bild på tilluft vilka är två stycken (vardagsrum) / frånluft (kök) planlösningen är hög till tak just i den delen i huset så de kommer ju relativt högt upp som du nämner. Kan man byta till några speciella tilluftsdon för att få "ner" luften bättre?
 
  • Tak med ventilationsdon i vardagsrum, högt i tak med fönster och gardiner, synliga ballonger och ett matbord i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med hög takhöjd, synliga tilluftsdon i taket, en stor fönstervägg med gardiner och en hängande ljuskrona ovanför ballonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj detta var en dålig placering av tilluften. Svårt o hitta riktbara takdon men tror att an kan prova o byta ut dom mot frånluft don son ger en mer nedåtgående luft o inte sidledes.
 
  • Bild på ett standard frånluftsventil av plast, rund och vit, diskuterad för bättre nedåtgående luftflöde istället för sidledes placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pelle Pettersson1 skrev:
Bra input, bifogar bild på tilluft vilka är två stycken (vardagsrum) / frånluft (kök) planlösningen är hög till tak just i den delen i huset så de kommer ju relativt högt upp som du nämner. Kan man byta till några speciella tilluftsdon för att få "ner" luften bättre?
Aha det var så högt i tak, ja då är ni inne på rätt spår med att luften kortsluts och håller sig uppe vid taknocken istället för att komma ner till vistelsezonen. Undra om de haft någon idé om att köra med kallare inblåsningstemp för att få ner luften mot golvet. Men om man skulle ha det så skulle det bli kallt i alla andra rum med normal takhöjd.
Iallafall din fråga om don, fläktgroup ctvb har jag för mig har en kastlängd på 3 meter vid 10 l/s.
 
Givet att tilluften kommer vara något svalare än rumsluften vid nocken är det ju otroligt att tilluften tar kortaste vägen och följer nocken bort till frånluftsdonet. Troligtvis duschar den luften snarare nedåt samt varm luft stiger mot frånluftsdonet. En rökpenna på lång pinne kan ge en liten fingervisning om hur ditt luftflöde riktas.

Kolla så dina tilluftsdon inte har en justerbar buffel för att styra luftriktningen innan du överväger andra don
 
4774
P Pelle Pettersson1 skrev:
Vi flyttade för ca 1,5 år sedan in i ett hus byggt 2017 med tillhörande FTX ventilation installerad. Det var första gången vi flyttade till hus så allt med ventilation och olika system var helt nytt för mig.

Vår upplevelse från start var att vi hade rätt dålig luft inne, samt att ventilationen lätt rät mycket. Sagt och gjort så tog vi hit en firma för att titta på de. De kollade och såg att motorn för FTX:en började ta slut (lät illa, osv) vilket gjorde att vi beställde en ny och passade samtidigt på att byta filter. I sammanband med det ställde de om alla till och frånlufts ingångar så att allt skulle vara uppdaterat mot nytt filter osv, samt att gamla ägarna verkar varit och skruvat en del på dem.

Vi tyckte i närtid att vi hade rätt bra luft inne under en period men redan relativt kort efter så upplevde vi att den vart "sämre", vi har därefter bytt filter var 6:e månad men upplever ändå att inneklimatet inte är så bra. Luften känns inte "frisk" på något sätt.

Vi är rätt mycket hemma (jag jobbar hemifrån och min sambo hemma med småbarn) så vi är inne större delen av dagarna vilket i sig kanske spelar in.

Vi har i större utrymmen testat någon luftmätar apparat men där vi inte ser några speciella avvikelser förrutom att det ibland är hög CO halt (men inte ofta) samt att det på vintern ofta blir väldigt torrt inne.

Jag snackade igen med den lokala ventilationsfirman men de visste inte riktigt vad man kunde titta, de nämnde något kring att "ställa upp hela ventilationen" men inte så mycket mer om det och verkade inte så intresserade heller att kolla på det igen - Gissar att de fokuserar på större kunder än oss som privatpersoner.

Jag har läst lite om att rören bör göras rent var 6:e år, kan det vara något sånt som ställer till det? Om inte, vart börjar man? Finns det några inställningar på FTX:en man kan kalibrera och testa som ett nästa steg? Inte vågat mig in helt i de avancerade inställningarna ännu.

Tacksam för alla tips kring första steg och vad man bör titta på!
Går det inte bara att göra en hederlig korsvädring några gånger per dag? Inte så konstigt om luften känns dålig när hela familjen är hemma hela dagarna.
 
4774 4774 skrev:
Går det inte bara att göra en hederlig korsvädring några gånger per dag? Inte så konstigt om luften känns dålig när hela familjen är hemma hela dagarna.
Håller med, men tänkte att eftersom det ändå sitter ett FTX system inne och läst mycket bra om det att jag skulle göra ett försök att få det lira bättre istället för att behöva köra lite vädringar. Skönt att få till det "automatiskt" tänkte jag :-)
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Ny fråga som dök upp här, inte hunnit kolla vidare på nya tilluftsdon och kolla rensluckor men ligger på action för veckan.

Däremot en annan sak jag reagerat på är att vi har det väldigt torrt inne (tycker det känns lite tidigt med tanke på årstiden även om det börjar bli kallare, vi bor i dalarna). Vi har enligt "mätpucken" 25% luftfuktighet inne. Kan någon av inställningarna i ftx:en osv påverka det också? Eller är det bara in med luftfuktare och köra hela vintern nu som gäller? Vet att vi hade samma problem förra året med väldigt torr luft inne, ofta under 20%.
 
Skriver några rader...

Kör ni med tillsatsvärmen i aggregatet inkopplad?
De har jag aldrig gjort. Har inget behov av detta.

Temperaturerna visade i displayen är ungefär lika som mina.

De som justerat in flödena har inte observerat att fläktvarvtalen troligen är felaktiga i förhållande till varandra. Så kan det bli om man mäter vid ventilerna. Bör troligen vara tvärtom. Och hur är det nu, jag är helt säker på att jag har ett litet undertryck i mitt hus, har ni. Uppmätt med kalibrerad Micro manometer.
Med samma instrument kopplad till ett Prandtl-rör kan man med lämplig mätteknik mäta luftflöden i t ex ventilationsrör.

Om inte så kan ev fukt tryckas ut i väggar... Om det nu är möjligt.


Jag mäter luftflödena in och ut ur bostaden strax efter FTX. D v s totala flödena ur och in i ventilerna i alla rum.

Tror det är så att varma tilluften från er FTX hamnar uppe mot taket, beroende på höga höjden.
Så ingen friskluft når ned mot typ golven.
Sen vet man ju inte riktigt om inkommande friskluft ändå kanske sjunker nedåt i bostaden om den är kallare än temperaturen i t ex ögonnivån.

Testa med en takfläkt på lågt varv, för att få rotation på och utbyte av luft i hela bostaden.

Värmer hela boutrymmet med en större Täljstensugn som tar in förbränningsluften direkt utifrån.
Alla ugnens dragluckor är alltid stängda.
Upplever inte luften som speciellt torr inomhus.
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Skriver några rader...

Kör ni med tillsatsvärmen i aggregatet inkopplad?
De har jag aldrig gjort. Har inget behov av detta.

Temperaturerna visade i displayen är ungefär lika som mina.

De som justerat in flödena har inte observerat att fläktvarvtalen troligen är felaktiga i förhållande till varandra. Så kan det bli om man mäter vid ventilerna. Bör troligen vara tvärtom. Och hur är det nu, jag är helt säker på att jag har ett litet undertryck i mitt hus, har ni. Uppmätt med kalibrerad Micro manometer.
Med samma instrument kopplad till ett Prandtl-rör kan man med lämplig mätteknik mäta luftflöden i t ex ventilationsrör.

Om inte så kan ev fukt tryckas ut i väggar... Om det nu är möjligt.


Jag mäter luftflödena in och ut ur bostaden strax efter FTX. D v s totala flödena ur och in i ventilerna i alla rum.

Tror det är så att varma tilluften från er FTX hamnar uppe mot taket, beroende på höga höjden.
Så ingen friskluft når ned mot typ golven.
Sen vet man ju inte riktigt om inkommande friskluft ändå kanske sjunker nedåt i bostaden om den är kallare än temperaturen i t ex ögonnivån.

Testa med en takfläkt på lågt varv, för att få rotation på och utbyte av luft i hela bostaden.

Värmer hela boutrymmet med en större Täljstensugn som tar in förbränningsluften direkt utifrån.
Alla ugnens dragluckor är alltid stängda.
Upplever inte luften som speciellt torr inomhus.
Hmm hur kan man se om det är tillsatsvärme inkopplat eller inte?

Jag har inte uppmätt tryck på så sätt, enda jag får in är i min luftmätar puck och den säger typ senaste månaden 1000 HPA, osäker vad det innebär eller om det säger något.

Takfläkt är en bra ide!
 
P Pelle Pettersson1 skrev:
Ny fråga som dök upp här, inte hunnit kolla vidare på nya tilluftsdon och kolla rensluckor men ligger på action för veckan.

Däremot en annan sak jag reagerat på är att vi har det väldigt torrt inne (tycker det känns lite tidigt med tanke på årstiden även om det börjar bli kallare, vi bor i dalarna). Vi har enligt "mätpucken" 25% luftfuktighet inne. Kan någon av inställningarna i ftx:en osv påverka det också? Eller är det bara in med luftfuktare och köra hela vintern nu som gäller? Vet att vi hade samma problem förra året med väldigt torr luft inne, ofta under 20%.
Det är naturlagar som man inte kan påverka så mycket.
Nu när det börjar bli kallare ute så är vätskenivån låg i den kalla luften. När den kommer in i huset så blir RF väldigt lågt. Har du 86% RF ute vid 0 gradigt så hamnar den luften runt 20% RF när den kommer in och värms upp till 22 grader.
Så luftfuktare i sovrummet kan vara en bra idé.
Saker som tillför fukt på en normal nivå är också bra, hänga tvätt i något rum, krukväxter osv.. Går säkert att söka fram mer om naturliga luftfuktare.
 
Då ska jag försöka skriva lite....
 
H Hybro skrev:
Då ska jag försöka skriva lite....
Sid 17 o bruksanvisningen.

Typ service meny
Kod 1199 Ja

Bläddra nedåt. T ex Service meny "EC-motor Setup (Förutsätter att Du har Heru 100 S EC). Just här kan man justera fläktarnas hastighet. Om de behöver ändras.

Se Sid 22. Där kan Du likt som mig stänga av Eftervärmaren. Alltså ett värmeelement i tilluften till bostaden. Snål av mig, så det har jag stängt av från första början.
Drar 1.2 kW.

Och i ditt fall kan det kanske hjälpa att få ned fräsch svalare tilluft mot golven, än uppvärmd.
Tilluften i mitt fall ligger på 37 %
Och frånluften på 44 %. Medvetet låga flöden på vintern.
Förhållandena mellan procentsatserna ger i mitt hus ett undertryck på ca 2 Pa inuti huset relativt uteluften.

En enkelt sätt att kolla är att blåsa lite ciggrök invid handtaget på nån ytterdörr. Öppna dörren lite försiktigt. Drar röken in har du undertryck som det bör vara.

Övertryck kan ge fuktskador i husets konstruktion mm!

- För att gå ut servicemeny trycker man stora vänstra knappen flera gånger. Vilket inte står i manualen.

Här knallar det på bra... Ska bara göra eld i vedugnen. Vit fjärrkontroll med digital display, visar temperaturer och inställningar. Etiketter: "SOMMAR" och "VINTER" med tidsangivelser för till- och frånkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vedeldad kamin i en hörna av rummet, med eld som brinner bakom glasluckan. Vedkorg med ved bredvid kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
P Pelle Pettersson1 skrev:
Vi flyttade för ca 1,5 år sedan in i ett hus byggt 2017 med tillhörande FTX ventilation installerad. Det var första gången vi flyttade till hus så allt med ventilation och olika system var helt nytt för mig.

Vår upplevelse från start var att vi hade rätt dålig luft inne, samt att ventilationen lätt rät mycket. Sagt och gjort så tog vi hit en firma för att titta på de. De kollade och såg att motorn för FTX:en började ta slut (lät illa, osv) vilket gjorde att vi beställde en ny och passade samtidigt på att byta filter. I sammanband med det ställde de om alla till och frånlufts ingångar så att allt skulle vara uppdaterat mot nytt filter osv, samt att gamla ägarna verkar varit och skruvat en del på dem.

Vi tyckte i närtid att vi hade rätt bra luft inne under en period men redan relativt kort efter så upplevde vi att den vart "sämre", vi har därefter bytt filter var 6:e månad men upplever ändå att inneklimatet inte är så bra. Luften känns inte "frisk" på något sätt.

Vi är rätt mycket hemma (jag jobbar hemifrån och min sambo hemma med småbarn) så vi är inne större delen av dagarna vilket i sig kanske spelar in.

Vi har i större utrymmen testat någon luftmätar apparat men där vi inte ser några speciella avvikelser förrutom att det ibland är hög CO halt (men inte ofta) samt att det på vintern ofta blir väldigt torrt inne.

Jag snackade igen med den lokala ventilationsfirman men de visste inte riktigt vad man kunde titta, de nämnde något kring att "ställa upp hela ventilationen" men inte så mycket mer om det och verkade inte så intresserade heller att kolla på det igen - Gissar att de fokuserar på större kunder än oss som privatpersoner.

Jag har läst lite om att rören bör göras rent var 6:e år, kan det vara något sånt som ställer till det? Om inte, vart börjar man? Finns det några inställningar på FTX:en man kan kalibrera och testa som ett nästa steg? Inte vågat mig in helt i de avancerade inställningarna ännu.

Tacksam för alla tips kring första steg och vad man bör titta på!
Hej!
Bara lite nyfiken på hur det har gått? Sitter med liknande upplevelse….fast bara i ett rum. Fick hela systemet rengjort för någon vecka sedan…så det är väldigt bra blås och utsug….men i ett rum känns luften betydligt sämre…väldigt märkligt….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.